Gå til innhold

Strand og kultur i Europa i Mai - Hvor reiser man?

Anbefalte innlegg

Jeg og dama skal ta oss ei uke ferie i mai.

Eneste krav er vel at det er strand, varmegrader og sol der og gjerne et pluss om det er fine bygninger og kultur der. Og HELST ikke turistifiserte steder. Så små steder hvor vi ikke føler oss som sild i tønne er kanskje å foretrekke, og helst minst mulig folk på strendene. Hidden gems er det jeg er ute etter! :)

Noen med en liste over alternativer slik at jeg kan sjekke dem opp på google?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Europa er det lite folk på strendene i mai da det er for kaldt i vannet. De varmeste stedene kommer seg såvidt over 20 grader. Og da snakker vi om steder som Kypros.

Men mai er jo en mulighet til å se fx Dubrovnik før cruiseskipene kommer..... eh... glem det, ser at cruise-sesongen starter der neste helg. Er det noe severdig et sted så er det raskt for mye turister.

Lenke til kommentar

Har hatt lenge lyst å besøke Dubovnik men etter å ha funnet ut hvor mye turister det er der, så frister det liksom ikke lengre..

Har fått tips om Malaga, Tenerife, Gran Canaria, Palermo, Kreta. Disse stedene skal visstnok ha bra med varme i Mai.

Har mest lyst å besøke Sicilia/Palermo. Noen som har vært der?

Lenke til kommentar

Har hatt lenge lyst å besøke Dubovnik men etter å ha funnet ut hvor mye turister det er der, så frister det liksom ikke lengre..

Trikset er å bo i utkanten, gjerne på en liten øy og så dra inn til byen dager hvor det ikke er ankomst av cruise-skip.

Har fått tips om Malaga, Tenerife, Gran Canaria, Palermo, Kreta. Disse stedene skal visstnok ha bra med varme i Mai.

Har vært på alle disse. Greit vær i mai, men jeg ville ikke funnet på å bade i sjøen da. Om du har skikkelig oppvarmet basseng så er du reddet.

Lenke til kommentar

Trikset er å bo i utkanten, gjerne på en liten øy og så dra inn til byen dager hvor det ikke er ankomst av cruise-skip.

Har vært på alle disse. Greit vær i mai, men jeg ville ikke funnet på å bade i sjøen da. Om du har skikkelig oppvarmet basseng så er du reddet.

Hvilke av disse stedene vil du helst anbefale? Hvilke steder var finest?

Lenke til kommentar

Hvilke av disse stedene vil du helst anbefale? Hvilke steder var finest?

Det kommer helt ann på hva man ser etter. Malaga og Palermo er de av de listede stedene som er minst "charter", men det er fortsatt mye turisme. Cagliari er et eksempel på en sydlig by med endel å by på, men som enda ikke er nedrent av turister om det er det viktigste.

Om du klarer beskrive mer nøyaktig hva dere ønsker så er det lettere å gi anbefalinger.

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hva man ser etter. Malaga og Palermo er de av de listede stedene som er minst "charter", men det er fortsatt mye turisme. Cagliari er et eksempel på en sydlig by med endel å by på, men som enda ikke er nedrent av turister om det er det viktigste.

Om du klarer beskrive mer nøyaktig hva dere ønsker så er det lettere å gi anbefalinger.

Ønsker strand men samtidig noe som er instagram-vennlig. Da tenker jeg på steder som bare er utrolig vakre med høye klipper rundt om. Noe slikt som Algarve-kysten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan også anbefale en av de mindre Kanariøyene. Gran Canaria og Tenerife er naturligvis proppfulle av turister (men det er mulig å bo utenfor turiststrøkene da), men det er også øyer som La Palma hvor det er mye mindre turister. Det er jevnt over også veldig mye mindre "charterfølelse" der, selv om det også begynner å bli et mer normalt reisemål. Men Kanariøyene er ganske greie i mai med tanke på temperatur, så det er i alle fall en ting du bør vurdere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...