Complexity Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) Antar dette er målt da med strøm på batteriet? hva er forbruket med tomt batteri? (som jo vil være tilfellet for de fleste om de ikke starter dagen med å kjøre ned en fjellside) Ioniq Hybrid kan vel forresten lades? eller finnes det en sær variant uten ladeporten? (Edit: ser at den finnes som Hybrid og Ladbar-Hybrid, så man får den uten ladeport ja) Slike hybrider selger vel bare fordi de blir subsidiert som miljøvennlige og derfor billiger i innkjøp. Tror "ikke ladbare hybridløsninger" slikt som f.eks Mazda leker med er bedre greier. Lader opp kondensatorer istede for batteri, og driver all elektronikken i bilen med dette mens drivkraften fortsatt er fra motoren (som jo da bruker mindre drivstoff siden den slipper å generere strøm) Endret 15. mars 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) Mulig at EU tallene er misvisende for hybridbiler. Søkte litt på forbruk for siste Toyota Prius. Ser at andre tall har kommet frem i andre tester, som her https://www.tv2.no/a/8347814/ der de sier 0.45 for blandet kjøring og 0.54 for bykjøring og 0.39 for motorveg. På denne siden: https://www.klikk.no/motor/bil/biltester/ford-focus-10-ecoboost-125-hk-2012-3488751 Er forbruket testet til 0.56 for Focus EcoBbost og 0.52 for Toyota Auris Hybrid. Når det gjelder avgifter så er det ikke noe spesielt fratrekk for hybrider, men plug-in hybrider kommer gunstigere ut. Endret 15. mars 2019 av Svein M Lenke til kommentar
toffo Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Forbruk er oppgitt forbruk (EU) hentet fra bilnorge.no ROFLMAO! 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Er jo helt poengløst med ikke-ladbar hybrid. Man drasser jo bare på masse ekstra vekt og man må bruke den vanlige motoren for å få energi til å lade dette.Gevinsten ligger i å kunne bruke elmotorens høye dreiemoment i de delene av kjøringen der forbrenningsmotoren blir ekstra ineffektiv. Hybridisering uten lading vil først og fremst gi en gevinst på bykjøring, man kan få forbruket ved bykjøring nærere det som er oppnåelig på landevei. Man kan også bruke en mindre og mer økonomisk motor siden topplasten kan suppleres av elmotoren i korte perioder (Forbikjøring etc) Hvor mener dere grensen går mellom mild hybrid(MHEV) og hybrid(HEV). En mild hybrid kjører ikke i hele tatt på kun elmotoren. Der gir elmotoren kun en ekstra toppeffekt for å supplere forbrenningsmotoren. I tilegg er den generator og startmotor. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1. april 2019 Forfatter Del Skrevet 1. april 2019 Noen flere modeller: Lexus CT Lexus UX Lexus IS Lexus NX Mercedes C-klasse Mercedes E-klasse Subaru Forester Kia Sportage Audi A6 Lenke til kommentar
liehen Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Tror ikke Hyundai Ioniq hybrid er i salg lenger, kun plug-in utgaven? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 (endret) Mulig at EU tallene er misvisende for hybridbiler. Søkte litt på forbruk for siste Toyota Prius. Ser at andre tall har kommet frem i andre tester, som her https://www.tv2.no/a/8347814/ der de sier 0.45 for blandet kjøring og 0.54 for bykjøring og 0.39 for motorveg. På denne siden: https://www.klikk.no/motor/bil/biltester/ford-focus-10-ecoboost-125-hk-2012-3488751 Er forbruket testet til 0.56 for Focus EcoBbost og 0.52 for Toyota Auris Hybrid. Når det gjelder avgifter så er det ikke noe spesielt fratrekk for hybrider, men plug-in hybrider kommer gunstigere ut. Jeg sjekket Ford Focus Ecoboost og Toyota Auris Hybrid på spritmonitor.de. Modellår 2016 til 2018. Må ha registrert minst 15000 km totalt. Maks 160 PS for å ikke få med Focus med stor motor. Det var 81 Ford Focus Ecoboost, med et snittforbruk på 7,01l/100km og 435 Toyota Auris Hybrid med et snittforbruk på 5,37 l/100km. Ikke at dette er noe fasit på hvor effektivt det er med hybrid ... redigert: 158 Ford Focus Diesel, snittforbuk 5,70 l/100km Endret 2. april 2019 av Zlatzman 1 Lenke til kommentar
