Redaksjonen. Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Dramatisk økning: Venter nær 10 millioner fat skiferolje daglig i USA Lenke til kommentar
Tallak Tveide Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Er grafen riktig, dvs at vi i 2024 produserer 10x mengden sammenlignet med 2010? Jeg tror ikke det kan være tilfelle, og det er kritikkverdig at en slik graf publiseres på TU uten tekst for å gjøre den forståelig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Det er viktig å forstå hvem "vi" er i den setningen: amerikanere. "Vi" har en annen betydning i setningen "Vi bruker olje som aldri før." der vi betyr verdensborgere. Artikkelen er kjøpt fra ing.dk og handler vist ikke om "vi" som i dansker og heller ikke nordmenn. Jeg mener å huske en nylig graf over drivstoff-forbruket til veitrafikken i Norge er på vei til å flate ut allerede i år og muligens synke fra 2020. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 For skipstrafikk og luftfart antar jeg det norske forbruket øker, men jeg har ikke søkt noe mer info rundt det så jeg vet ikke om det stemmer eller hvordan det gjør utslag på totalen. Det er uansett et viktig poeng som trekkes fram i artikkelen at luftfarten er en stadig større utslippskilde. Det bør gjøres tiltak for å få det ned. F.eks internasjonalt samkjørte CO2-avgifter. Lenke til kommentar
YGOI36G6 Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Det er viktig å forstå hvem "vi" er i den setningen: amerikanere. "Vi" har en annen betydning i setningen "Vi bruker olje som aldri før." der vi betyr verdensborgere. Artikkelen er kjøpt fra ing.dk og handler vist ikke om "vi" som i dansker og heller ikke nordmenn. Jeg mener å huske en nylig graf over drivstoff-forbruket til veitrafikken i Norge er på vei til å flate ut allerede i år og muligens synke fra 2020. Ja du kan spøke. Innenlands drivstofforbruk til veier synker bittelitt, men en flytur til kanariøyene med familien tilsvarer rundt 20.000km med bilkjøring, så totalt oljeforbruk for nordmenn øker sterkt! 2 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Er grafen riktig, dvs at vi i 2024 produserer 10x mengden sammenlignet med 2010? Jeg tror ikke det kan være tilfelle, og det er kritikkverdig at en slik graf publiseres på TU uten tekst for å gjøre den forståelig. Klipp og lim fra ing.dk, som har langt mer tabloide og faglig svake artikler enn det som er i TU's egenproduserte artikler. Grafen viser uvikling av skiferolje. Produksjonmetoden er relativt kostbar, og USA har vanvittge mengder olje som ligger i den type reservoiar. Hvordan verdensøkonomien kommer til å reagere på at usa blir en eksportør av olje blir svært interesant å følge med på. 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 (endret) Ja du kan spøke. Innenlands drivstofforbruk til veier synker bittelitt, men en flytur til kanariøyene med familien tilsvarer rundt 20.000km med bilkjøring, så totalt oljeforbruk for nordmenn øker sterkt! Man NAV strammer jo inn på kontroll med slik svindel fra de arbeidsløse. Så det kan vel neppe være snakk om mye økning fra arbeidende folk. Folk har fortsatt kun 4 og 5 uker ferieordninger. Endret 13. mars 2019 av G Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Trøster meg at det er EIA som spår disse økningene. De tat jo konsekvent feil i sine prognoser! Ellers så har jo EU (og) Norge blitt enige om 40% reduksjon av CO2 ved år 2030. Men den nye oljen som kommer har kanskje mindre utslipp per fat? 1 Lenke til kommentar
TeslaS Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Her skal verden reddes, ja! Symbolpolitikk hele veien til jordens undergang. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Med avgiftsfritak for batteribiler skal oljenasjonen Norge vises i verden og renvaske sitt rykte. Samtidig går alt konsum bare opp, opp opp. For pengene man sparer på batteribiler flyr man verden rundt. 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Med avgiftsfritak for batteribiler skal oljenasjonen Norge vises i verden og renvaske sitt rykte. Samtidig går alt konsum bare opp, opp opp. For pengene man sparer på batteribiler flyr man verden rundt. Her har du et veldig godt poeng. Økt mengde penger pga elbiler og etter hvert billigere strøm (og andre ting) går i stor grad til mer reising, gjerne reise til verdens eksotiske utkanter. Luftfarten, fly og motorfabrikantene må snarest skjerpe og gå over til fly som går på fornybar energi som hydrogen (ved elektrolyse) og el eller hybridfly. Internasjonalt bør en stille krav om nedgang i CO2-utslipp. På den måten kommer ingeniørene i førersetet (i større grad enn nå) i stedet for blårussen! Ser fram til kreativiteten som vil bli utløst (som den i bilindustrien)! Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Med avgiftsfritak for batteribiler skal oljenasjonen Norge vises i verden og renvaske sitt rykte. Samtidig går alt konsum bare opp, opp opp. For pengene man sparer på batteribiler flyr man verden rundt. Nå består oljen av mange forskjellige destillater, som tas ut under raffineringen. Vi kan ikke bare produsere asfalt og plastbøtter, og så grave ned de andre destillatene, som gass, bensin og diesel, som vi får ut. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Skiferolje og spesielt olje utvunnet fra oljesand er de beste argumentene for Norge å fortsette oljeproduksjonen! hvis land som produserer den "reneste" oljen slutter å produsere, vil det øke oljeprisen, og dermed øke ønnsomheten ved å utvinne olje fra skifer og sand som forurenser ekstremt 1 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Er grafen riktig, dvs at vi i 2024 produserer 10x mengden sammenlignet med 2010? Jeg tror ikke det kan være tilfelle, og det er kritikkverdig at en slik graf publiseres på TU uten tekst for å gjøre den forståelig. Klipp og lim fra ing.dk, som har langt mer tabloide og faglig svake artikler enn det som er i TU's egenproduserte artikler. Grafen viser uvikling av skiferolje. Produksjonmetoden er relativt kostbar, og USA har vanvittge mengder olje som ligger i den type reservoiar. Hvordan verdensøkonomien kommer til å reagere på at usa blir en eksportør av olje blir svært interesant å følge med på. Det er vel heller ikke tilfeldig at Saudi Arabia sitt omdømme i Vesten er omvendt proposjonalt med USA sin selvforsyningsgrad på olje. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 (endret) Nå består oljen av mange forskjellige destillater, som tas ut under raffineringen. Vi kan ikke bare produsere asfalt og plastbøtter, og så grave ned de andre destillatene, som gass, bensin og diesel, som vi får ut. Det er ikke et statisk og upåvirkelig blandingsforhold. Destillater med lavere etterspørsel enn det er i råoljen reformeres til andre destillater enten ved å gjøre hyrokarbonkjedene lengre eller kortere. Det krever litt energi og prosessering men gir i sum 100% utnyttelsesgrad selv om sammensetningen av forbruk ikke stemmer over ens med sammensetningen i råoljen. Endret 14. mars 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 (endret) Det er merkelig dette, hver gang USA overproduserer olje, så dukker det opp noen nye sanksjoner eller grunnløse krumspring som å trekke seg fra iran-avtalen.. https://www.businessinsider.com/the-us-faces-an-awkward-rival-in-the-crude-oil-export-market-2014-7?r=US&IR=T&IR=T https://www.reuters.com/article/us-oil-europe-usa-analysis/with-iran-squeezed-out-u-s-oil-takes-on-new-rivals-in-europe-idUSKCN1Q019W Meget merkelig. Endret 14. mars 2019 av likferd 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå