Gå til innhold

Stadig flere patentsøknader fra Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjekt med statistikk over patenter, men hva får vi som nasjon ut av patentportefølgen?

Patent kan være starten på en bedrift, men er vi gode på å utnytte patentene til arbeidsplasser og inntekter for landet?

Som oppfinner er mitt inntrykk at en stort sett overlates til seg selv, og det er egentlig ikke en heiagjeng en gang.

Hvorfor er det slik?

Kanskje noe av forklaringen er at 99% av ideene som får patent ikke har noen markedsverdi, og da bruker jeg mitt oppfinnerområde som eksempel.

Det finnes rundt 1000 patenter på bølgekraftteknologi, men så langt har ingen klart å tjene penger.

Kanskje det en bedre statistikk for andre bransjer, men stort sett er patenter og patentarbeid utgifter.

Så er det noen få som lykkes, og skaper inntekter for et land som kan sammenlignes med et norsk statsbudsjett.

Spesielt USA har mange eksempler av typen Tesla, og kanskje USA har rammer for nyskapning som gjør at veien fra ide til bedrift er enkel.

En ting har jeg merket meg med USA, og det er åpenheten.

Teoretisk er det mye energi i bølgene, og USA ville finne ut hvordan denne energien kunne komme til nytte.

I motsetning til i Norge, hvor politikerne gir oppdraget til NTNU, så lager USA en konkurranse med 10 mil. i 1. premie, og alle kan melde seg på med et team.

En bruker det beste bølgebassenget i landet for å teste ideene, for å finne ut hva som er best i praksis.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det ikke kunnet ha vært flere søkere om tilliten til patentordningen hadde vært større. Har ingen erfaring med EPO, men stiller meg sterkt kritisk til Patentstyret. Som vi leser av artikkelen så er brorparten av søknadene fra resurssterke selskaper, men hva med enkeltindivider med revolusjonerende ideer. Har selv gått løpet, og vil på det sterkeste oppfordre enkeltsøkere til å sette seg grundig inn i systemet før de sender inn søknad. Ut ifra tilgjengelig informasjon vil nok de fleste tru at en patentsøknad vil kunne sikre deres rettigheter, uten å være klar over at de ved avslag ikke bare mister beskyttelserettighetene, men også hele oppfinnelsen, som da være fri for hele verden å benytte seg av. Vær klar over hva man risikerer ved avslag, og at innvilget patent forutsetter at man ikke gjør grove formelle feil, og at man kan stole på at Patentstyret behandler søkere likt.

Lenke til kommentar

Er du heldig så kjøper en konkurrent deg ut og legger ideene dine død for og fremme egne produkter, kjenner 2 stykker som har gjort akkurat det, men rike ble de ikke gikk så å si opp i opp, men det var det beste de kunne få til uten kapital i ryggen. Begge patentene gjaldt drev til båter som omtrent fjernet effekt-tap i overføringer og manøvrerbarhet.

Spesielt den ene ideen ville ha revolusjonert hurtiggående båter, men et av verdens største produsent hadde patenter på omtrent samme system og de overtok/kjøpte hans patenter for og komplimentere sine egne designer men de har aldri lansert denne type drev, det kan selvfølgelig være forskjellige årsaker til dette.

Arneson-drev har omtrent samme utforming men mye mer komplisert, dårlig svingradius og trenger hyppig vedlikeholdt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ut ifra tilgjengelig informasjon vil nok de fleste tru at en patentsøknad vil kunne sikre deres rettigheter, uten å være klar over at de ved avslag ikke bare mister beskyttelserettighetene, men også hele oppfinnelsen, som da være fri for hele verden å benytte seg av. Vær klar over hva man risikerer ved avslag, og at innvilget patent forutsetter at man ikke gjør grove formelle feil, og at man kan stole på at Patentstyret behandler søkere likt.

Litt usikker hva du mener, men om du trekker søknaden før 18 måneder etter innleveringen 'forsvinner' alle dokumenter for alltid - ingenting blir publisert og dermed ikke oppfinnelsen din - bare du kjenner den. I løpet av disse 18 måneder har du mest sannsynlig hatt 2-3 korrespondanserunder med Patentstyret, så du bør kunne vurdere hvordan ståa er - håpløs eller revolusjonerende eller noe midt imellom.

Og om du får avslag etter publiseringen på 18-måneders-dato pga av mangel på nyhet eller oppfinnelseshøyde - det mest vanlige - så har hele verden uansett hatt rett til å bruke din oppfinnelse (som jo bare er oppfinnelse kun for deg - den fantes jo fra før - var ikke ny - eller var nokså trivielt - hadde ikke oppfinnelseshøyde).

Om du fikk patent til tross for at oppfinnelsen var kjent fra før eller har lav oppfinnelseshøyde, ville dette frata alle andre i patentets juridisk gyldighetsområde en rett som de hadde før patentet ble gitt. Om ikke det var urettferdig så vet ikke jeg...

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det ikke kunnet ha vært flere søkere om tilliten til patentordningen hadde vært større. Har ingen erfaring med EPO, men stiller meg sterkt kritisk til Patentstyret. Som vi leser av artikkelen så er brorparten av søknadene fra resurssterke selskaper, men hva med enkeltindivider med revolusjonerende ideer. Har selv gått løpet, og vil på det sterkeste oppfordre enkeltsøkere til å sette seg grundig inn i systemet før de sender inn søknad. Ut ifra tilgjengelig informasjon vil nok de fleste tru at en patentsøknad vil kunne sikre deres rettigheter, uten å være klar over at de ved avslag ikke bare mister beskyttelserettighetene, men også hele oppfinnelsen, som da være fri for hele verden å benytte seg av. Vær klar over hva man risikerer ved avslag, og at innvilget patent forutsetter at man ikke gjør grove formelle feil, og at man kan stole på at Patentstyret behandler søkere likt.

Samtidig er det vanskelig å se for seg en ordning som fungerer bedre.

Jeg har sendt inn mange patentsøknader, og fått patent på 4.

Du har rett i at en må sette seg grundig inn i hvordan en søknad om patent skal se ut, da det er mange krav til hvordan søknaden skal utformes.

Store avvik ender med mye arbeid for å rette opp formelle feil, men slik er det, og dette er et internasjonalt system som er tilpasset gjennom flere 100 år.

Jeg også ser at Patentstyret eller myndighetene kunne være litt mer til hjelp, og f. eks. lagge ut flere eksempel på søknader som er slik Patenstyret ønsker at de skal se ut.

Jeg for min del søker om patent for å finne ut om det finnes ideer fra før, som er så like at det blir bortkastede penger å gå videre med ideen.

Dersom patent innvilges, og patentet er av en slik karakter at det kan lages industri, så har en beskyttelse dersom store pengeinteresser reiser sak og hevder dette er deres ide.

Samtidig er det interessant med patentarbeid, og dataverktøyet vi har til rådighet i dag gjør egentlig patensøkerjobben til en lek.

Litt penger koster det, men litt penger skal en bruke på en hobby.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...