Gå til innhold

Tesla «normaliserer» prisene etter at Elon Musk innrømmer tabbe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt med dubbe-ditter.....

Autopilot- og Full Self Driving-pakken..

Noen liker masse knapper å lys, noen liker slike ting.

All respekt for de som gjør det, koster på seg litt ekstra, noe moro skal en ha.

Men, med norske forhold, spesielt på vinterstid, hvor mye brukes det....

Så ett eksempel i går (VG) der en var på vei inn i autovernet, men som føreren sa, en bør ha en hånd på rattet...........

Dette føyer seg vel inn i kategorien, all reklame er god reklame, spesielt når den er gratis........

`senket prisen for att noen ikke hadde råd` var det noen `røyke kompiser` eller.........

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Morsomt med dubbe-ditter.....

Autopilot- og Full Self Driving-pakken..

Noen liker masse knapper å lys, noen liker slike ting.

All respekt for de som gjør det, koster på seg litt ekstra, noe moro skal en ha.

Men, med norske forhold, spesielt på vinterstid, hvor mye brukes det....

Så ett eksempel i går (VG) der en var på vei inn i autovernet, men som føreren sa, en bør ha en hånd på rattet...........

Dette føyer seg vel inn i kategorien, all reklame er god reklame, spesielt når den er gratis........

`senket prisen for att noen ikke hadde råd` var det noen `røyke kompiser` eller.........

 

Autopilot funksjonen er faktisk veldig nyttig, bruker den så å si hele tiden når jeg kjører utenom ved kryss, rundkjøringer og smale veier. På strekningen Bergen-Voss kjører den nærmest uforstyrret denne vinteren.

 

Autopilot pakken er også påkrevd for å kunne bruke adaptiv cruise control. Så så fancy og morsom er den ikke, veldig praktisk vil jeg heller si.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tesla og de andre som driver frem autopilot er smarte og flinke folk, bare synd lokal prosessering av slikt ikke er fremtidsrettet.

 

Vi har sett det i alle bransjer, i starten skjer alt lokalt på klientene men etterhvert ender alt opp sentralisert på en server (ofte kalt sky).

All selvkjøring vil foregå på "digitale" veier hvor veinettet med eksterne sensorer forteller bilene hvor de kan kjøre og hvor det er objekter i veibanen.

Å la biler kjøre fritt kun på instrumenter er galskap (om du ser bort fra veistrekninger med optimale forhold).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla og de andre som driver frem autopilot er smarte og flinke folk, bare synd lokal prosessering av slikt ikke er fremtidsrettet.

 

Vi har sett det i alle bransjer, i starten skjer alt lokalt på klientene men etterhvert ender alt opp sentralisert på en server (ofte kalt sky).

All selvkjøring vil foregå på "digitale" veier hvor veinettet med eksterne sensorer forteller bilene hvor de kan kjøre og hvor det er objekter i veibanen.

Å la biler kjøre fritt kun på instrumenter er galskap (om du ser bort fra veistrekninger med optimale forhold).

Blir å bruke en kombinasjon i fremtiden. Både lokalt for å oppdatere skyen, og skyen som generelle oppdateringer når det lokale merker forandringer mot hva som ligger i skyen. F.eks veiarbeid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å la biler kjøre fritt kun på instrumenter er galskap (om du ser bort fra veistrekninger med optimale forhold).

Ikke mer galskap enn å la mennesker fritt kjøre biler, bare hjulpet av synet. Selvkjøringsteknologi vil aldri bli perfekt, men den vil raskt bli bedre enn det en menneskelig sjåfør klarer.

 

Når det gjelder prisendringene fikk de i hvert fall meg til å hoppe ned fra gjerdet. 16.700 kroner for autopilot var greit. Mye mer greit enn omkring 60.000 kroner, som det var før.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tesla og de andre som driver frem autopilot er smarte og flinke folk, bare synd lokal prosessering av slikt ikke er fremtidsrettet.

 

Vi har sett det i alle bransjer, i starten skjer alt lokalt på klientene men etterhvert ender alt opp sentralisert på en server (ofte kalt sky).

All selvkjøring vil foregå på "digitale" veier hvor veinettet med eksterne sensorer forteller bilene hvor de kan kjøre og hvor det er objekter i veibanen.

Å la biler kjøre fritt kun på instrumenter er galskap (om du ser bort fra veistrekninger med optimale forhold).

 

Det vil være behov for lokal prosessering en god stund til. Stikkordene er tunneller og utforutsigbarheter på veiene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan vet du det?

Kan ikke si at jeg vet 100% sikkert at det kommer til å skje. Men det er svært sannsynlig.

 

Med sensorene man har på en selvkjørende bil, så kan bilen se i mørket med kameraer som er følsomme for infrarødt. Kameraene gir 360 graders dekning rundt bilen 100% av tiden. Man kan se gjennom snø og støv med radarer. Og med nevralnett vil hver eneste bil lære av feilene til alle andre biler.

 

Det handler bare om å få nok datakraft inn i bilene, slik at bilen kan skjønne hva som er vei og grøft, hva som er biler i bevegelse og hva som er parkerte biler, osv.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Ikke mer galskap enn å la mennesker fritt kjøre biler, bare hjulpet av synet. Selvkjøringsteknologi vil aldri bli perfekt, men den vil raskt bli bedre enn det en menneskelig sjåfør klarer.

 

Når det gjelder prisendringene fikk de i hvert fall meg til å hoppe ned fra gjerdet. 16.700 kroner for autopilot var greit. Mye mer greit enn omkring 60.000 kroner, som det var før.

På min kostet det 73000 for et par uker siden. Slo endelig til på AP selv nå i går. Fikk du med summon? Ser nemlig ut til at den ble med her...

Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg vet 100% sikkert at det kommer til å skje. Men det er svært sannsynlig.

Igjen kommer du med en kvantisering av noe jeg vil hevde hverken du eller andre på noen meningsfull måte har data som gir grunnlag for en slik påstand.

 

Pr. i dag vet vi ikke hvordan en selvkjørende bil skal kunne fungere. Det finnes noen ideer og det finnes eksperimenter (Som ikke pr. i dag validerer ideene), men det må testes forskes på og itereres over mye før vi kommer fra der vi er i dag til noe som ligner en fungerende selvkjørende bil.

 

Dette er ikke et enkelt softwareprosjekt hvor vi har en arkitektur og en plan og bare trenger å gjennomføre planen for å nå et resultat. Dette er grunnforskning, hvor vi ikke engang vet om de grunnleggende ideene vi har for hvordan dette er tenkt å fungere noen gang vil kunne danne et fundament for en fungerende arkitektur. Vi vet faktisk ikke at det er bare å hive masse data på et nevralt nett for å komme til en selvkjørende bil, dette er en i høyeste grad ubekreftet hypotese. Å hevde at selvkjøring kommer snart er like lite mening i som å hevde at vi har fusjonskraft om 20 år. Vi har fortsatt fundamentale problemer igjen å løse, før de er løst kan vi ikke gi noen meningsfull tidslinje eller noen sannsynlighet. Like lite som jeg kan gi noen sannsynlighet for at man skal komme frem til en kur for kreft de neste ti år.

 

 

Det handler bare om å få nok datakraft inn i bilene, slik at bilen kan skjønne hva som er vei og grøft, hva som er biler i bevegelse og hva som er parkerte biler, osv.

Dette kan vi ikke si. Vi vet ikke at det er sant. Du beskriver selvkjøring som et løst problem som bare trenger en endelig implementasjon, det er ikke hva vi har her. Hadde dette vært tilfelle kunne noen lagd ett proof of concept med den mest oppdimensjonerte superdatamaskinen de kunne tenke seg og fjernstyrt en bil med den. Dette kan vi ikke fordi det fundamentale problemet har pr. i dag ikke noen kjent løsning. Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

På min kostet det 73000 for et par uker siden. Slo endelig til på AP selv nå i går. Fikk du med summon? Ser nemlig ut til at den ble med her...

Har ikke fått sjekket om det fungerer, men fikk en SW-oppdatering i dag, så ville ikke overraske meg om det nå er aktivert.

 

Om du har betalt for AP (ikke EAP), så ikke bli overrasket om summon og slikt forsvinner plutselig...

Lenke til kommentar

Vi har sett det i alle bransjer, i starten skjer alt lokalt på klientene men etterhvert ender alt opp sentralisert på en server (ofte kalt sky).

Hadde du tatt et annet utsnitt av historien ville du ha sagt det motsatte, at før var alt sentralisert men etter hvert blir alt dyttet ut til klientene. (Det var trenden frem til ca perioden 1990-2010 litt avhengig av problemfelt)

 

 

Vi har sett deAll selvkjøring vil foregå på "digitale" veier hvor veinettet med eksterne sensorer forteller bilene hvor de kan kjøre og hvor det er objekter i veibanen.

Dette beskriver et tillitsforhold som kan være vanskelig å håndtere. Hvordan vet bilen at du får riktige data fra eksterne sendere, kan man lage en risiko for et systemisk angrep ved å kompromittere sentrale sensor platformer? Hva skjer ved denial of service?

 

Sikkerhetsmessig er det svært problematisk å være avhengig av ekstern informasjon. Det gjør den naturligvis ikke ubrukelig, men hver enhet må kunne klare seg på en trygg måte også med kun det den har av sensorer selv. Ekstern informasjon kan bare være supplementær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette er altså en bil som står på startstreken uten data på hvordan veien forut ser ut. Når man kan vekte sanntidsdata som denne bruker, med gammelt data for å bruke et gjennomsnitt (ideal-linje), hvor man så kun bruker sanntidsdata for å se avvik, så er man straks på det stadiet at man nærmer seg noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke fått sjekket om det fungerer, men fikk en SW-oppdatering i dag, så ville ikke overraske meg om det nå er aktivert.

 

Om du har betalt for AP (ikke EAP), så ikke bli overrasket om summon og slikt forsvinner plutselig...

Ja, betalte for AP. Ble vel heller overraska over at det står summon på appen. Har ikke fått testa om det faktisk funker da, skal teste etter jobb :-)

 

Og ja, vil nok tenkte det i tilfelle forsvinner på sikt. Kanskje når advanced summon blir lansert. Det skulle vel skje denne uka? 15. mars eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Dette er altså en bil som står på startstreken uten data på hvordan veien forut ser ut. Når man kan vekte sanntidsdata som denne bruker, med gammelt data for å bruke et gjennomsnitt (ideal-linje), hvor man så kun bruker sanntidsdata for å se avvik, så er man straks på det stadiet at man nærmer seg noe. 

 

Legg merke til at det er -veldig- klare kontrastforskjeller på vei og utenfor vei her. Det hjelper betraktelig når man bare 100% gode kontrastforhold å jobbe med. Så i grunn synes jeg ikke det var så imponerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...