Borger___ Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Har kjøpt et hus jeg skal pusse opp å selge til våren. Jeg har også etablert et ENK rett over nyttår der jeg egentlig skal holde på med andre ting, men jeg lurer nå på hva som blir riktig, og ikke minst mest skattegunstig mtp rapportering, bør jeg: - Holde husoppussing og ENK adskilt og "løse husprosjektet" via selvangivelsen? - Sende samordnet reg. melding og legge til at ENK også holder på med eiendomsutvikling, og da "ta" husprosjektet på ENK foretaket? Usikkerheten min går på: -Hvordan løses dette med at første 50K blir mva. fritt hvis jeg feks. ikke har noe inntekt før huset selges? - Kapitalskatt (privat) vs selskapskatt (næring/enk) Innspill mottas med takk Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Jeg aner ikke hvordan det best løses, men for all del få profesjonell hjelp til å føre dette. Har opplevd dette via familiemedlemmer selv hvor det har endt opp med million bot/skattekrav + fengsel da det ikke ble ført skikkelig. Det aller beste er vell å jobbe for ett selskap denne perioden. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 20. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2019 Skatteetaten sier at hvis dette er på hobby basis så skal det føres i skattemeldingen som alminnelig inntekt. Noen som vet hvor? Har videre forstått at man kan eie opp til 4 boliger uten at man blir som næringsdrivende å regne, slik at jeg da tolker det som at jeg ikke kan blande dette med mitt ENK.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå