Niklasp Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 BankID nede for Telenor-kunder Lenke til kommentar
allmon84 Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Brukte flere forsøk for å logge inn med telia idag også Lenke til kommentar
G Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Tragisk med redundans i teknologiåret 2019 mao. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Av en så viktig og omfattende tjeneste som BankID på mobil som vel flere millioner nordmenn nå bruker så er det ingen overdrivelse å si at dette er horribelt! Burde vært backup, på backup på backup løsninger som sparker inn her når noe galt inntreffer. 7 Lenke til kommentar
G Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 (endret) Enig. Folk burde egentlig vurdere å flytte vekk av Telenor-kundeforholdet over noe så sårbart. Nå har jeg ikke kundeforholdet mitt hos dem i fra før av, så jeg kan ikke flytte derfra av den grunn. BankID er jo i dag manges måte å logge inn på viktige tjenester på. Det er rett og slett ikke holdbart med en unnskyldning en gang i fra Telenor. Kan det se ut til at Telenor har gapt over for mye i forhold til leveringspålitelighet når de tilrettela for BankID mobilt? Endret 12. mars 2019 av G 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Prøvde å sperre ett kredittkort jeg merket var borte i dag, ikke mulig pga bankid er nede... Går det an? Tragisk. 2 Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Prøvde å sperre ett kredittkort jeg merket var borte i dag, ikke mulig pga bankid er nede... Går det an? Tragisk. Kunne ringt inn, så ikke så veldig tragisk. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Kunne ringt inn, så ikke så veldig tragisk. Hvordan vet du at jeg kunne det? Det er ikke poenget, at en må ha bankid sjekk nok en gang etter en er logget inn på en nettbank for å sperre ett kort er tragisk. Om jeg ringte inn, hvordan skal de da identifisere? Jo det er tragisk, i mine øyne. 1 Lenke til kommentar
SpecialWeirdo101 Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Kunne ringt inn, så ikke så veldig tragisk. Hvordan vet du at jeg kunne det? Det er ikke poenget, at en må ha bankid sjekk nok en gang etter en er logget inn på en nettbank for å sperre ett kort er tragisk. Om jeg ringte inn, hvordan skal de da identifisere? Jo det er tragisk, i mine øyne. Bankene har mange måter å identifisere kunder når du ringer. En av dem er at du må svare på en del spørsmål om ditt kundeforhold. Kan ikke se at sperring av kort påvirkes nevneverdig av at Telenor ikke har styr på SMSene sine ? 3 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Hovedproblemet er vel at BankID Mobil kun har SMS som meldingstjeneste mellom klient og tjener. Hadde det vart satt opp som en IP-basert tjeneste med SMS som fallback hadde vi trolig hatt færre slike hendelser. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Hovedproblemet er vel at BankID Mobil kun har SMS som meldingstjeneste mellom klient og tjener. Hadde det vart satt opp som en IP-basert tjeneste med SMS som fallback hadde vi trolig hatt færre slike hendelser. Men hvordan skulle Telenor ta 1kr per autentisering da? Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Men hvordan skulle Telenor ta 1kr per autentisering da? Telenor må jo tjene penger for å kjøpe aksjer i tvilmoseselskaper i utlandet Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Men hvordan skulle Telenor ta 1kr per autentisering da? Akkurat det tror (og håper) jeg BankID driter i, det er BankID Norge (et selskap som er sammenslått med BankAxept og Vipps) som eier og utvikler BankID Mobil. I begynnelsen var det ikke noe transaksjonsgebyr på BID Mobil, men Telenor var først ute med å innføre dette. Jeg vet ikke hvilke andre operatører som har (evt. IKKE har) dette. Men altså; Telenor har ingen ting med BankID å gjøre utover å formidle trafikk og tilgjengeliggjøre SIM-kort for BID Mobil sertifikater. Lenke til kommentar
WildCard_ Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Minner om at "vanlig" BankID-innlogging (med kodebrikke / engangskodeapp) ikke ble påvirket av dette. Ikke at det er noen god unnskyldning for denne nedetiden, men da har dere ihvertfall et alternativ til nøds Lenke til kommentar
morten-89 Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Virker forsatt ikke her... Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 https://www.bankid.no/status/ Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Å bruke kode brikken hjalp heller ikke og dette gjalt ikke bare Telehor kunder men andre også som meg så det må ha vært mere en bare sms greia som var nede siden ikke kode brikke virket heller! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg