Gå til innhold

Endelig nytt navn på NSB


Anbefalte innlegg

Jeg støtter NSBs omprofilering til Vy og gleder meg over at de tør å utfordre det etablerte blant folk! Det er både nyttig og nødvendig for å holde tritt med utviklingen i samfunnet og i forretningsmodellen togtilbudet i landet baserer seg på.

Nyttig? Er det ikke "kult" nok blant hipstere og millenials å reise med NSB? Men nå som de heter Vy så kan man plutselig reise med toget uten å bli fryst ut fra caffe latte-gjengen?

 

Det er et transportselskap, de burde heller fokusere på å være presis enn å bruke millioner på blærete konsulenter og en ny logo.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange har ingen problemer med å akseptere endringer, men da bør det være nødvendig eller endringer til noe bedre og med en gevinst, og ikke bare endringer for endringens skyld. Her er det veldig vanskelig å se hva gevinsten skulle være.

...

Når blir det en usikkerhet som ikke er noe bra for selskapet. I tillegg vil begge gjøre det under et ukjent navn som er et tap for begge.

 

Gevinsten er at NSBs strategi er at de ikke lenger bare skal være et togselskap, men støtte flere modaliteter (tog, buss, bybil og kanskje flere?), da er det rart med en forventning i navnet om at man bare finner tog der. Dessuten er NSB-navnet forvirrende, da mange tror at NSB er som NSB var før, at de eier egne tog, skinner osv., men gamle NSB blitt splittet i maaange biter, så alle har en feil oppfatning om hva dagens NSB egentlig er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er bare "utlendinger" som tror det. (Nordmenn er et typisk eksempel på dette.)

Engelskmenn og amerikanere har ikke noe problem med å skille mellom uttalen av "Why" og "Vy".

Kanskje for en innfødt engelskmann, men ikke for de mange turistene fra andre land som må bruke engelsk når de reiser..

Lenke til kommentar

Gevinsten er at NSBs strategi er at de ikke lenger bare skal være et togselskap, men støtte flere modaliteter (tog, buss, bybil og kanskje flere?), da er det rart med en forventning i navnet om at man bare finner tog der.

Hva er problemet med å bruke forskjellige navn slik som idag slik at de reisende faktisk vet hva de får? Det er jo faktisk en fordel at det ikke blir forvirring her.

 

Dette er som om Orkla plutselig finner ut at de skulle selge vaskepulver, plaster, sjokolade og makrell i tomat under samme navn.

Lenke til kommentar

Hva er problemet med å bruke forskjellige navn slik som idag slik at de reisende faktisk vet hva de får? Det er jo faktisk en fordel at det ikke blir forvirring her.

Problemet er at du i dag må gå på nettbuss.no for å kjøpe buss og nsb.no for å kjøpe tog.

 

Hva om man trenger en kombinert reise for å komme frem, typ buss en del og tog resten. Er det ikke diggere å gå en plass og få opp det som forslag i fremtiden, heller enn å selv drive og kombinere og kjøpe reise flere plasser? Eller hva om du ikke bryr deg om buss/tog/whatever bare vil komme deg fra a til b, ikke diggere å sjekke en plass og kjøpe der, enn å lete på tvers av mange nettsider?

Lenke til kommentar

Problemet er at du i dag må gå på nettbuss.no for å kjøpe buss og nsb.no for å kjøpe tog.

 

Hva om man trenger en kombinert reise for å komme frem, typ buss en del og tog resten. Er det ikke diggere å gå en plass og få opp det som forslag i fremtiden, heller enn å selv drive og kombinere og kjøpe reise flere plasser? Eller hva om du ikke bryr deg om buss/tog/whatever bare vil komme deg fra a til b, ikke diggere å sjekke en plass og kjøpe der, enn å lete på tvers av mange nettsider?

Det er da absolutt ikke nødvendig med samme navn på tog og busser for å få til dette. Om det var målet så kan man jo lett få til salg av togreiser kombinert med bussreise med Nettbuss eller et annet busselskap fra samme website/app.

 

Kan ikke en nettbutikk for kolonialvarer selge både hermetikk og vaksepulver om varene ikke har samme branding?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her tror jeg ikke redaktøren er på linje med grasrota. Han nevner Equinor som et eksempel på navn man venner seg til. Jeg husker det stort sett aldri med det samme når jeg skal sjekke børskursene. Men når jeg ikke finner selskapet på S så husker jeg det nye navnet. På samme måte fyller jeg alltid kaffekoppen på Statoil selv om jeg godt vet at det heter Cirkle K. På samme måte tar man historien fra oss når NSB navnet blir borte. Ganske tåpelig spør du meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Det om navnebyttet i seg selv. Kaller nå fortsatt "sikkle k" for statoil.

Hver gang jeg passerer en Cirkel K stasjon tenker jeg bare på KKK :)

 

60376194.jpg?imageId=60376194&x=0&y=0&cr

Det er det dummest navnet i nyere tid. Kunne de ikke kalt det SirkelK? Å uttale det engelske (kanadiske) navnet er "hånat" som gode trøndere sier!

For dere som enda ikke har forstått CircleK eller "SirkelK", "Ok" Get it ? :) Så enkelt er det faktisk.

Hvis man må forklare meningen bak en logo eller merkevare, da fungerer den ikke.

 

Litt som Vy også. "Det er et norsk ord altså. Kors på halsen"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gevinsten er at NSBs strategi er at de ikke lenger bare skal være et togselskap, men støtte flere modaliteter (tog, buss, bybil og kanskje flere?), da er det rart med en forventning i navnet om at man bare finner tog der. Dessuten er NSB-navnet forvirrende, da mange tror at NSB er som NSB var før, at de eier egne tog, skinner osv., men gamle NSB blitt splittet i maaange biter, så alle har en feil oppfatning om hva dagens NSB egentlig er.

 

Sliter med det ordet "modaliteter". Det har mange flere betydninger en slik du nytter det i følge et enkelt google-søk. Finnes det ikke et godt forståelig synonym til modaliteter?

Lenke til kommentar

Sliter med det ordet "modaliteter". Det har mange flere betydninger en slik du nytter det i følge et enkelt google-søk. Finnes det ikke et godt forståelig synonym til modaliteter?

Jeg skal ikke påstå jeg kan alle definisjoner av ordet, men et slags synonym kan kanskje være "former". Som i reiseformer eller reisemåter. Jeg bruker ikke ordet for å være vanskelig, men fordi det er sånn det faglig omtales. F eks

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2018/mai/multimodale-reiseinformasjonstjenester---its-direktivet/id2602061/

Lenke til kommentar

Hadde frydet meg nå om noen andre var frempå og tok NSB som varemerke og fikk noe positivt ut av det.

Gjerne den røde fargen også.

 

Noe overfladisk å skifte varemerke i stedet for å styrke det man har.

 

Utslette egen identitet i troen på at det utløser et mirakel?

Lenke til kommentar

NSB kommer dårligst ut på alle statistikker over merkevarer, tillit til firmaer osv.

Skjønner godt at de bytter det gamle navnet som bare forbindes med forsinkelser og innstillinger. Mye av problemene er riktignok ikke deres skyld.

 

Etterhvert som det nye signalsystemet kommer på plass og strekningne med dobbelspor som er under bygging eller oppstart til bygging blir ferdig vil det bli mindre problemer med togene. Da passer det bra med nytt navn.

Lenke til kommentar

NSB kommer dårligst ut på alle statistikker over merkevarer, tillit til firmaer osv.

Skjønner godt at de bytter det gamle navnet som bare forbindes med forsinkelser og innstillinger. Mye av problemene er riktignok ikke deres skyld.

 

Etterhvert som det nye signalsystemet kommer på plass og strekningne med dobbelspor som er under bygging eller oppstart til bygging blir ferdig vil det bli mindre problemer med togene. Da passer det bra med nytt navn.

 

Inntil nye signalanlegg og dobbeltspor har blitt ferdig og innkjørt, er vi alle pensjonister og Vy har fått et like dårlig omdømme som dagens NSB.

 

For øvrig irriterende at NSB godkjennes av mobilens stavekontroll og Vy, det norske ordet NSB er så stolte av, alltid erstattes med By.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke ta dette innlegget alvorlig. På samme måte som at navneskiftet til Statoil var totalt idiotisk, er dette også et tamt forsøk på "fornyelse" uten å fikse alle underliggende problemer.

 

Jeg forventer rett og slett at TU er skarpe nok i topplokket til å totalslakte alle slike forsøk, som bare ender opp med å konsumere mer av fellesskapets midler uten å endre noen verdens ting.

Lenke til kommentar

Dette navnebyttet er så meningsløst som det går an. Det stinker elendig ledelse og lille, sære Norge som må gjøre ting på sin egen måte. Er det virkelig noen som tror at NSB skifte navn for å komme seg vekk fra å være «statsbaner» og ha ansvar for alt og ingenting? Det henger jo ikke på greip! Vys kundebehandlere kommer til å bli kjeftet på like mye som de gjorde som NSB. Go-Ahead kommer også til å få høre det når signalanlegget ikke fungerer. Ærlig talt, kabinpersonalet blir kjeftet huden full når bakkemannskapet ikke gjør jobben sin, og bakkemannskapet og flyselskapene får høre det når flyplassen stenger en rullebane og skaper forsinkelser. Folk ser ikke ansvarsområdene når de ikke kommer fra A til B. Alt de ser er at transportselskapet ikke tar de fra A til B, og begynner å kjefte på transportselskapet eller nærmeste «representant for selskapet» (kan jobbe for helt andre selskaper). Hvis man ikke innser det så mener jeg at man må ha fullstendig mistet bakkekontakten her.

 

Dette er et meningsløst navnebytte til et intetsigende navn (seriøst, man må forklare hva en V og en y betyr sammensatt!), etterfulgt av like intetsigende bortforklaringer om hvor viktig dette er.

 

..men for all del. Alt for å kunne si:

☑ Vi har fornyet oss

 

På folkelig norsk kaller vi det «elendig ledelse»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...