Deutz Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Hei! Ser at det finnes mange diskusjoner rundt om der mange mener at politiet har anledning til å avskilte parkerte biler. Dette mener jeg at de ikke har anledning til å gjøre. Dette gjelder i alle fall biler som står parkert på privat grunn, men muligens også de som står på offentlig grunn. Politiet, tollvesenet og biltilsynet er de eneste som har lovhjemmel til å avskilte et kjøretøy. De har kun anledning til å avskilte biler som har fått bruks-forbud, men som på tross av dette kjører og blir påtruffet av disse etatene ute i trafikken. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Politiet må openbart ha ein grunn for å avskilte bilen, grunnen er vanligvis knytta til vegtrafikklova § 36. Typiske grunnar er manglande EU-kontroll eller at bilen er trafikkfarleg. Vegtrafikklova gjeld alle stadar der det er opent for allmuen og er vanlig å køyre, dette inkluderer veg på privat grunn, unntatt områder som er avsperra. Dersom du meiner at politiet kun kan avskilte bilar i fart, så må du nesten vise til eit grunnlag for den påstanden. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg krikkert Skrevet 13. mars 2019 Populært innlegg Del Skrevet 13. mars 2019 Kjennemerker reguleres av vegtrafikkloven §§ 15 og 17. Inndragning av kjennemerker ("avskilting") reguleres av vegtrafikkloven § 36. Kjennemerker kan inndras etter vegtrafikkloven § 36 tredje ledd når det treffes vedtak om bruksforbud etter nr. 1, 2, og 5, og i visse andre tilfeller. Politiet kan altså avskilte i følgende tilfeller: - Når kjøretøyet ikke blir omregistrert til tross for at det er pliktig - Når kjøretøyet ikke fremstilles til pliktig kontroll (PKK) eller mangler ikke rettes innen fristen - Når kjøretøyet er i uforsvarlig stand eller last ikke er forsvarlig sikret - Når kjøretøyets hjul ikke gir tilstrekkelig veggrep når dette er nødvendig - Når kjøretøyet er overlastet i strid med pålegg etter § 36a - Når regler om forbud mot transport av farlig gods, § 7 tredje ledd, ikke følges - Når motorsykkel/moped er trimmet - Når kjøretøyet er brukt til kjøring i strid med loven, og føreren tidligere er straffet for slike lovbrudd - Når kjøretøyet er kjørt på uforsvarlig måte - Når kjøretøyet blir solgt til andre etter at vilkårene for å ilegge bruksforbud er oppfylt - Når bilavgifter ikke er betalt til rett tid - Når kjøretøyet er uforsikret til tross for at forsikring er påbudt Avskilting kan foretas uavhengig av om kjøretøyet står parkert på privat eller offentlig grunn, og det er ikke et vilkår at kjøretøyet er i bruk på tidspunktet politiet påtreffer kjøretøyet eller eieren. 13 Lenke til kommentar
Deutz Skrevet 13. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2019 Politiet må openbart ha ein grunn for å avskilte bilen, grunnen er vanligvis knytta til vegtrafikklova § 36. Typiske grunnar er manglande EU-kontroll eller at bilen er trafikkfarleg. Vegtrafikklova gjeld alle stadar der det er opent for allmuen og er vanlig å køyre, dette inkluderer veg på privat grunn, unntatt områder som er avsperra. Dersom du meiner at politiet kun kan avskilte bilar i fart, så må du nesten vise til eit grunnlag for den påstanden. I Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy § 21 heter det: § 21. Bruksforbud Regionvegkontoret kan nedlegge bruksforbud, jf. vegtrafikkloven § 36, for kjøretøy som ikke er framstilt til kontroll eller som ikke har fått utbedret mangler og er godkjent innen utløpet av kontrollmåneden, jf. likevel § 6. Regionvegkontoret kan også nedlegge bruksforbud dersom kontrollorganet gir melding i henhold til § 16 femte ledd om trafikkfarlige kjøretøy som er framstilt til kontroll. I alminnelig tjenesteinstruks for politiet (politiinstruksen) heter det i § 3-1: § 3-1. Alminnelige regler om politiinngrep. Ved iverksettelse og gjennomføring av en tjenestehandling, kan politiet gripe inn på den måte og med de midler som er lovlige, og som finnes nødvendige og forholdsmessige i betraktning av situasjonens alvor, tjenestehandlingens art og formål og omstendighetene for øvrig. Politiet skal ikke ta i bruk noe sterkere middel før mildere midler har vært forgjeves forsøkt, eller situasjonen tilsier at slike må antas utilstrekkelige eller uhensiktsmessige. Når forholdene tillater det skal målet derfor i første omgang søkes nådd gjennom råd, opplysning og tilrettevisning. Så langt tjenesten og forholdene ellers tillater plikter politiet i ethvert tilfelle å gripe inn på forhånd med forebyggende og regulerende tiltak mot forestående lovbrudd eller fredskrenkelser. Under tjenesteutøvelsen skal politimannen være sannferdig, saklig og upartisk. Det er en alminnelig plikt å besørge tjenesten organisert og utført så effektivt og målrettet som mulig innenfor de angitte rettslige og ressursmessige rammer. Tjenesteutøvelsen skal alltid være basert på respekt for de grunnleggende menneskerettigheter og det enkelte menneskes verdighet. Videre heter det i Lov om politiet (politiloven) i § 6: § 6. Alminnelige regler om hvordan polititjenesten skal utføres Tjenesteoppdragets mål skal søkes nådd gjennom opplysning, råd, pålegg eller advarsel eller ved iverksettelse av regulerende eller forebyggende tiltak. Politiet skal ikke ta i bruk sterkere midler uten at svakere midler må antas utilstrekkelige eller uhensiktsmessige, eller uten at slike forgjeves har vært forsøkt. De midler som anvendes, må være nødvendige og stå i forhold til situasjonens alvor, tjenestehandlingens formål og omstendighetene for øvrig. Politiet skal opptre saklig og upartisk og med omtanke for personers integritet, slik at den som er gjenstand for inngrep fra politiet, ikke utsettes for offentlig eksponering i større grad enn gjennomføringen av tjenestehandlingen krever. Politiet kan anvende makt under tjenesteutførelsen i den utstrekning det er nødvendig og forsvarlig. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Det er jo ganske forebyggende å plukke av skiltene _før_ man kjører med bilen på veien, om den er begjeret avskiltet. Tipper det har hindret mange luringer i å bli ekstrem gjeldsslave resten av livet (med tanke på at man får alt ansvar i en ulykke o.l) 5 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Politiet kan selvfølgelig ta skiltene uansett hvor bilen står, så lenge de har hjemmel til dette, som f.eks. hvis bilen er begjært avregistrert. Når det er sagt er det svært sjelden de gjør dette. Derfor vil du nok i realiteten bare bli avskiltet om du blir stoppet i kontroll. Jeg tviler til og med på at du vil bli stoppet dersom politiet hadde kjørt bak deg. De sjekker neppe alle bilene de møter når de er ute i trafikken. Merk imidlertid at å kjøre en bil som er begjært avregistrert er omtrent som å kjøre en bil uten skilter i det heletatt. Altså ulovlig. Forundrer meg ikke om det kan få noen andre konsekvenser enn at bare skiltene blir klippet. Om du på liv og død ikke vil at politiet skal ta skiltene på din bil med bruksforbud som står på din private eiendom, kan du ta dem av og oppbevare dem selv. Evt. levere dem gratis til biltilsynet for oppbevaring til du får satt bilen i godkjent stand igjen. 2 Lenke til kommentar
Deutz Skrevet 13. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2019 Det er jo ganske forebyggende å plukke av skiltene _før_ man kjører med bilen på veien, om den er begjeret avskiltet. Tipper det har hindret mange luringer i å bli ekstrem gjeldsslave resten av livet (med tanke på at man får alt ansvar i en ulykke o.l) Se svar over. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Det er jo ganske forebyggende å plukke av skiltene _før_ man kjører med bilen på veien, om den er begjeret avskiltet. Tipper det har hindret mange luringer i å bli ekstrem gjeldsslave resten av livet (med tanke på at man får alt ansvar i en ulykke o.l) Det er falsk informasjon å spre rykte at man automatisk får alt ansvar i visse situasjoner som overnevnte. Om bilen forsatt er forsikret vil muligens forsikringsselskap kjøre regress not deg. De må dog likevel kunne bevise at xx var grunnen til at ulykken faktisk skjedde. Feks manglende eu og trafikkfarlig bil. Om man feks kjører bil uten lappen blir man ikke automatisk gjeldslave heller uansett hvem sin feil. Selskapet må forsatt bevise det var grunnen til at et uhell skjedde. Å si man automatisk får all skyld er ikke riktig. 1 Lenke til kommentar
Deutz Skrevet 13. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2019 Politiet kan selvfølgelig ta skiltene uansett hvor bilen står, så lenge de har hjemmel til dette, som f.eks. hvis bilen er begjært avregistrert. Når det er sagt er det svært sjelden de gjør dette. Derfor vil du nok i realiteten bare bli avskiltet om du blir stoppet i kontroll. Jeg tviler til og med på at du vil bli stoppet dersom politiet hadde kjørt bak deg. De sjekker neppe alle bilene de møter når de er ute i trafikken. Merk imidlertid at å kjøre en bil som er begjært avregistrert er omtrent som å kjøre en bil uten skilter i det heletatt. Altså ulovlig. Forundrer meg ikke om det kan få noen andre konsekvenser enn at bare skiltene blir klippet. Om du på liv og død ikke vil at politiet skal ta skiltene på din bil med bruksforbud som står på din private eiendom, kan du ta dem av og oppbevare dem selv. Evt. levere dem gratis til biltilsynet for oppbevaring til du får satt bilen i godkjent stand igjen. Se svar over. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Det holder å skrive det én gang. I Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy § 21 heter det: PKK-forskriften innskrenker ikke loven. PKK-forskriften bestemmer at det skal nedlegges forbud der vegtrafikkloven sier kan. Loven gir myndighet til å gjøre det, og forskriften bestemmer når myndigheten skal brukes. I alminnelig tjenesteinstruks for politiet (politiinstruksen) heter det i § 3-1: Politiinstruksen § 3-1 etablerer at politiet skal søke brukt mildeste inngreps prinsipp. Men vegtrafikkloven § 36 regulerer en rekke forhold hvor det er uaktuelt å bruke mildere inngrep enn bruksforbud, og det finnes ingen holdepunkter for at politiet kun kan utøve inngrep overfor biler som påtreffes i trafikken. Videre heter det i Lov om politiet (politiloven) i § 6: Bestemmelsen er ingen større begrensning på politiets myndighet enn politiinstruksen er. Påtreffes et kjøretøy der forsikring eller avgifter er ubetalt er hverken råd eller veiledning hensiktsmessige fordi det er sterkt usannsynlig at fører og eier ikke kjenner til plikten. Er f.eks. forsikring ikke betalt er vilkårene for registrering ikke oppfylt (vtrl § 15 fjerde ledd). Et kjøretøy med kjennemerker er legitimert til å kjøre i trafikken, jf. vegtrafikkloven § 17. Når disse vilkårene ikke er oppfylt må legitimasjonen fratas. Av samme grunn inndrar myndighetene ditt fysiske førerkort når førerretten faller bort, uavhengig av om de møter deg mens du kjører bil eller ei. 2 Lenke til kommentar
Deutz Skrevet 13. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2019 (endret) At kjøretøyet har fått bruksforbud er laveste straffereaksjon for brudd på veitrafikkloven. Dette er et administrativt vedtak foretatt av Statens vegvesen. Når vedtaket er rettskraftig og du ikke bryter dette vedtaket, det vil si at du ikke blitt tatt for å ha brutt betingelsene i vedtaket ved å bruke kjøretøyet, kan ikke politiet foreta seg noen ting selv om de har aldri så mye lyst å plukke skiltene av kjøretøyet ditt. Dette fordi et rettskraftig vedtak om bruksforbud fra Statens vegvesen vil blokkere politiet fra å straffeforfølge deg og utøve en strengere reaksjon for dette vedtaket. Dette da du ikke kan straffes for samme forhold to ganger. Men dersom du blir tatt for å bruke kjøretøyet, er det brudd på kjøreforbudet og du har ingenting du skulle ha sagt. Endret 13. mars 2019 av Deutz Lenke til kommentar
Deutz Skrevet 13. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2019 "... Av samme grunn inndrar myndighetene ditt fysiske førerkort når førerretten faller bort, ...." Dette stemmer ikke. Den laveste reaksjonsformen i slike tilfeller er kjøreforbud vedtatt av din fastlege. Denne reaksjonsformen rapporteres ikke i Autosys og du må ikke levere inn ditt fysiske førerkort. Neste trinn er vedtak fra fylkeslegen. Fylkeslegen avgjør om dine førerretter skal fratas deg og om du skal innlevere ditt fysiske førerkort og om vedtaket skal meldes inn i Autosys. Dersom fylkeslegen gjør et slikt vedtak må vedtaket være rettskraftig før du er lovmessig pliktet til å innlevere ditt fysiske førerkort. Det samme gjelder også et administrativt vedtak gjort av politiet. Dersom et vedtak om kjøreforbud meldes inn i Autosys vil du med stor sannsynlighet bli fratatt dit fysiske førerkort dersom du stoppes ute i en dokumentkontroll og dine førerretter blir kontrollert mot Autosys. Det vil da også i tillegg bli en anmeldelse. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 At kjøretøyet har fått bruksforbud er laveste straffereaksjon for brudd på veitrafikkloven. Dette er et administrativt vedtak foretatt av Statens vegvesen. Bruksforbud er ikke straff. Når vedtaket er rettskraftig og du ikke bryter dette vedtaket, det vil si at du ikke blitt tatt for å ha brutt betingelsene i vedtaket ved å bruke kjøretøyet, kan ikke politiet foreta seg noen ting selv om de har aldri så mye lyst å plukke skiltene av kjøretøyet ditt. Vedtak blir ikke "rettskraftige" slik dette uttrykket brukes i norsk prosesslovgivning. Selv om man skulle bruke dette uttrykket om administrative vedtak vil inndragning av kjennemerker være en gjennomføringsbeslutning, ikke en annen reaksjon. Dette er like logisk som å hevde at det er dobbeltstraff å bli tvangsavhentet for å sone idømt fengselsstraff. Dette fordi et rettskraftig vedtak om bruksforbud fra Statens vegvesen vil blokkere politiet fra å straffeforfølge deg og utøve en strengere reaksjon for dette vedtaket. Dette da du ikke kan straffes for samme forhold to ganger. Hverken bruksforbud eller inndragning av kjennemerker er straff. Dette stemmer ikke. Den laveste reaksjonsformen i slike tilfeller er kjøreforbud vedtatt av din fastlege. Denne reaksjonsformen rapporteres ikke i Autosys og du må ikke levere inn ditt fysiske førerkort. Fastlegen har ingen vedtakskompetanse i saker etter vegtrafikkloven. Fastlegen har en oppfordringsplikt til føreren, og en meldeplikt til Fylkesmannen. Fastlegens vurdering har ingen direkte rettsvirkninger for den enkelte, men kan ha indirekte rettsvirkninger. Neste trinn er vedtak fra fylkeslegen. Fylkeslegen avgjør om dine førerretter skal fratas deg og om du skal innlevere ditt fysiske førerkort og om vedtaket skal meldes inn i Autosys. Dersom fylkeslegen gjør et slikt vedtak må vedtaket være rettskraftig før du er lovmessig pliktet til å innlevere ditt fysiske førerkort. Det samme gjelder også et administrativt vedtak gjort av politiet. Fylkeslegeembetene ble avskaffet i 2002 og innlemmet i fylkesmannsembetene. Fylkesmannen avgjør ikke om føreretten skal fratas den enkelte. Fylkesmannen gir melding til politiet, og politiet vurderer om førerretten skal tilbakekalles. Tilbakekaller politiet førerretten er hovedregelen at tilbakekallet trer i kraft straks med mindre politiet gir utsatt iverksettelse (se motsetningsvis forvaltningsloven § 42). Førerkortet pliktes innlevert straks det er truffet vedtak om det. Dette følger av vegtrafikkloven § 34 annet ledd via henvisning til § 33 nr. 5. 6 Lenke til kommentar
Deutz Skrevet 13. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2019 Bruksforbud er ikke straff. Vedtak blir ikke "rettskraftige" slik dette uttrykket brukes i norsk prosesslovgivning. Selv om man skulle bruke dette uttrykket om administrative vedtak vil inndragning av kjennemerker være en gjennomføringsbeslutning, ikke en annen reaksjon. Dette er like logisk som å hevde at det er dobbeltstraff å bli tvangsavhentet for å sone idømt fengselsstraff. Hverken bruksforbud eller inndragning av kjennemerker er straff. Fastlegen har ingen vedtakskompetanse i saker etter vegtrafikkloven. Fastlegen har en oppfordringsplikt til føreren, og en meldeplikt til Fylkesmannen. Fastlegens vurdering har ingen direkte rettsvirkninger for den enkelte, men kan ha indirekte rettsvirkninger. Fylkeslegeembetene ble avskaffet i 2002 og innlemmet i fylkesmannsembetene. Fylkesmannen avgjør ikke om føreretten skal fratas den enkelte. Fylkesmannen gir melding til politiet, og politiet vurderer om førerretten skal tilbakekalles. Tilbakekaller politiet førerretten er hovedregelen at tilbakekallet trer i kraft straks med mindre politiet gir utsatt iverksettelse (se motsetningsvis forvaltningsloven § 42). Førerkortet pliktes innlevert straks det er truffet vedtak om det. Dette følger av vegtrafikkloven § 34 annet ledd via henvisning til § 33 nr. 5. I den europeiske menneskerettighetskonvensjon, protokoll 7, artikkel 4, pkt. 1 (EMK P7 art 4). heter det: «Ingen skal kunne bli stilt for retten eller straffet på ny i en straffesak under den samme stats domsmyndighet, for en straffbar handling som han allerede er blitt endelig frikjent eller domfelt for i samsvar med loven og rettergangsordningen i straffesaker i denne stat.» Dette er en regel som skal begrense muligheten for å ilegge bestemte typer sanksjoner to ganger for samme lovovertredelse. Det finnes flere avgjørelser som dokumenterer at administrative vedtak blokkerer for straffeforfølgelse. En forutsetning for dette er at lovbruddet er det samme i begge tilfeller. I en problemstilling som ovenfor vil dette være å sanksjonere to ganger for samme lovovertredelse. Lenke til kommentar
Deutz Skrevet 13. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2019 Ellers stemmer det at der jeg har skrevet fylkeslegen skal stå fylkesmannen. Et administrativt vedtak blir "rettskraftig" når klagefristene er utløpt. Et bruksforbud eller inndragning av kjennemerker vil etter EMK P7 art 4 være identisk med et administrativt vedtak om å nekte en person førerkort etter vegtrafikklovens § 24 fjerde ledd, krav til vandel og edruelighet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 I norsk rett defineres "straff" i straffeloven. Fengsel, forvaring, samfunnsstraff, ungdomsstraff, bot, og rettighetstap er straff. Reaksjoner etter vegtrafikkloven er ikke straff. Se straffeloven §§ 30 og 31. EMK opererer med en autonom definisjon av hva som er straff, ofte omtalt som de såkalte "Engel-kriteriene" etter Engel-dommen fra 1971. Bruksforbud og inndragning av kjennemerker er ikke straff etter disse kriteriene. Selv om det skulle være snakk om straff forhindrer EMKs syvende tilleggsprotokoll artikkel 4 det å bli "straffet på ny". Inndragning av kjennemerker er ikke en "ny" straff sammenholdt med det opprinnelige bruksforbudet, like lite som det å bli plassert i en fengselscelle er en "ny" straff sammenholdt med det å bli satt i fengsel. 5 Lenke til kommentar
Deutz Skrevet 13. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2019 (endret) Det blir helt feil sammenligning. Bruksforbud er en straffereaksjon for brudd på vegtrafikkloven. Dette vil være identisk med et administrativt vedtak om å nekte en person førerkort etter vegtrafikklovens § 24 fjerde ledd, krav til vandel og edruelighet, som også etter EMK er å regne som en straff. Det du sammenligner er å effektuere et vedtak. Endret 13. mars 2019 av Deutz Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Politiet i Norge er for opptatt med å ta de som kjører 10 over i 80 soner til å kjøre rundt og avskilte biler som kan være en fare for andre 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Bruksforbud er ikke en straffereaksjon, hverken etter norsk rett eller EMK. Formålet er ikke (med ett unntak nevnt tidligere) å påføre den enkelte et onde, men å forhindre fremtidige lovbrudd. Avskilting er en implementasjon av et bruksforbud. Et administrativt vedtak om å nekte en person førerkort etter vegtrafikkloven § 24 fjerde ledd er ikke å regne for straff. Inndragning av førerkort etter vegtrafikkloven § 34 femte ledd kan være straff, men dette har ikke kommet på spissen etter kompetansereformen mellom politi og domstol ved årtusenskiftet, siden politiet har holdt seg til å inndra etter edruelighetskriteriet. 3 Lenke til kommentar
Deutz Skrevet 14. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2019 Dersom din argumentasjon medfører riktighet vil ihvertfall politiets adgang til å avskilte biler på privat eiendom være utelukket. Dette da politiets adgang til privat eiendom reguleres av alminnelig tjenesteinstruks for politiet (politiinstruksen) § 8-7: § 8-7. Politiets adgang til å gå inn på privat grunn. Under tjenesteutførelsen kan en politimann ikke gå inn på privat grunn eller inn i privat hus eller lokale som ikke står under politiets særlige tilsyn, med mindre: 1. Han skal forkynne stevning eller å avgi annen tjenestlig meddelelse. 2. Han skal foreta pågripelse, ransaking, beslag eller iverksette andre tvangsmidler i samsvar med regler fastsatt i eller i medhold av lov. 3. Han må gå inn for å forebygge, stanse eller etterforske et lovbrudd som er gjenstand for offentlig påtale, eller en straffbar handling betinget av privat påtale når den påtaleberettigede begjærer dette, eller når det er gitt at inngrep ikke er uønsket. 4. Han må gå inn for å opprettholde den offentlige ro, orden og sikkerhet eller avverge fare for almenheten, eller for enkeltpersoner som befinner seg på stedet. Uten stasjonssjefens samtykke kan politiet ikke gå inn på område undergitt diplomatisk ukrenkelighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå