Gå til innhold

15 av landets byer vil ha dem ut. Men Equinor mener det er trygt å bore etter olje i Australbukta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dansen rundt gullkalven" fortsetter som før, selv om selskapet markedsfører seg som et selskap som skal satse mer på fornybar energi og har skiftet navn for nettopp å signalisere en ny retning.

Historien viser at det er ikke risikofritt å bore etter olje, og hva skjer dersom uhellet er ute og strendene i Australia tilgrises.

Trolig vil folk rundt om i verden spy bare de hører navnet Equinor, og selskapet blir en skamplett i historiebøkene.

Håper ikke den Norske staten har et økonomisk ansvar, som største eier, for da kan trolig det meste av pensjonsfondet ryke med i dragsuget.

Bølgene i dette området kommer fra sydishavet og har energimengder som overskrider det som kan forekomme i Nordsjøen mange ganger, og energien i bølgene gjør en klokt i å ikke undervurdere.

Lenke til kommentar

Ikke for å være slem, men du har jo personlige økonomiske interesser for at olje skal fases ut :p

Jeg har holt på i 40 år med patentsøknader og bygging av modeller, og til denne tid har det vært mange 1000 ut og ikke 1 kr inn fra denne hobbyvirksomheten min.

Nå har jeg passert 70 og har ikke bruk for mer penger enn jeg allerede har.

Bilen er gammel, 1998 mod. Audi, men en fantastisk bil som bruker 0,5 l/mil., og har gått 320 000 km. Når den er utslitt så har jeg penger til ny, men håper den går en stund til.

Båten er fra 1984 og hjemmelaget, men en fantastisk båt som jeg har vært på 2 langturer med, fra Møre til Sverige.

2 kajakker på taket og 2 sykler i lasterommet, og marsjer med 17 knop med 120 HK motor.

Når vinteren kommer og det er fiskesesong setter jeg på "mesan" og da er den en god fiskebåt.

Huset er nedbetalt, og jeg har egentlig sett det jeg har ønsket å se av verden, så hva skal jeg bruke pengene til dersom det skulle komme mer inn?

Pensjonen er OK, så ytterlige inntekter er egentlig mer til plage enn nytte.

Lenke til kommentar

Huset er nedbetalt, og jeg har egentlig sett det jeg har ønsket å se av verden, så hva skal jeg bruke pengene til dersom det skulle komme mer inn?

Jeg kjenner ikke din personlige økonomiske status så den kan jeg ikke uttale meg om.

Men du uttaler det ganske aktivt om ditt "altoppslukende?" prosjekt så når du bruker "sterke uttrykk" angående olje virker det som du har en agenda.

Lenke til kommentar

"Dansen rundt gullkalven" fortsetter som før, selv om selskapet markedsfører seg som et selskap som skal satse mer på fornybar energi og har skiftet navn for nettopp å signalisere en ny retning.

Historien viser at det er ikke risikofritt å bore etter olje, og hva skjer dersom uhellet er ute og strendene i Australia tilgrises.

Trolig vil folk rundt om i verden spy bare de hører navnet Equinor, og selskapet blir en skamplett i historiebøkene.

Håper ikke den Norske staten har et økonomisk ansvar, som største eier, for da kan trolig det meste av pensjonsfondet ryke med i dragsuget.

Bølgene i dette området kommer fra sydishavet og har energimengder som overskrider det som kan forekomme i Nordsjøen mange ganger, og energien i bølgene gjør en klokt i å ikke undervurdere.

Ingenting er risikofritt, men en kan ikke la være å gjøre noe som helst av den grunn.

Dersom uhellet er ute vil ikke den norske stat ha noe ansvar da equinor er et aksjeselskap. De må selvsagt betale for å rydde opp, og det kan bli dyrt. Men som sagt, all virksomhet har en iboende risiko.

Har du dokumentasjon på at været i Australbukta er verre enn f.eks. i Norskehavet og Barentshavet?

Lenke til kommentar

Har du dokumentasjon på at været i Australbukta er verre enn f.eks. i Norskehavet og Barentshavet?

Dokumentasjon finner du alle lærebøker om bølger.

Store havområder, med dypt vann og mye vind genererer enorme bølger, og når dybden er stor vandrer bølgene nesten uten tap over lange distanser.

Dette er bølger som etter hvert får stor bølgelengde da de blir oscilasjon mellom bunn og overflate, og vi kan regne ut lengden på en slik bølge dersom vi kjenner dybden.

Dette er bølger med enorm energi, og de topper seg når de kommer på grunnere vann.

Jeg bor like nord om Stadt og er vant til å se store bølger, men ble imponert over energien i bølgene på Madeira.

En ser utover havet og havet ser flatt ut, men innimellom treffer bølger med mye energi badeplassene og en må bare komme seg på land fortest mulig.

En blir slengt omkring som en filledukke om en blir i bassenger som egentlig er ganske beskytter med store sementblokker.

Det er denne type bølger som når strendene i Australia, og Barentshavet og Nordsjøen er for grunne havområder til at slike bølger kan oppstå.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...