Bakkem Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 (endret) Lexus CT Noen som har erfaring med denne? Ser det ligger mange 2011-modeller av CT200h til rundt 120k på finn og lurte på om det kunne være verdt det. Endret 3. april 2019 av Bakkem Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Noen som har erfaring med denne? Ser det ligger mange 2011-modeller av CT200h til rundt 120k på finn og lurte på om det kunne være verdt det. Er vel egentlig en auris med litt bedre interiør, største problemet er vel cvt kassa som og er i andre toyota/lexus biler men fins folk som er fan av den og. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 3. april 2019 Forfatter Del Skrevet 3. april 2019 CVT er vel beste måten å lage en trinnløs automatkasse. Problemet er vel at det er litt vanskelig for føreren å venne seg til en trinnløs automatkasse. Derfor er det på noen biler lagt inn f.eks 6 trinn slik at den skal oppføre seg mer som en vanlig automatkasse. Fordel med CVT er vel pålitelighet, lavt forbruk og behagelig giring. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 CVT er vel beste måten å lage en trinnløs automatkasse. Problemet er vel at det er litt vanskelig for føreren å venne seg til en trinnløs automatkasse. Derfor er det på noen biler lagt inn f.eks 6 trinn slik at den skal oppføre seg mer som en vanlig automatkasse. Fordel med CVT er vel pålitelighet, lavt forbruk og behagelig giring.CVT betyr bare at det er trinnløs giring (CVT = Constantly variable transission). Det er mange måter å lage CVT på. Noen biler har som du sier lagt inn kunstige trinn som en ren markedstilpassing. CVT Har gjerne mer internt tap siden de nesten alltid er basert på friksjonskoplinger og ikke tanndrev, som tenderer til å være noe mindre effektive. Dette oppveies (Forhåpentligvis) at at motoren kan kjøre mer effektivt. Toyotas hybrider bruker ikke et 'ekte' CVT gir, men har et planetgir med motorer koplet til alle tre akslingene. En er bensinmotoren, en er den primære elmotoren som også er hjulakslingen og den tredje er en liten elmotor som ved å drive den tredje akslingen velger hva den effektive utvekslingen er. (Ihvertfall fungerte det slik oprinnelig, jag tar forbehold om at de kan ha endret på det siden). Utvekslingen fra bensinmotoren til drivakslingen er kontinuerlig ved at den lille elmotoren endrer turtall kontinuerlig i synk med hovedmotoren. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 CVT er vel beste måten å lage en trinnløs automatkasse. Problemet er vel at det er litt vanskelig for føreren å venne seg til en trinnløs automatkasse. Derfor er det på noen biler lagt inn f.eks 6 trinn slik at den skal oppføre seg mer som en vanlig automatkasse. Fordel med CVT er vel pålitelighet, lavt forbruk og behagelig giring. Sverreb har nok helt rett. Vil bare legge til, siden jeg har litt erfaring med CVT, er at den store fordelen er selvfølgelig ekstremt behagelig giring. Den merker du ingen ting til. Jeg vil heller ikke si at det er noen forskjell eller tilvenning til å kjøre en CVT kontra en vanlig automat, med unntak av lydbildet som til tider føles noe ulogisk, men det venner en seg fort til. En annen fordel (teoretisk) med CVT er at motoren til enhver tid vil kunne jobbe på mest mulig effektivt turtall. Jeg skriver teoretisk fordi det her åpenbart ikke alltid gjøres noen særlig god jobb med motorstyringen. I praksis har de en tendens til å mase fælt på høyt turtall når du ber om krefter i stedet for å bruke bunndraget, dermed forsvinner denne fordelen i drivstofforbruk fort. Poenget med å ha lagt inn "girtrinn" er nok (bort sett fra at det ser fint ut i reklamen) å kunne gi følelsen av mer aktiv kjøring, slik at du f.eks. kan gire ned noen knepp hvis du planlegger å kjøre forbi. Slakker du av med en slik girkasse og så gir full gass bruker den fort noen tidels sekunder (en liten evighet) på å endre utveksling i girkassa før du får maks effekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå