Svein M Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Det er mange hybridbiler på markedet. Starter denne tråden for å diskutere de ikke-ladbare hybridbilene. Toyota var tidlig ute med hybridbiler. De har i dag disse variantene: Yaris Auris Prius Prius+Seven RAV4 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2019 Hyundai Ioniq levers også som ikke-ladbar hybrid. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2019 Subaru XV leveres som ikke-ladbar hybrid. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2019 (endret) Her er noen hybridbiler: Ford Mondeo Hybrid Kia Optima Kia Niro Mazda 3 MHybrid Suzuki Swift Suzuki Ignis Endret 14. mars 2019 av Svein M Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Hvor mener dere grensen går mellom mild hybrid(MHEV) og hybrid(HEV). Vi har en Auris på jobben, denne kjører knapt 500 meter i nedoverbakke og medvinn på strøm, i oppoverbakke går bensinmotoren for fullt. Er dette slik alle hybrider er eller finnes det noen som faktisk har batterier som lar deg gjøre lett kjøring et par km uten at bensinmotoren er på? Og kan vi dra det så langt som å si at selv en diesel med elektronisk turbo burde bli definert som mild hybrid? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Hva er vitsen med en ikke-ladbar hybrid? Om den ikke kan lades betyr vel at omtrent all strømmen på batteriet kommer fra fossilmotoren, og da går vel vinningen opp i spinningen? (ja, jeg vet at regenerativ bremsing og kanskje solcellepaneler hjelper noe, men mesteparten må komme fra bensin/diesel-motoren) 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 (endret) Hvor mener dere grensen går mellom mild hybrid(MHEV) og hybrid(HEV). Vi har en Auris på jobben, denne kjører knapt 500 meter i nedoverbakke og medvinn på strøm, i oppoverbakke går bensinmotoren for fullt. Er dette slik alle hybrider er eller finnes det noen som faktisk har batterier som lar deg gjøre lett kjøring et par km uten at bensinmotoren er på? Og kan vi dra det så langt som å si at selv en diesel med elektronisk turbo burde bli definert som mild hybrid? De nye mercene med diesel plugin hybrid skal klare ihvertfall 6 mil før bensin motoren kicker, leide en auris hybrid sjøl og enig med deg, var ikke mange meterene den gikk på batteri før batteriet var tomt Endret 14. mars 2019 av onkel_jon Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Med lademulighet vil en ladbar hybrid fungere som en elbil i hverdagen, noe en (ikke-ladbar) hybrid ikke gjør. På en hybrid kan man ikke påvirke batteriets kapasitet, og når det er tomt, sitter man igjen med en liten bensinmotor og (for de fleste) en slitsom CVT-kasse. I tillegg et komplisert drivverk med to drivkilder, et tungt batteri og en elektromotor som nesten aldri er til nytte, alt dette bidrar til øket forbruk pga vekten sammenlignet med en tilsvarende ren bensinbil. Beste alternativ til en ladbar hybrid må være en elbil med rekkeviddeforlenger, som Opel Ampera (Chevy Volt) eller BMW i3 REx, men bl.a. pga manglende insentiver (og for liten bensintank på i3) ble disse aldri noen suksess i Norge. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2019 (endret) Poenget med en hybrid bil er å få lavest mulig forbruk og utslipp. Oppskriften kan da være et lite lett batteri som hjelper til når det trengs, og kan regenerere bremse-energi kombinert med en økonomisk (bensin)motor. Endret 14. mars 2019 av Svein M Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Poenget med en hybrid bil er å få lavest mulig forbruk og utslipp. Oppskriften kan da være et lite lett batteri som hjelper til når det trengs, og kan regenerere bremse-energi kombinert med en økonomisk (bensin)motor. Konseptet er greit nok, det er slik alle hybrider funker, men nytteverdien blir mye høyere dersom man slenger inn lademulighet. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Er jo helt poengløst med ikke-ladbar hybrid. Man drasser jo bare på masse ekstra vekt og man må bruke den vanlige motoren for å få energi til å lade dette. Kan man lade batteriet derimot er det jo nyttig. 2 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Auto Motor und Sport gjorde for noen år siden en forbrukstest/sammenligning med Prius hybrid og Porsche 911 hvor de kjørte mellom to tyske byer nær Alpene. Priusen ledet greit ut av den første byen, gikk noen lunde jevnt på landeveien, men da de kom til åsen/fjellovergangen gikk den tomt for strømt i bunn og måtte pines på høyt turtall hele veien over mens Porschen cruiset på 5-gir. Priusen greidde aldri å lade nok til at den tok igjen all bensinen som ble klemt ut oppover åsen og Porschen vant med lavere totalt forbruk på turen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Top Gear gjorde omtrent samme "test", Prius og BMW 320, med samme resultat. Når det er sagt, er heller ikke ladbare hybrider beste valg dersom man ofte kjører langt. Da er fortsatt diesel beste alternativ, hvis man ikke går for ren el med lang rekkevidde. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Ser ikke noe galt med ladbar hybrid jeg, kjører elektrisk til og fra jobb og hadde jeg hatt muligheter til lading hjemme hadde jeg klart å kjøre alle småturene mine til blant annet butikken, byen eller barnehagen elektrisk. Når jeg kjører lengre turer går det i diesel. Det eneste som er kjipt er at tanken er på 45L, holder greit, og har ikke opplevd det som noe stor ulempe enda. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Ser ikke noe galt med ladbar hybrid jeg, kjører elektrisk til og fra jobb og hadde jeg hatt muligheter til lading hjemme hadde jeg klart å kjøre alle småturene mine til blant annet butikken, byen eller barnehagen elektrisk. Når jeg kjører lengre turer går det i diesel. Det eneste som er kjipt er at tanken er på 45L, holder greit, og har ikke opplevd det som noe stor ulempe enda. Ta bort lademuligheten - er det fortsatt bare vellstand? 1 Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Ta bort lademuligheten - er det fortsatt bare vellstand? Det hadde vært kjipt å ikke kunne lade bilen i det hele tatt, men da hadde jeg ikke valgt en ladbar hybrid. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Det hadde vært kjipt å ikke kunne lade bilen i det hele tatt, men da hadde jeg ikke valgt en ladbar hybrid. Nemlig. Denne tråden er for å diskutere hybrider som ikke kan lades. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Nemlig. Denne tråden er for å diskutere hybrider som ikke kan lades. Svarte bare "zanta" som mente at ladbar hybrid ikke var noe bra på langkjøring. Noe jeg mener er feil. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Dette med at PHEV er dårligere enn tilsvarende bensinbil på langtur er en påstand som fortjener sin egen tråd, tror vi skal holde oss til ikke ladbare hybrider her. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) Ser noen hevder det er poengløst med ikke-ladbar hybrid. Har hentet frem noen forbrukstall fra noen biler for å sammenligne: Hybrid biler: Toyota Prius, forbruk 0.33 Hyundai IONIQ Hybrid, forbruk 0.34 Vanlige bensinbiler: Ford Focus 1.0 Ecoboost, forbruk 0.46 Golf 1.0 TSI, forbruk 0.47 Forskjell 0.34/ 0.46 = 0.739. Dvs at hybrid bilen bruker 26.1% mindre bensin. Forbruk er oppgitt forbruk (EU) hentet fra bilnorge.no Endret 15. mars 2019 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå