Redaksjonen. Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 USA står på sitt: – Ikke grunnlag for å sette 737 Max på bakken Lenke til kommentar
0QE8JCM8 Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 (endret) What we see here is confusing, still at least some things are clear.Observations :1. AOA sensors were erroneous already on the ground. Before even accelerating, left AOA sensor went through a set of large and small level shifts.2. MCAS is battling the pilots repeatedly. Again and again the MCAS pushes the nose down and the pilot pushes it up again.Conclusions :1. Sensors which are obviously in error must be caught in preflight check. The sensor which is obviously in error must be disallowed as input to automatic systems. If no conclusion as to which sensor is faulty can be reached, the automatic system must show alarm and refuse to take control. No discussion as to the necessity of the sensor, if it is not necessary it shall not be in the discussion at all.2. Automatic systems crucial for safety can never stop a pilot from deliberately crashing the plane. That ambition is something no software geek (sorry, experienced software development team with massive resources and responsibility) shall have for his (their) system. The captain is always responsible and his controls may not be disabled. Recognition of system fault when in auto mode and receiving numerous overrides from the pilot means an alarm must be shown and auto mode must be shut down. This is a prerequisite which can be entered as a rule for flight system function, along with a test showing it is fulfilled. I expect such a rule may already exist.Questions :1. Have not sensor offset / sensor fault been tested during development of the MCAS? Given that AOA sensors are crucial for safe flight, are they not part of preflight check?2. How did the MCAS eventually win over the pilots? It should have been possible for them to keep counter-adjusting the MCAS nose-down action indefinitely. Were other actions taken by the MCAS which the pilots were unable to counter? Is there no recognition of system fault?3. These two simple problem definitions and how to counteract the problems are not something new. Preflight check, sensor approval / voting systems, and recognition of system fault is something that is used every day in your telephone, coffee machine, car etc. Why not in a new multi-million dollar airplane?Why am I so bold as to tell Boeing how to do their job? Because the flaws here are obvious.Shall an almighty system like the MCAS be based upon artificial intelligence or artificial stupidity? Endret 13. mars 2019 av 0QE8JCM8 2 Lenke til kommentar
Jens Nyborg Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Filtret fungerer vist bare om man åpner fligthradar24 i samme nettleser, og bruker b738m for ICAO typen. mvh Jens Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Hvis ikke MCAS slåss av manuelt,vil MCAS slå inn igjen 5 sekunder etter at piloten overstyrer MCAS. Det står i manualene for 737 MAX. Hvis det da kommer feil signal fa AoA-sensoren vil flyet tvinges ned igjen 5 sekunder etter at flygeren har fått nesen på flyet opp. Det kan føre til etter noen ganger opp og ned,at hastigheten avtar og kommer under kritisk punkt for som behøves for løft av flyet,såkalt Stall inntreffer og flyet snur i luften og går med nesen rett i bakken. Feil kan oppstå på alle farkoster og alle automatiske systemer. Det som er viktig er at pilotene har lært hvordan slike uforutsette hendelser skal behandles på riktig måte. Spørsmålet er om det er nødvendig å ha ett slikt system som MCAS med tanke på at det er produsert 10 000 stk 737 siden 1969 og alle har klart seg uten det. Selv om nesen på 737 MAX har en tendens til å gå bratt opp pga motorplassering og balanse,så burde vel pilotene trenes til å takle dette? Er det noe verre enn mye motvind og turbulens etter takeoff hvor pilotene må holde flyet i rett stigningsvinkel? Kansje flyprodusenten er kommet til ett kritisk punkt angående automatiske styringssystemer på flyene med tanke på hvor mye informasjon og lærdom som kan være i minnet og behandles av den menneskelige hjerne? Kansje Donald Trump har rett når han sier at flyene er blitt for avanserte for flygerne? 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå