nomore Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Hei! Mye info, for sikkerhetsskyld Tidlig i januar i år kjøpte jeg en panelvarmeovn på en butikk og monterte denne i leiligheten. Kjøpsdato er 02.01.2019. Kostnad ca 1500,-. Den 02.03.2019 oppdaget jeg at det kom gnister fra ovnen, og når jeg kikket under den så såg jeg tydelig en kabel som glødet og et svidd område rundt. Jeg koblet fra ovnen og når jeg undersøkte den i dagslys dagen etterpå såg jeg tydelig spor etter varmgang med brent/svart isolasjon og smeltet og misfarget plastikk rundt der igjen. Jeg varslet så både produsent og DSB om dette(via farligeprodukter.no). Dagen etter fikk jeg beskjed fra produsent om hva som var feilen og at de sender meg ny ovn. Når jeg spurte hva jeg skulle gjøre med den gamle fikk jeg beskjed om å klippe kabelen og levere til el-retur. Jeg trodde de ville ha den inn for undersøkelser - det ville det altså ikke. Ny ovn kom kort tid etter og fungerte helt fint(så langt). I dag fikk jeg svar på meldingen til DSB, fra NKOM(da ovnen har wifi), hvor de ba om mer info og at de kom nå til å ta kontakt med produsent. Jeg kom med flere utfyllende detaljer og at produsenten hadde reagert raskt men ikke ville ha ovnen i retur. Jeg tilbydde meg da å sende ovnen inn til NKOM dersom det var av interesse - noe de satte veldig stor pris på og gjerne ville at jeg gjorde. Nå for kort tid siden tok saksbehandler hos produsenten kontakt med meg igjen og spurte om det stemte at jeg har varslet myndighetene og om jeg fortsatt har ovnen det er snakk om da de nå er interessert i å få den sendt til seg. Det som jeg nå lurer på er om jeg skal sende den til produsent eller til NKOM, og om produsenten kan kreve at jeg dekker den nye ovnen jeg fikk siden jeg ikke holdt avtalen? Avtalen med produsenten var jo at den skulle ødelegges(kabel klippes) og så kastes i el-retur. Jeg gjorde ikke dette i påvente av bekymringsmeldingen. Nå vil altså både NKOM og produsent ha ovnen i retur, og basert på litt sunn skepsis har jeg mest lyst til å sende den til NKOM og ikke produsenten... Dette er kanskje litt forutinntatt fra min side, men vil være litt i forkant av saken her og har ingen interesse i betale produsenten for ny erstatningsovn. Jeg sitter med følelsen av at produsenten visste veldig godt om problemet og de kunne identifisere feilen basert på en beskrivelse i en e-post. De hadde da heller ingen interesse i å undersøke ovnen, noe som forteller meg at de kjenner til problemet og bytter ovner når folk klager uten å bruke mer tid på det... noe som bekymrer meg. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Send den inn til DSB/NKOM - det er egentlig ingenting å lure på, siden produktfeilen utgjør en potensielt dødsfelle. Du blir kanskje ikke populær hos produsenten, men kan hende saksgangen ved å få produktet trukket fra markedet og tilbakekalt går raskere når myndighetene blir involvert. 5 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Så lenge du har fått ny ovn så er det produsenten som må ta grep for å kreve eventuell betaling for avtalebrudd. Og eg tvilar på at dei vil vinne fram i retten med at produsenten skal ha prioritet på å undersøke ovnen før offentleg myndigheit. PS. Eg hadde uansett klipt ledninga. Den har ingen betydning for feilen. Og det at du ikkje har rukket å levere inn ovnen til el-retur kan du vanskeleg klandrast for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå