Crocs Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 (endret) Hei, jeg bare lurer på hva slags biler som er en bra førstebil med tanke på billig reperasjoner og service osv, helst hatchbacks. Har sett på VW Golf. Men vil gjerne få et videre utvalg. Takk på forhånd Endret 16. mars 2019 av Crocs Lenke til kommentar
G Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Toyota Corolla. Du har en stavefeil i ordet bilder. 2 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Toyota Corolla Honda Civic Ford Focus Lenke til kommentar
toffo Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Med billig vedlikehold som mål kan det være lurt å droppe Golf fra lista i hvert fall hvis du tenker rimelig bruktbil. Det er ikke så fryktelig mye galt med de, men det som er galt er gjerne dyrt: Rust, rust, gearkasser, svinghjul, elektronikk... Støtter lista fra Valkyria. :-) Mazda 3 kan nok også settes på lista, hvis en blir venn med utseendet. Peugeot 308 kan være en outsider. Tenker du litt nyere er Toyota Auris en minst like driftssikker bil som Corolla var, men det er mange som sliter med å finne en god sittestilling i den. Toyota Prius kan være en mulighet. Foholdsvis dyr brukt, men veldig lite feil og problemer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Med billig vedlikehold som mål kan det være lurt å droppe Golf fra lista i hvert fall hvis du tenker rimelig bruktbil. Det er ikke så fryktelig mye galt med de, men det som er galt er gjerne dyrt: Rust, rust, gearkasser, svinghjul, elektronikk... Vet ikke om jeg er av den sammen oppfatningen om at Golf er mye dyrere i vedlikehold enn andre i klassen. Jeg har hatt 3 Golf, og sammenlignet med andre biler jeg har hatt har de hatt svært lite feil (også sammenlignet med de 2 Audi jeg har hatt). Den siste Golf jeg hadde var en 2011 1.4 TSI, eneste som måtte byttes på den var et hjullager bak etter ca 175.000 km. Uansett viktig at man liker bilen, så uansett hva du kjøper, ta en lang prøvetur, og prøv flere merker/modeller før du bestemmer det. Det viktigste er å ha med den noen som kan mye (ikke bare tror h*n kan!) om bil, som kan undersøke bilens tilstand. Hvis du ikke kjenner noen, få til en avtale med et verksted om å komme innom, og betal de litt for å få en nøytral vurdering av bilens tilstand, ev. ta en NAF-test før du køper. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Se deg ut en 2-3 forskjellige biler. les deg opp på standard feil, spør her på forumet og prøvekjør bilene. Ang VAG så er det enorme problemer med tfsi 1.4 og 2 liters motorene. Så hold deg unna dei! Mazda hadde ekstremt store rustproblemer rundt 00-08 viss jeg husker rett, så hold deg unna de årsmodellene. Kommer også an på budsjettet ditt. Skal du ha gammel bil eller har du såpass mye penger at du kan kjøpe bil rundt 100k kr klassen? Når du kikker på bil så ikke legg deg opp i km stand, mye bedre å finne en relativt nyere bil med høy km stand enn omvendt så lenge servicehefte er fulgt! Jeg kjøpte nett en BMW E91 2010 320dat til 85000kr, km 257000. Her var alle servicer fulgt. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Bilene i Golf-klassen er stort sett bra biler. Hvilken prisklasse er det du ser etter? Lenke til kommentar
G Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 (endret) Toyota Avensis har gjerne god komfort å kjøre. Men du risikerer å måtte bytte en del rustede bærearmer som er ganske kostbare. Er gjerne greit å behandle med penetrerende rustbehandling på de biler som har rustproblematikk. Tectyl er kun en hinne utenpå. Tåler en del juling, men til slutt kan den sprekke opp av elde og da kommer vannet til har jeg hørt. Endret 14. mars 2019 av G Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Mazda og Toyota. Billig å eie, billig å reprarere, veldig driftsikre. Bare vær obs på at Mazda hadde en del rustproblemer i hjulbuer og kanaler mellom slutten av 90-tallet og frem til rundt 2010. Spesielt siste generasjons 323, første generasjons Mazda 3 og første generasjons Mazda 6. 1 Lenke til kommentar
Crocs Skrevet 16. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2019 (endret) Bilene i Golf-klassen er stort sett bra biler. Hvilken prisklasse er det du ser etter? Ser etter noe rundt 30k Endret 16. mars 2019 av Crocs Lenke til kommentar
Crocs Skrevet 16. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2019 Bilene i Golf-klassen er stort sett bra biler. Hvilken prisklasse er det du ser etter?Noe rundt 30k eller mindre? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. mars 2019 Del Skrevet 16. mars 2019 (endret) For den prisen tror jeg ikke du trenger å bry deg så mye om merke. Bare prøv å finne noe som ikke har ramla totalt i fra hverandre enda. Edit: Unngå ALT med "sprek" motor i den prisklassen. De har garantert blitt kjørt ihjel. Endret 16. mars 2019 av sedsberg 2 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 16. mars 2019 Del Skrevet 16. mars 2019 Mazda og Toyota. Billig å eie, billig å reprarere, veldig driftsikre. Bare vær obs på at Mazda hadde en del rustproblemer i hjulbuer og kanaler mellom slutten av 90-tallet og frem til rundt 2010. Spesielt siste generasjons 323, første generasjons Mazda 3 og første generasjons Mazda 6. Og Mazda 5. Dette er de absolutt værste bilene når det kommer til rust. NEDERST på lista. 2 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Rundt 30k kr så ville jeg kikket på Toyota, du får ikke den enorme komforten, men du får en driftsikker bil! Ellers få er de jo helt greie biler rundt om den prisen, feks pizzabil? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104598974 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142541403 evt liten men ganske "ny" https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142138090 Corolla https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142262304 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå