Gå til innhold

Dyr leie kan ødelegge for landstrøm langs Kystruten: - ved noen havner blir diesel mye billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Dette er folk som ikke er vant til å snakke sammen. Redere er ikke vant til å måtte ha tilgang på strøm i havna, og nettselskaper er ikke vant til å forholde seg til rederier på denne måten, sier Wilhelmsen.

Rederiene er vel ikke bestillere opp mot nettselskapene? er vel havnene som er ansvarlig der og videreselger strømmen til rederiene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rederiene er vel ikke bestillere opp mot nettselskapene? er vel havnene som er ansvarlig der og videreselger strømmen til rederiene.

Jeg er litt usikker på det, for videresalg av strøm er i utgangspunktet ikke lov uten konsesjon. Så vidt jeg har skjønt har myndighetene sett litt gjennom fingrene på det selv om nettselskapene har uttykt sin misnøye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

«...et prosjekt som vil bety et teknologiskifte og som kan gi skipsfarten klimakutt som virkelig monner.

....Med hydrogenenergi kan skipet fra Kystruten seile halve kystruten fra Bergen til Kirkenes helt utslippsfritt. Noe som betyr at seilasen i UNESCO sine verdenshavområder vil bli helt utslippsfrie. «

https://www.smp.no/nyheter/2018/12/14/F%C3%A5r-104-millioner-kroner-til-%C3%A5-utvikle-hydrogen-kystrute-18066584.ece

 

Lokaltprodusert fra vannkraft som  ikke har kapasitet i nettet.

- Og rimeligere enn diesel.

 

Ikke bare til sjøs:

 

https://www.h2fc-fair.com/index.html

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på det, for videresalg av strøm er i utgangspunktet ikke lov uten konsesjon. Så vidt jeg har skjønt har myndighetene sett litt gjennom fingrene på det selv om nettselskapene har uttykt sin misnøye.

Normalt så betaler man en havneavgift som inkluderer strøm, søppel, etc. Men når forbruket blir stor er kanskje ikke havnemyndighetene inntresert i og "sponse" dette, med smartmålere er det sikkert mulig for rederiene og bestille "ladetid" til et gitt tidspunkt direkte fra netteiere. Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, småforbruk som en 16A-kurs på deling til flere båter f.eks i båthavna er som regel inkludert, men det er ikke det jeg tenker på med ordet landstrøm. Da tenker jeg mellomstore fartøy som ligger med motor og generator i gang ved noen timers landligge. Disse landstrømanleggene måles og fjernavleses som regel av havnevakta slik at de kan fakturere både havneavgift og målt strømforbruk (med sitt eget påslag). Disse landstrømanleggene må ofte bestilles på forhånd og låses opp før de kan plugges til. Da går det gjerne i 3-fase 400-690V 50Hz eller 440V 60Hz. Noen få plasser har de også høyspent 6,6-11 kV med spesielle plugger.

Lenke til kommentar

Ja, småforbruk som en 16A-kurs på deling til flere båter f.eks i båthavna er som regel inkludert, men det er ikke det jeg tenker på med ordet landstrøm. Da tenker jeg mellomstore fartøy som ligger med motor og generator i gang ved noen timers landligge. Disse landstrømanleggene måles og fjernavleses som regel av havnevakta slik at de kan fakturere både havneavgift og målt strømforbruk (med sitt eget påslag). Disse landstrømanleggene må ofte bestilles på forhånd og låses opp før de kan plugges til. Da går det gjerne i 3-fase 400-690V 50Hz eller 440V 60Hz. Noen få plasser har de også høyspent 6,6-11 kV med spesielle plugger.

Det er nok størrelsen på båtene som avgjør, er vel stort sett slepebåter og mindre lastebåter jeg har vært med på rundt omkring på Norskekysten, hvis vi ble liggende mer en et par døgn koblet vi oss til landstrøm, kan hende at de ble betalt ekstra for det, men stort sett så er det skipsmeglerne vi brukte som fikset alt dette for oss.

Lenke til kommentar

 

Hvordan kan en plugg koste 3,5 millioner?

Hva ser du for deg? En simpel bananplugg? NG2 høyspentplugger er helt i andre enden av skalaen på størrelse, kompleksitet og kostnader. Du finner noen bilder av en sånn i denne rapporten.

 

Selve stikkkontakten koster sikkert ikke 3,5mill, infrastrukturen kommer nok fort opp i de beløpene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hva ser du for deg? En simpel bananplugg? NG2 høyspentplugger er helt i andre enden av skalaen på størrelse, kompleksitet og kostnader. Du finner noen bilder av en sånn i denne rapporten.

Ja, for en liten klump med aluminium og plast så tenkte jeg at 3,5 mill er i overkant, men visst det er slik som Nautica nevner, at det inkluderer infrastruktur, så kan jeg skjønne det.

 

Det var bare det at lenger ned på listen så er det 2 stk trafoer til 1 mill hver (pluss en trafokiosk?), dette er jo bokstavelig talt en klump med kobber, som i utgangspunktet er svindyrt.

Lenke til kommentar

Så var man i gang med denne nettleia igjen ja.

Dette er noe som plager hurtigladere både til lands og til vanns.

Skal man ha sjans til noe grønt skifte må man skrote denne tariffen og finne på noe annet!

 

Nettleie...

En kjepp i de elektriske hjulene,

eller et tau i den elektriske propellen?

Lenke til kommentar

 

Rederiene er vel ikke bestillere opp mot nettselskapene? er vel havnene som er ansvarlig der og videreselger strømmen til rederiene.

Jeg er litt usikker på det, for videresalg av strøm er i utgangspunktet ikke lov uten konsesjon. Så vidt jeg har skjønt har myndighetene sett litt gjennom fingrene på det selv om nettselskapene har uttykt sin misnøye.

Kan se det skjeve i at ladestasjonen

på kaia er finansiert av en part, og strømmen som tappes gir inntekter til en annen.

Eller man innfører, strøm og nettleie

som en har fra før. Og så leie av ladeinfrastrukturen, som skal betale for investeringen, og gi penger i "havnekassa".

I så fall er man på god vei til å drepe hele elektrifiseringa, eller "fakturering på norsk" som man også kan kalle det.

Lenke til kommentar

Så var man i gang med denne nettleia igjen ja.

Dette er noe som plager hurtigladere både til lands og til vanns.

Skal man ha sjans til noe grønt skifte må man skrote denne tariffen og finne på noe annet!

 

Slik går det når nettselskapene blir melkeku for kommuner og stat istedenfor å oppfylle forvaltningsansvaret man er satt til å gjøre. Stat og kommune som er satt til å kontrollere at forvaltningsansvaret oppfylles sitter med valget mellom å forvalte eller ta utbytte. Forbrukerne burde vært representantert i styrene bortover, se til at man får de varene man har nedbetalt på over hundre år...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...