Ketill Jacobsen Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Eller en vindturbin som med mindre oppgraderinger produserer over 100 år skal jeg da liste opp de hundrer eller flere som går veldig godt? Det jeg ville frem til er at et vindmølle ikke lever lengre en det finnes reservedeler til den, så over 100 år er litt fri fantasi fra deg. Dette er jeg faktisk veldig interessert i. Hvis du kan liste opp vindmølleparker, hvilket overskudd de har, og hvor mye de får i støtte, så er det kjempeinteressante tall (i hvertfall synes jeg det). Aller helst skulle jeg gjerne visst hva slags infrastukturkostnad som følger med, og hvem som dekker den (jeg tenker her på nye evt. oppgraderte stømkabler, trafostasjoner osv. i forbindelse med vindutbyggingen), men jeg har aldri sett noen dele dette. Har bare sett gamle regnskapstall fra Statkraft, og de var til å grine av. Ikke ute etter å henge ut prosjekter, jeg håper vindkraft blir lønnsomt så raskt som mulig. Hvis du har noen tall, så er det veldig interessant.Det ville også vært interessant, og du kan ta med hvor mye landmasse de okkuperer når du først er i farten. Det siste er det ganske lett å svare på! For å bygge ut 30 TWh årlig produksjon kreves ca 4 promille av Norges fastlandsareal (en ekspert påstod 1 promille). I følge mine tall vil det produseres i området 12-19 kWh per m2 og år for vindkraft ute i sjøen og på land. Akkurat den første kanadiske vindparken er blitt drevet i 23 år og ble tatt ned i 2016 og etterlater seg så godt som ingen spor. Grunneierne ville imidlertid beholde veiene og vindturbineierne vil gjerne sette opp nye turbiner. 80% av installasjonene resirkuleres (bladene av glassfiber er vanskelige å resirkulere). Turbinene var på 280 kW hver og i en toårsperiode var det noe problem med å erstatte slitt blader. Hele historien om denne vindparken er ganske idyllisk! Så vidt jeg kan forstå så er vindkraft (som ny kraft) svært konkurransekraftig nå. Stort sett behøves ikke subsidier lengre for å bygge dem (dog ikke flytende vindturbiner). Vil snart komme tilbake med data for fremragende ny vindpark og setter pris på at også du er for vindkraft! 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Har du noen eksempler og tall Ketill? Det du sier stemmer ikke med det jeg har lest fra de som driver med vindkraft. Det er visstnok fortsatt ikke konkurransedyktig uten incentiver. Jeg vil gjerne se det motbevist, og håper å se det snart. 3 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Har du noen eksempler og tall Ketill? Det du sier stemmer ikke med det jeg har lest fra de som driver med vindkraft. Det er visstnok fortsatt ikke konkurransedyktig uten incentiver. Jeg vil gjerne se det motbevist, og håper å se det snart. Du kan se på denne som går gjennom priser for elektriitet verden over. Den viser lavere priser for vind og sol enn fossil (til og med i forhold til eksisterende anlegg). Og prisen er på full gang nedover (Bloomberg, Lazard etc har vurderinger) https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source I Norge er typisk kost for ny vindstrøm (på land) 30 øre per kWh (før subsidier) og markedspris i området 40-50 øre per kWh. Med 60% virkningsgrad koster olje ca 30 øre per kWh og det er før anleggs og driftsomkostninger. Det samme gjelder for gass og kull (se priser på disse råvarene på Internett). For atomkraft må en regne med kostander for å overvåke radioaktivt materiale i hundretusener av år. Sur jobb når atomkraftverket er nedlagt for 250.000 år siden! Selv for Forsmark (med ca 3,3 GW) regner en en kostand på 28 øre per kWh og da er ikke etterkostnader i hundretusener av år regnet med! Danmark har 6.200 vindturbiner, Tyskland ca 5.000 (om jeg husker riktig). Har inntrykk av at de aller fleste av disse leverer svært bra (40% av strøm fra fornybar i Tyskland i mars 2019!). 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Da har jeg undersøkt litt selv, og dine tall ser ikke ut til å ha rot i virkelighetens verden. Her har du en relevant artikkel om tilstanden akkurat nå: https://www.adressa.no/meninger/2017/06/26/Uverdig-behandling-av-samene-p%C3%A5-Fosen-14919218.ece Altså 70 øre, ikke 30, og da er ennå ikke alle kostnader med. Jeg et tilhenger av å ha riktige tall på bordet slik at man kan velge riktige prosjekt og virkemidler. Jeg er lei av bevisst villedning. Prosjektet burde kanskje uansett gjøres, men slutt bløffingen. 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Da har jeg undersøkt litt selv, og dine tall ser ikke ut til å ha rot i virkelighetens verden. Her har du en relevant artikkel om tilstanden akkurat nå: https://www.adressa.no/meninger/2017/06/26/Uverdig-behandling-av-samene-p%C3%A5-Fosen-14919218.ece Altså 70 øre, ikke 30, og da er ennå ikke alle kostnader med. Jeg et tilhenger av å ha riktige tall på bordet slik at man kan velge riktige prosjekt og virkemidler. Jeg er lei av bevisst villedning. Prosjektet burde kanskje uansett gjøres, men slutt bløffingen. Artikkelforfatterne: "Våre kalkyler har vist at den totale kostnaden på utbygging og drift av Fosen-pakken blir 72 øre pr. kilowatt time produsert strøm". Artikkelen er fra 26.juni 2017, altså snart to år siden! Utviklingen for vind og sol skjer meget raskt, så to år er lang tid! Har du lest min referanse til Wikipedia? Det er vanskelig å overbevise noen som ikke vil overbevises. Kostnaden 30 øre per kWh er noe som stadig nevnes for nye vindprosjekter på land i Norge. En pålitelig kilde oppgir at det koster Statkraft 9 øre per kWh for de 60 TWh (ca halvparten av norsk forbruk) de produserer per år. Du mener kanskje at dersom vindkraft koster mer enn 9 øre, så er den subsidiert? Eller at vindkraft skal være billigere enn strøm fra Forsmark, (atomkraftverk ca 3,3 GW nord for Stockholm) bygd 1980-1985 og skal være i drift fram til 2040 (om alt går bra og svenskene synes de har råd til det)? 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Ja, jeg leste wikipedia. Akkurat hva mener du står der? Kan du slutte å snakke, og begynne å dokumentere? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 (endret) Kostnaden 30 øre per kWh er noe som stadig nevnes for nye vindprosjekter på land i Norge. En pålitelig kilde oppgir at det koster Statkraft 9 øre per kWh for de 60 TWh (ca halvparten av norsk forbruk) de produserer per år. Du mener kanskje at dersom vindkraft koster mer enn 9 øre, så er den subsidiert? Eller at vindkraft skal være billigere enn strøm fra Forsmark, (atomkraftverk ca 3,3 GW nord for Stockholm) bygd 1980-1985 og skal være i drift fram til 2040 (om alt går bra og svenskene synes de har råd til det)? Hvor finner du denne informasjonen ? og hva er kapasitetsfaktor som kalkylene er estimert fra. I Danmark flytter de vindkraftverk som har mistet statsstøtte ut av landet for så og etablere de i andre land som har høyere strømpriser og nye støtteordninger. Endret 5. april 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Ja, jeg leste wikipedia. Akkurat hva mener du står der? Kan du slutte å snakke, og begynne å dokumentere? Dersom du har lest artikkelen der, så vet du at det står at vind (og sol) er i dag billigere enn all strøm basert på fossile brensler (kull, olje og gass). 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Kostnaden 30 øre per kWh er noe som stadig nevnes for nye vindprosjekter på land i Norge. En pålitelig kilde oppgir at det koster Statkraft 9 øre per kWh for de 60 TWh (ca halvparten av norsk forbruk) de produserer per år. Du mener kanskje at dersom vindkraft koster mer enn 9 øre, så er den subsidiert? Eller at vindkraft skal være billigere enn strøm fra Forsmark, (atomkraftverk ca 3,3 GW nord for Stockholm) bygd 1980-1985 og skal være i drift fram til 2040 (om alt går bra og svenskene synes de har råd til det)?Hvor finner du denne informasjonen ? og hva er kapasitetsfaktor som kalkylene er estimert fra. I Danmark flytter de vindkraftverk som har mistet statsstøtte ut av landet for så og etablere de i andre land som har høyere strømpriser og nye støtteordninger. NVE ved Kjetil Lund uttaler (tu): "Kjempeprosjektet Hordavind som Norsk Vind Energi planlegger skal kunne levere 5,4 terawattimer strøm årlig - fire prosent av norsk kraftproduksjon - og være lønnsomt ved en kraftpris på 30 øre kilowattimen". For å gni det inn: om Hordavind oppnår en pris på 30 øre per kWh, vil prosjektet være lønnsomt sier NVE. Hva angår kapasitetsfaktor, så har de nok ganske nøyaktige tall for hva en kan forvente. At man flytter vindturbiner til andre land (der strømprisene er høyere) synes jeg er utmerket! Hvem skulle være imot det? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 (endret) Dobbelposting Endret 6. april 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 (endret) NVE ved Kjetil Lund uttaler (tu): "Kjempeprosjektet Hordavind som Norsk Vind Energi planlegger skal kunne levere 5,4 terawattimer strøm årlig - fire prosent av norsk kraftproduksjon - og være lønnsomt ved en kraftpris på 30 øre kilowattimen". For å gni det inn: om Hordavind oppnår en pris på 30 øre per kWh, vil prosjektet være lønnsomt sier NVE. Hva angår kapasitetsfaktor, så har de nok ganske nøyaktige tall for hva en kan forvente. Hvis vi skal ta med fremtidige estimater vil nok det meste være mer effektivt, og prosjekter som fortsatt er i planleggingsfasen er like urealistisk, så det du sier har ikke noe med virkeligheten i dag å gjøre, du får komme med noe bedre. Og leder i Norsk Vind Energi sier følgende basert på egne optimistiske estimater i startfasen av prosjektet, faktisk har han tatt med i estimatet at vindturbinteknologiene er forbedret den dagen et eventuell byggestart effektueres. Vi tror Hordavind vil være lønnsomt med kraftpris på under 30 øre kilowattimen, sier daglig leder Per Ove Skorpen i Norsk Vind Energi i en pressemelding. Og skal jeg gni det inn "for å bruke dine uttrykk" er nok virkeligheter som følgende pr. i dag. Selvkost for hver produsert kWh vindkraft er ca. 50 øre, mens gjennomsnittlig markedspris er rundt 30 øre. Vindkraftverkene må altså ha rundt 20 øre i tilskudd pr. kWh. Dette kommer fra ”grønne sertifikater” som vi strømkunder betaler over nettleien. Og det med en kapasitetfaktor på 40%, i fjor var kapasitetfaktoren 32.8 % ifølge NVE og da er inntjeningen mye dårligere. Og skal jeg gni det inn en gang til er det kun utenlandske investorer på Hordavind, det er et ren tap for Norge sålenge det er subsidiert og ifølge deg så vil det være helt greit at det bli flyttet når disse subsidiene forsvinner og det eneste Norge sitter igjen med er 65 kvadratkilometer ødelagt naturområder. At man flytter vindturbiner til andre land (der strømprisene er høyere) synes jeg er utmerket! Hvem skulle være imot det? Mener du virkelig det ? at man skal flytte vindkraftverkene til nye industrifelt hver gang prisene begynner og bli for dårlige tar det ikke mange år før alle vindturbinene forsvinner fra Norge igjen etterhvert som subsidiene forsvinner. Og for å gni det inn for tredje gang etter at disse hypotetiske 5.4 TW er flyttet til et mer økonomisk kraftnett etter at subsidiene utgår sitter Norge igjen med et utbygget kraftnett som Norge da ville ha investert milliarder i og som det da ikke er bruk for lengre synes du sikkert er greit også. Og til sist for å strø salt i såret som er gnidd endel ganger allerede, Hordavind ligger utenfor den nye vindkraftplanen som nettopp har kommet ut Endret 6. april 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Å dokumentere betyr som et minimum å gi en lenke. I dette tilfellet har jeg allerede sagt at jeg gjerne vil se hele regnestykket, ikke bare pengene til vindturbinene. 3 Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 (endret) -dobbel post- Endret 6. april 2019 av Del Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 NVE ved Kjetil Lund uttaler (tu): "Kjempeprosjektet Hordavind som Norsk Vind Energi planlegger skal kunne levere 5,4 terawattimer strøm årlig - fire prosent av norsk kraftproduksjon - og være lønnsomt ved en kraftpris på 30 øre kilowattimen". For å gni det inn: om Hordavind oppnår en pris på 30 øre per kWh, vil prosjektet være lønnsomt sier NVE. Hva angår kapasitetsfaktor, så har de nok ganske nøyaktige tall for hva en kan forvente. Hvis vi skal ta med fremtidige estimater vil nok det meste være mer effektivt, og prosjekter som fortsatt er i planleggingsfasen er like urealistisk, så det du sier har ikke noe med virkeligheten i dag å gjøre, du får komme med noe bedre. Og leder i Norsk Vind Energi sier følgende basert på egne optimistiske estimater i startfasen av prosjektet, faktisk har han tatt med i estimatet at vindturbinteknologiene er forbedret den dagen et eventuell byggestart effektueres. Vi tror Hordavind vil være lønnsomt med kraftpris på under 30 øre kilowattimen, sier daglig leder Per Ove Skorpen i Norsk Vind Energi i en pressemelding. Og skal jeg gni det inn "for å bruke dine uttrykk" er nok virkeligheter som følgende pr. i dag. Selvkost for hver produsert kWh vindkraft er ca. 50 øre, mens gjennomsnittlig markedspris er rundt 30 øre. Vindkraftverkene må altså ha rundt 20 øre i tilskudd pr. kWh. Dette kommer fra ”grønne sertifikater” som vi strømkunder betaler over nettleien. Og det med en kapasitetfaktor på 40%, i fjor var kapasitetfaktoren 32.8 % ifølge NVE og da er inntjeningen mye dårligere. Og skal jeg gni det inn en gang til er det kun utenlandske investorer på Hordavind, det er et ren tap for Norge sålenge det er subsidiert og ifølge deg så vil det være helt greit at det bli flyttet når disse subsidiene forsvinner og det eneste Norge sitter igjen med er 65 kvadratkilometer ødelagt naturområder. At man flytter vindturbiner til andre land (der strømprisene er høyere) synes jeg er utmerket! Hvem skulle være imot det?Mener du virkelig det ? at man skal flytte vindkraftverkene til nye industrifelt hver gang prisene begynner og bli for dårlige tar det ikke mange år før alle vindturbinene forsvinner fra Norge igjen etterhvert som subsidiene forsvinner. Og for å gni det inn for tredje gang etter at disse hypotetiske 5.4 TW er flyttet til et mer økonomisk kraftnett etter at subsidiene utgår sitter Norge igjen med et utbygget kraftnett som Norge da ville ha investert milliarder i og som det da ikke er bruk for lengre synes du sikkert er greit også. Og til sist for å strø salt i såret som er gnidd endel ganger allerede, Hordavind ligger utenfor den nye vindkraftplanen som nettopp har kommet ut Her var det mye tull på en gang! Det er jo greit at du nok en gang dokumenterer at prisen forventes å ligge under 30 øre per kWh (Norsk Vind Energi). Gjennomsnittlig strømpris (Nord Pool) har ligget i området 40-50 øre siden begynnelsen av 2018. Men det vet du sikkert fra før! I Danmark tar de ned vindturbiner (og eventuelt flytter dem) når konsesjonstiden utløper etter ca 20 til 25 år. Har ikke hørt om andre tilfeller. "i fjor var kapasitetsfaktoren 32.8 % ifølge NVE". Hvor relevant er gjennomsnittlig kapasitetsfaktor når vi diskuterer nye vindkraftverk? Raggovidda vindpark ligger for øvrig på ca 50%. Prosjektering av vindkraftverk er ganske oversiktlig med kjente turbiner etc og igangsetting etter ca to år etter fysisk start. Estimering av kostnader er derfor enkelt. Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Jeg endte beklageligvis opp med å grave frem alt selv. Det viser seg at tu.no hadde en artikkel om temaet, men det gikk meg hus forbi. Her: https://www.tu.no/artikler/kunne-fatt-mer-ut-av-vannkraftverkene-skattereglene-favoriserer-vind-og-svensk-vannkraft/455087 Jeg nevnte grunnrente litt tidligere. Vet du hva det betyr? Vil man vite, eller er det ikke så viktig hva realitetene er bare man kan messe et budskap? Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Jeg endte beklageligvis opp med å grave frem alt selv. Det viser seg at tu.no hadde en artikkel om temaet, men det gikk meg hus forbi. Her: https://www.tu.no/artikler/kunne-fatt-mer-ut-av-vannkraftverkene-skattereglene-favoriserer-vind-og-svensk-vannkraft/455087 Jeg nevnte grunnrente litt tidligere. Vet du hva det betyr? Vil man vite, eller er det ikke så viktig hva realitetene er bare man kan messe et budskap? Jeg vet utmerket vel hva grunnrente er og nå når vindkraft er lønnsom og blir stadig mer lønnsom, så bør absolutt grunnrente innføres. Og tilbakefall av anlegg etter konsesjonsperioden! Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. april 2019 Del Skrevet 19. april 2019 Ser ut til at politikerne endelig er oppmerksomme på skjevheten: https://e24.no/energi/vannkraft/mener-ekstraskatt-gjoer-at-vannkraft-nedprioriteres/24601007 Da får vi hår de finner riktige tiltak som sikrer at samfunnsøkonomiske hensyn blir ivaretatt. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå