Gå til innhold

Copy Control

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske nøye på å ikke handle cd plater med copy control, men her om dagen i all julestress kjøpte jeg med en feil to plater med copy control, ene var "kosheen - kokopelli" fra bmg og den andre var "chemical brothers - singles '93 - '03" fra virgin. Jeg oppdaget feilen da jeg skulle feie disse platene inn på maskinen, jeg ble utrolig forbandet, slike plater skulle det stått store advarsler på (som med røykpakkene), de skulle stått i en egen avdeling med ett stor skilt over som forteller hva du er på vei til å kjøpe.

Jeg fikk til å kopiere inn platene som mp3 uten problem, men til min store frustrasjon fant jeg ingen måte å fjærne session02 fra cd'ne (hvor denne copy control tingen ligger).

Er det noen som har vært borti noe form for program som ripper cd'n til image hvor man kan gå inn å fjærne spor/session's?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er "opplyst" om det i forkant, de opplyser det med ett lite symbol på coveret.

Problemet er vel at de fleste som skal kjøpe cd ikke finkjemer coveret for copy control symbol.

Vel, det kan så være. Likevel synes jeg at vi har en god og klar sak i ditt favør her.

[...]

§16:Mangel

Tingen har en mangel dersom

[...]

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet 

[...]

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

[...]

d) kreve heving etter § 32 

Så der har du den =) Se forøvrig her:

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map006

bfisk

Lenke til kommentar

en eller annen sa at å holde "shift" knappen nede når du starter cdn

bryter koden

var ett avis artikkel om det

dette har cd selskap fryktet lenge

og poenget med sperra er å hindre så ikke alle kan legge ut sanger på nett

får iallefall stoppet de som ikke kan så mye om data i å legge ut sanger

har ikke prøvd shift metoden selv

bare lest det

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå begynner jeg å bli grundig lei her... Kjøpte en plate i en platebutikk her for en liten stund siden. Coldplays X&Y. Kommer hjem, putter den i stereoanlegget på rommet, nyter 4 første tracks. Midtveis i 5. track "låser" den seg og begynner å hakke... hmm... merkelig tenker jeg... Setter den på track 1 igjen. midtveis i 3. track (tror jeg det var), skjer det samme igjen. Jeg putter den i anlegget nede i stua. Samme problemet. Da ser jeg på platen: "This disc contains copy control..." osv... "On some equipment, for example car CD players playback problems may be encountered."

Da begynner jeg å forstå at det ikke har noe med en skadd plate å gjøre.. og jeg som bare ville spille av min helt lovlige plate i mitt helt lovlige stereoanlegg :(

Så da blir mitt spørsmål: HVORFOR i helvette skal plateselskapene straffe oss "ærlige" forbrukere? Det er vi som holder liv i platebransjen, så hvorfor skal vi bli straffet? Det er vel stort sett igrunnen såkalte "release grupper" som sørger for storstilt ulovlig distibusjon, ikke den vanlige kunden i butikken? Og de lar seg neppe stoppe av tåpelige kopisperrer uansett...

Er det noen som føler det samme her?

Kommer til å boikotte slike CD-er fullt og helt fra nå av :-/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...