Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ikke ladbare hybridbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mener dere grensen går mellom mild hybrid(MHEV) og hybrid(HEV).

 

Vi har en Auris på jobben, denne kjører knapt 500 meter i nedoverbakke og medvinn på strøm, i oppoverbakke går bensinmotoren for fullt. Er dette slik alle hybrider er eller finnes det noen som faktisk har batterier som lar deg gjøre lett kjøring et par km uten at bensinmotoren er på?

 

Og kan vi dra det så langt som å si at selv en diesel med elektronisk turbo burde bli definert som mild hybrid? 

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med en ikke-ladbar hybrid? Om den ikke kan lades betyr vel at omtrent all strømmen på batteriet kommer fra fossilmotoren, og da går vel vinningen opp i spinningen? 

 

(ja, jeg vet at regenerativ bremsing og kanskje solcellepaneler hjelper noe, men mesteparten må komme fra bensin/diesel-motoren)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mener dere grensen går mellom mild hybrid(MHEV) og hybrid(HEV).

 

Vi har en Auris på jobben, denne kjører knapt 500 meter i nedoverbakke og medvinn på strøm, i oppoverbakke går bensinmotoren for fullt. Er dette slik alle hybrider er eller finnes det noen som faktisk har batterier som lar deg gjøre lett kjøring et par km uten at bensinmotoren er på?

 

Og kan vi dra det så langt som å si at selv en diesel med elektronisk turbo burde bli definert som mild hybrid? 

De nye mercene med diesel plugin hybrid skal klare ihvertfall 6 mil før bensin motoren kicker, leide en auris hybrid sjøl og enig med deg, var ikke mange meterene den gikk på batteri før batteriet var tomt

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med lademulighet vil en ladbar hybrid fungere som en elbil i hverdagen, noe en (ikke-ladbar) hybrid ikke gjør. På en hybrid kan man ikke påvirke batteriets kapasitet, og når det er tomt, sitter man igjen med en liten bensinmotor og (for de fleste) en slitsom CVT-kasse. I tillegg et komplisert drivverk med to drivkilder, et tungt batteri og en elektromotor som nesten aldri er til nytte, alt dette bidrar til øket forbruk pga vekten sammenlignet med en tilsvarende ren bensinbil.

 

Beste alternativ til en ladbar hybrid må være en elbil med rekkeviddeforlenger, som Opel Ampera (Chevy Volt) eller BMW i3 REx, men bl.a. pga manglende insentiver (og for liten bensintank på i3) ble disse aldri noen suksess i Norge.

Lenke til kommentar

Poenget med en hybrid bil er å få lavest mulig forbruk og utslipp. Oppskriften kan da være et lite lett batteri som hjelper til når det trengs, og kan regenerere bremse-energi kombinert med en økonomisk (bensin)motor.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Poenget med en hybrid bil er å få lavest mulig forbruk og utslipp. Oppskriften kan da være et lite lett batteri som hjelper til når det trengs, og kan regenerere bremse-energi kombinert med en økonomisk (bensin)motor.

Konseptet er greit nok, det er slik alle hybrider funker, men nytteverdien blir mye høyere dersom man slenger inn lademulighet.

Lenke til kommentar

Auto Motor und Sport gjorde for noen år siden en forbrukstest/sammenligning med Prius hybrid og Porsche 911 hvor de kjørte mellom to tyske byer nær Alpene. 
Priusen ledet greit ut av den første byen, gikk noen lunde jevnt på landeveien, men da de kom til åsen/fjellovergangen gikk den tomt for strømt i bunn og måtte pines på høyt turtall hele veien over mens Porschen cruiset på 5-gir. Priusen greidde aldri å lade nok til at den tok igjen all bensinen som ble klemt ut oppover åsen og Porschen vant med lavere totalt forbruk på turen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Top Gear gjorde omtrent samme "test", Prius og BMW 320, med samme resultat.

 

Når det er sagt, er heller ikke ladbare hybrider beste valg dersom man ofte kjører langt. Da er fortsatt diesel beste alternativ, hvis man ikke går for ren el med lang rekkevidde.

Lenke til kommentar

Ser ikke noe galt med ladbar hybrid jeg, kjører elektrisk til og fra jobb og hadde jeg hatt muligheter til lading hjemme hadde jeg klart å kjøre alle småturene mine til blant annet butikken, byen eller barnehagen elektrisk.

 

Når jeg kjører lengre turer går det i diesel. Det eneste som er kjipt er at tanken er på 45L, holder greit, og har ikke opplevd det som noe stor ulempe enda.

Lenke til kommentar

Ser ikke noe galt med ladbar hybrid jeg, kjører elektrisk til og fra jobb og hadde jeg hatt muligheter til lading hjemme hadde jeg klart å kjøre alle småturene mine til blant annet butikken, byen eller barnehagen elektrisk.

 

Når jeg kjører lengre turer går det i diesel. Det eneste som er kjipt er at tanken er på 45L, holder greit, og har ikke opplevd det som noe stor ulempe enda.

Ta bort lademuligheten - er det fortsatt bare vellstand?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser noen hevder det er poengløst med ikke-ladbar hybrid. Har hentet frem noen forbrukstall fra noen biler for å sammenligne:

Hybrid biler:

Toyota Prius, forbruk 0.33

Hyundai IONIQ Hybrid, forbruk 0.34

 

Vanlige bensinbiler:

Ford Focus 1.0 Ecoboost, forbruk 0.46

Golf 1.0 TSI, forbruk 0.47

 

Forskjell 0.34/ 0.46 = 0.739. Dvs at hybrid bilen bruker 26.1% mindre bensin.

 

Forbruk er oppgitt forbruk (EU) hentet fra bilnorge.no

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...