Gå til innhold

Kollektivtrafikken vokser i Oslo og Akershus: 44.000 flere påstigninger hver dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Bussen vinner

Bussen er det transportmidlet som vokser mest, med en passasjerøkning på 5,7 prosent. Bussen er også vinneren blant transportplattformene med 168 millioner påstigninger. T-banen fortsetter også økningen med 3,6 prosent, og er den nest viktigst folkebefordreren med 122 millioner påstigninger.

– Fylkestinget i Akershus har over flere år bevilget store midler for å bygge ut et godt kollektivtilbud i fylket. Det er derfor svært gledelig at Ruter lykkes så godt med å tilrettelegge et kollektivtilbud som stadig flere velger å bruke. I et fylke som Akershus som består av alt fra byområder til store landsbrukskommuner hvor mange er avhengig av å bruke bil, er dette ingen selvfølgelighet. Det gjør meg optimistisk med tanke på utviklingen av kollektivtilbudet i det nye Viken, sier Anette Solli, fylkesordfører i Akershus.

Tja vet ikke om vi skal tro på dette? Er folk blitt mere late? Eller er det større behov for buss nå en før?

Lenke til kommentar

Bra. Økningen bør tilsi midler til å investere mye mer i kollektiv så det blir bedre. Ny tbanetunnel og muligens den trikkelinja langs ring 2 i tillegg til bussene. Klin til. Det betyr jo bare enda flere kunder og mer midler.

Lenke til kommentar

Tja vet ikke om vi skal tro på dette? Er folk blitt mere late? Eller er det større behov for buss nå en før?

Har du sett på befolkningsveksten i Oslo? Tror du at det er like mange i Oslo som for ti år siden? Og buss erstatter i det vesentlige bil, så jeg er litt usikker på om analysen din om latskap er så treffende.

 

Det er vel heller nok et eksempel på at du kommenterer uten at du har den fjerneste anelse om hva du kommenterer.

Lenke til kommentar

T-banen i Oslo har blitt veldig bra. Den bringer deg alle steder i Oslo, til vest i Bærum (to linjer), mot nord (to linjer til tre linjer, inklusive Ringbanen), mot nordøst og øst (mange linjer) og syd. Spørsmålet nå er hvor ny linje og tunell skal legges. En vri ville være å skisseres et ønsket rutenett om tretti år og planlegge den førstkommende i forhold til dette og eksisterende rutenett. I andre storbyer har en metro på kryss og tvers. I Oslo risikerer enten å ha to parallelle hovedleder som i liten grad forsterker hverandre (Høyres forslag), eller to løp som går nær hverandre uten å trekke inn store "nye" bområder. Tenk etter en gang til!

 

 

NSB (i meningen jernbanen) er blitt veldig bra med hensyn til materiell og utformingen av stasjonene. I tillegg til regularitet og mange avganger, tenker jeg at folk vil ha tog som ser innbydende ut både utvendig og innvendig med god komfort. Dagens strålende rødlakkerte tog er flotte, så synd at Vy går bort fra denne fargen!

 

 

Det blir veldig bra når Vy fokuserer på dør til dør transport. Du bruker en Vy-app og spesifiserer en fra-adresse (din dør eller Sentralstasjonen for eksempel) og en til-adresse (bestemors dør) og et midlere tidspunkt. Og du får opp forslag med buss først (Vy-buss eller annet selskap), tog og deretter buss eller Vy-leiebil, tidspunkter og eventuelle alternativer om du ønsker det! Skulle du være handikappet og må ha spesielle behov, blir også det imøtekommet.

Lenke til kommentar

 

I fjor gikk antall passeringer i bomringen ned med fem prosent. Det er kanskje ikke så rart med tanke på at bomsatsene ble satt kraftig opp. Om ikke lenge skal bomringen fortettes, og da er det grunn til å tro kollektivtransporten blir ytterligere stimulert.

Det er nok endel av årsaken samt at det er betydelig redusert med parkeringsplasser i sentrum som også vanskeliggjør kjøring med egen bil i Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...