Gå til innhold

Tatt med 659 kilo kjøtt. Hva hadde dette kostet i Norge?

15 stemmer

1. 1. Tenker du ofte på at kjøttet du spiser på restaurant kan være smuglet til Norge?

• Ja
      2
    • Nei
      11
    • Ikke tenkt over før
      0
    • Bestiller aldri kjøtt på restaurant
      2

Anbefalte innlegg

Saken jeg baserer mitt spørsmål på  kan du finne i "Spoileren" nederst i posten.

For at det ikke skal handle om noe annet en pris så ta hensyn til premissene hvis du ønsker og svare.

659 kilo kjøtt, De har sikkert veid med emballasje osv, så la oss runde ned til 650 kilo for enkelhetens skyld.

Og la oss også si at dette er kjøtt av god kvalitet, eneste forskjellen på dette kjøttet og Norskprodusert er prisen. Tar her utgangspunktet i Ytrefilet av Okse, et allsidig kjøttstykke.

Dette er prisene kjøttet får ut til kunder i Norge. 

Jeg aner ikke Kilopris i opprinnelseslandet. 

Pris i butikk

350 kroner per kilo

35 kroner per 100 gram.

Porsjonspakke  200 gram = 75 kroner

Det går 3.250 porsjoner på 650 kilo

Det tilsvarer  243.750 Kroner i salg

Pris på Restaurant

650 kroner per kilo

65 kroner per 100 gram

En porsjon 200 gram = 130 kroner

Det går 3.250 porsjoner på 650 kilo

Det tilsvarer 422.500 Kroner i salg

(+ grønnsaker,poteter,sauser,brød så blir det jo fort 220-270 kroner for en enkel biffmiddag på en helt allright restaurant)

Nå har ikke jeg peiling på hva 650 kilo kjøtt ville kostet i for eksempel Litauen,Polen eller andre nærliggende land. Tviler på at kjøttet er kjøpt i Sverige da det sto at de møtte en sjåfør i Sverige, og selv er damene av østeuropeisk opprinnelse, Så da sier vi at kjøttet også er derfra.

Så hva trur dere damene har betalt for denne haugen med kjøtt?

Og hvor mye mer tjener de på dette kjøttet som er smuglet til Norge enn kjøtt de kjøper i Norge?

Ta utgangspunktet i summen jeg lagde for Restauranter, da det kan bli vanskelig og omsette dette i en butikk.

422.500 Kroner er summen vi går utifra.

Fra denne summen trekker vi prisen Damene har betalt

Fra denne summen trekker vi hva det ville kostet i Norge

Det må da være ganske mye høyere fortjeneste på "smuglekjøtt" enn Norskprodusert kjøtt da folk er villig til og gjøre seg til kriminelle for det.

To kvinner fra Akershus hadde handlet store mengder kjøtt i Sverige.

Det var onsdag 6. mars at tollerne vinket inn to personer i en norskregistrert varebil for kontroll på Magnormoen kontrollstasjon.

– Sjåføren var ei kvinne i begynnelsen av 50-årene, og hun hadde med seg ei kvinne i passasjersetet, sier tolloverinspektør Kjersti Bråthen i Tolletaten.

På spørsmål fra tollerne om hva de to hadde gjort i Sverige, var svaret fra kvinnene at de bare hadde vært på shopping.

Men etter en kontroll av bilen valgte kvinnene å endre forklaringen sin. Bak i varebilen ble det nemlig funnet 32 kartonger med 659 kilo frossent oksekjøtt.

– De innrømmet at de hadde fått overlevert kjøttvarer av en sjåfør i Charlottenberg, sier Bråthen.

– Sa de noe om hvor varene var på vei?

– Ja, de fortalte at kjøttet skulle brukes i bryllup. I tre bryllup, for å være nøyaktig, sier Bråthen.

Kjøttbeslaget ble vurdert til å ha en verdi på 27.696 kroner, og avgiftsunndragelsen var på 54.585 kroner.

Ifølge Tolletaten tok sjåføren på seg ansvaret for smuglervarene og de to kvinnene, som begge er av østeuropeisk opprinnelse, ble dimittert etter avtale med politiet.

Kvinnen i 50-årene, som har bostedsadresse i Akershus, kan vente seg en reaksjon fra politiet i etterkant.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det tenker jeg ikke over. Skulle ønske vi kunne fjerne alle fortollingsgebyrer. Men inntil det skjer, så håper jeg de fortsetter å smugle i stor skala.

Selv foretrekker jeg å vite hva jeg får servert eller kjøper. Jeg er også for at vi ikke priser ut norske (mat)produsenter.
Lenke til kommentar

Det første er jeg enig i, derfor vil jeg gjøre det lovlig å handle fra hvor som helst i verden. Det siste blåser jeg i. Konkurrer eller dø.

Det går ikke an å konkurrere med underbetalte østeuropeere og asiatere på en forsvarlig måte. Jeg er for det norske velferdssystemet, og det trodde jeg også du var, ettersom du stemmer Rødt. Du er en blanding av FrP og Rødt, du :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går ikke an å konkurrere med underbetalte østeuropeere og asiatere på en forsvarlig måte. Jeg er for det norske velferdssystemet, og det trodde jeg også du var, ettersom du stemmer Rødt. Du er en blanding av FrP og Rødt, du :p

Ja, jeg er en blanding av FrP og Rødt. :) (De er jo egentlig ikke så forskjellige.)

Hvorfor ikke la østeuropeere og asiatere ta seg av det om de kan gjøre det mer effektivt? Så kan vi bruke årsverkene til bøndene til noe mer nyttig. Å subsidiere og beskytte bøndene er sløsing av ressurser. Det blir som å betale noen for å grave et hull og fylle det inn igjen.

Det vil både vi og østeuropeerne og asiaterne tjene på. De får solgt varer, og vi får brukt våre årsverk mer effektivt.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...