Adrian Jensen Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Dyr leie kan ødelegge for landstrøm langs Kystruten: - ved noen havner blir diesel mye billigere Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Dette er folk som ikke er vant til å snakke sammen. Redere er ikke vant til å måtte ha tilgang på strøm i havna, og nettselskaper er ikke vant til å forholde seg til rederier på denne måten, sier Wilhelmsen. Rederiene er vel ikke bestillere opp mot nettselskapene? er vel havnene som er ansvarlig der og videreselger strømmen til rederiene. 2 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Så var man i gang med denne nettleia igjen ja. Dette er noe som plager hurtigladere både til lands og til vanns. Skal man ha sjans til noe grønt skifte må man skrote denne tariffen og finne på noe annet! 3 Lenke til kommentar
Bergen1 Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Ingen ting er så lett som å lade elbilen i garasjen. Det blir noe annet når man skalerer opp både til vanns og til lands. Kommer ikke utenom hydrogen :-) 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Rederiene er vel ikke bestillere opp mot nettselskapene? er vel havnene som er ansvarlig der og videreselger strømmen til rederiene. Jeg er litt usikker på det, for videresalg av strøm er i utgangspunktet ikke lov uten konsesjon. Så vidt jeg har skjønt har myndighetene sett litt gjennom fingrene på det selv om nettselskapene har uttykt sin misnøye. 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 (endret) «...et prosjekt som vil bety et teknologiskifte og som kan gi skipsfarten klimakutt som virkelig monner. ....Med hydrogenenergi kan skipet fra Kystruten seile halve kystruten fra Bergen til Kirkenes helt utslippsfritt. Noe som betyr at seilasen i UNESCO sine verdenshavområder vil bli helt utslippsfrie. « https://www.smp.no/nyheter/2018/12/14/F%C3%A5r-104-millioner-kroner-til-%C3%A5-utvikle-hydrogen-kystrute-18066584.ece Lokaltprodusert fra vannkraft som ikke har kapasitet i nettet. - Og rimeligere enn diesel. Ikke bare til sjøs: https://www.h2fc-fair.com/index.html Endret 14. mars 2019 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 (endret) Jeg er litt usikker på det, for videresalg av strøm er i utgangspunktet ikke lov uten konsesjon. Så vidt jeg har skjønt har myndighetene sett litt gjennom fingrene på det selv om nettselskapene har uttykt sin misnøye.Normalt så betaler man en havneavgift som inkluderer strøm, søppel, etc. Men når forbruket blir stor er kanskje ikke havnemyndighetene inntresert i og "sponse" dette, med smartmålere er det sikkert mulig for rederiene og bestille "ladetid" til et gitt tidspunkt direkte fra netteiere. Endret 13. mars 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Ja, småforbruk som en 16A-kurs på deling til flere båter f.eks i båthavna er som regel inkludert, men det er ikke det jeg tenker på med ordet landstrøm. Da tenker jeg mellomstore fartøy som ligger med motor og generator i gang ved noen timers landligge. Disse landstrømanleggene måles og fjernavleses som regel av havnevakta slik at de kan fakturere både havneavgift og målt strømforbruk (med sitt eget påslag). Disse landstrømanleggene må ofte bestilles på forhånd og låses opp før de kan plugges til. Da går det gjerne i 3-fase 400-690V 50Hz eller 440V 60Hz. Noen få plasser har de også høyspent 6,6-11 kV med spesielle plugger. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Ja, småforbruk som en 16A-kurs på deling til flere båter f.eks i båthavna er som regel inkludert, men det er ikke det jeg tenker på med ordet landstrøm. Da tenker jeg mellomstore fartøy som ligger med motor og generator i gang ved noen timers landligge. Disse landstrømanleggene måles og fjernavleses som regel av havnevakta slik at de kan fakturere både havneavgift og målt strømforbruk (med sitt eget påslag). Disse landstrømanleggene må ofte bestilles på forhånd og låses opp før de kan plugges til. Da går det gjerne i 3-fase 400-690V 50Hz eller 440V 60Hz. Noen få plasser har de også høyspent 6,6-11 kV med spesielle plugger. Det er nok størrelsen på båtene som avgjør, er vel stort sett slepebåter og mindre lastebåter jeg har vært med på rundt omkring på Norskekysten, hvis vi ble liggende mer en et par døgn koblet vi oss til landstrøm, kan hende at de ble betalt ekstra for det, men stort sett så er det skipsmeglerne vi brukte som fikset alt dette for oss. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Hvordan kan en plugg koste 3,5 millioner? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Hvordan kan en plugg koste 3,5 millioner? Hva ser du for deg? En simpel bananplugg? NG2 høyspentplugger er helt i andre enden av skalaen på størrelse, kompleksitet og kostnader. Du finner noen bilder av en sånn i denne rapporten. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 (endret) Hvordan kan en plugg koste 3,5 millioner?Hva ser du for deg? En simpel bananplugg? NG2 høyspentplugger er helt i andre enden av skalaen på størrelse, kompleksitet og kostnader. Du finner noen bilder av en sånn i denne rapporten. Selve stikkkontakten koster sikkert ikke 3,5mill, infrastrukturen kommer nok fort opp i de beløpene. Endret 14. mars 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Hva ser du for deg? En simpel bananplugg? NG2 høyspentplugger er helt i andre enden av skalaen på størrelse, kompleksitet og kostnader. Du finner noen bilder av en sånn i denne rapporten. Ja, for en liten klump med aluminium og plast så tenkte jeg at 3,5 mill er i overkant, men visst det er slik som Nautica nevner, at det inkluderer infrastruktur, så kan jeg skjønne det. Det var bare det at lenger ned på listen så er det 2 stk trafoer til 1 mill hver (pluss en trafokiosk?), dette er jo bokstavelig talt en klump med kobber, som i utgangspunktet er svindyrt. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Så var man i gang med denne nettleia igjen ja. Dette er noe som plager hurtigladere både til lands og til vanns. Skal man ha sjans til noe grønt skifte må man skrote denne tariffen og finne på noe annet! Nettleie... En kjepp i de elektriske hjulene, eller et tau i den elektriske propellen? Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Rederiene er vel ikke bestillere opp mot nettselskapene? er vel havnene som er ansvarlig der og videreselger strømmen til rederiene.Jeg er litt usikker på det, for videresalg av strøm er i utgangspunktet ikke lov uten konsesjon. Så vidt jeg har skjønt har myndighetene sett litt gjennom fingrene på det selv om nettselskapene har uttykt sin misnøye. Kan se det skjeve i at ladestasjonen på kaia er finansiert av en part, og strømmen som tappes gir inntekter til en annen. Eller man innfører, strøm og nettleie som en har fra før. Og så leie av ladeinfrastrukturen, som skal betale for investeringen, og gi penger i "havnekassa". I så fall er man på god vei til å drepe hele elektrifiseringa, eller "fakturering på norsk" som man også kan kalle det. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 2,3MW er vel fortsatt for lite for cruiseskip? Tror den bransjen bør ta kostnaden med å få skikkelig effekt ut på kaiene Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Så var man i gang med denne nettleia igjen ja. Dette er noe som plager hurtigladere både til lands og til vanns. Skal man ha sjans til noe grønt skifte må man skrote denne tariffen og finne på noe annet! Slik går det når nettselskapene blir melkeku for kommuner og stat istedenfor å oppfylle forvaltningsansvaret man er satt til å gjøre. Stat og kommune som er satt til å kontrollere at forvaltningsansvaret oppfylles sitter med valget mellom å forvalte eller ta utbytte. Forbrukerne burde vært representantert i styrene bortover, se til at man får de varene man har nedbetalt på over hundre år... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå