naviga Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Er vel forberedelser før privatisering og salg. Lenke til kommentar
GaiusMarius Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Er vel forberedelser før privatisering og salg. Ingen av sosialdemokratene i regjeringen ønsker det, det er derfor de nøyere seg med ubetydelige navneendringer. Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Er vel forberedelser før privatisering og salg. Det første en eventuell kjøper kommer til å gjøre er å bytte navn. 1 Lenke til kommentar
TG- Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Klart - de kan jo si at de har en Vy om å holde buss - for togene i rute.. Men blir vel ingen som tror på det.. Begrunnelsen er jo LITT rar da - når de sier at de ikke kan assosieres med "Baner" ("B") lengre - fordi de også kjører Buss og ByBiler..? Høres ut som Bullshit? Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Synes vanligvis ikke at navneendringer og bytte av logo etc er en dårlig ting, men igjen er jeg over gjennomsnittet interessert i både navn og logoer. Men denne falt ikke i smak. Logoen i seg selv synes jeg er både fin og gjennomtenkt. Men at det heter "vy" synes jeg er helt på trynet. Hvem bryr seg om hva det betyr når ordet verken finnes i det gjennomsnittlige språk, samt ikke er catchy for fem flate øre. Et godt navn skal rulle fint på tunga, det skal være tydelig og ikke kreve at man må gjenta seg selv når man sier det. Nå er det jo snøhetta som har gjort denne jobben, et byrå som faktisk er ett av de aller beste i Norge. Men her har de hatt tydelig skivebom, ingen tvil om det. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 280 millioner kroner. En pris som til syvende og sist passasjerene må betale for. Har de spurt passasjerene om de er villige til å betale dette beløpet eller turer de bare frem og bruker andres penger uten å spørre? (De er jo som kjent ikke konkurranseutsatt) Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Synes vanligvis ikke at navneendringer og bytte av logo etc er en dårlig ting, men igjen er jeg over gjennomsnittet interessert i både navn og logoer. Men denne falt ikke i smak. Logoen i seg selv synes jeg er både fin og gjennomtenkt. Men at det heter "vy" synes jeg er helt på trynet. Hvem bryr seg om hva det betyr når ordet verken finnes i det gjennomsnittlige språk, samt ikke er catchy for fem flate øre. Et godt navn skal rulle fint på tunga, det skal være tydelig og ikke kreve at man må gjenta seg selv når man sier det. Nå er det jo snøhetta som har gjort denne jobben, et byrå som faktisk er ett av de aller beste i Norge. Men her har de hatt tydelig skivebom, ingen tvil om det. Som jeg skulle sagt det selv! Det er navnet som er problemet. Dette blir litt på siden av diskusjonen, men selve logoen og hele den visuelle identiteten er veldig ålreit, synes jeg. Snøhetta Design har gjort mange superfine ting opp gjennom, som de ny identitetene til DNB, Hydro og Avinor. Kan se mer av hele Vy-identiteten her: https://snohetta.com/projects/427-new-name-and-visual-identity-for-the-norwegian-state-railways Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Nja, jeg mener problemet er todelt: - NSB er en innarbeidet og kjent merkevare med kjente verdier, Vy er ganske intetsigende - Pengebruken. 280 millioner er mye penger og helt unødvendig pengebruk. I gamle dager var nordmenn kjent for å være nøkterne, men den verdien har vist forvitret sakte men sikkert i takt med oljeboomen. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 280 millioner kroner. En pris som til syvende og sist passasjerene må betale for. Har de spurt passasjerene om de er villige til å betale dette beløpet eller turer de bare frem og bruker andres penger uten å spørre? (De er jo som kjent ikke konkurranseutsatt) Finnes det en breakdown på hva pengene går til? Tallene jeg har sett så langt sier ~4mill på logo+design, ~15mill på nye uniformer. Resten vet jeg ikke. Men f eks det å omfoliere tog skal gjøres når togene uansett skal fikses på, så over flere år, så selv om det er en viss kostnad der hadde det jo også vært en kostnad der uansett. NSB er forresten konkurranseutsatt. De tapte Sørlandsbanen til Go-Ahead, og er vel anbud på flere strekninger nå. Det er jo heller ikke slik at penger brukt alltid er penger tapt, om man aldri investerer i fremtiden sparer man seg til konkurs. 3 Lenke til kommentar
24BTCGLN Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Ja dette er det komplette galskap. Tar ikke regjeringa tak i dette nå så er det bytte av regjering i 2021. Slik uansvarlig bruk av penger må få konsekvenser. 1 Lenke til kommentar
koots Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 NSB er forresten konkurranseutsatt. De tapte Sørlandsbanen til Go-Ahead, og er vel anbud på flere strekninger nå. Det er jo heller ikke slik at penger brukt alltid er penger tapt, om man aldri investerer i fremtiden sparer man seg til konkurs. Selv om det er konkurranseutsatt så er det ikke slik at jeg som passasjer kan velge mellom NSB/Vy, Go-Ahead og SJ om jeg skal ta toget Oslo-Bergen. Er kun til Gardermoen jeg kan velge et annet togselskap om jeg ikke vil benytte NSB/Vy. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 (endret) Selv om det er konkurranseutsatt så er det ikke slik at jeg som passasjer kan velge mellom NSB/Vy, Go-Ahead og SJ om jeg skal ta toget Oslo-Bergen. Er kun til Gardermoen jeg kan velge et annet togselskap om jeg ikke vil benytte NSB/Vy. Kunden som kan velge er her primært jernbanedirektoratet ikke den enkelte bruker. Du som bruker kan velge å kjøre tog eller bruke annen transport, det er hva operatøren må konkurrere mot etter at anbudet er vunnet. Det er i anbudet de forskjellige operatørene konkurrerer mot hverandre. Det er naturligvis ikke umulig å tenke seg konkurranse mellom operatører på samme strekning i daglig drift også, men det er nok lengre frem. Endret 13. mars 2019 av sverreb Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 (endret) 280 millioner kroner. En pris som til syvende og sist passasjerene må betale for. Har de spurt passasjerene om de er villige til å betale dette beløpet eller turer de bare frem og bruker andres penger uten å spørre? (De er jo som kjent ikke konkurranseutsatt) Hva koster de tullete CO2-kvotene oss, uten at vi har blitt spurt? Hva koster den tullete renteøkningen vi blir servert nå snart, for å bo.? Hva koster avgiftene på elektrisk energi, og "konkurransen" på strømmarkedet (bortkastede arbeidskrefter ) oss? Hva kostet ødeleggelsen av Libya oss? ( Og Libya ikke minst ) 280 millioner kroner er småpenger. 1-200 kroner pr. husstand Endret 13. mars 2019 av Fri diskusjon og kunnskap 1 Lenke til kommentar
L. Martinsen Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Leste at en av grunnene til navnbyttet var at NSB ikke bare var ett togselskap, men faktisk Norges Største Busselskap. Jeg ser ikke problemet 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Vygruppen AS er vist navnet da det ikke er lovlig med navn under 3 bokstaver. Ja tenk om en kunne ha funnet et navn på 3 bokstaver. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 280 millioner kroner er småpenger. Jeg håper du har noen småpenger å avse til meg.. 1 Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Jeg håper du har noen småpenger å avse til meg.. Dessuten, hvor ofte skjer det at det offentlige ikke sprekker totalt på sine anslag? Lenke til kommentar
spetter Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 og attpåtil må slike "bedriftsnavn" ha minimum 3 bokstaver. Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 (endret) Nja, jeg mener problemet er todelt: - NSB er en innarbeidet og kjent merkevare med kjente verdier, Vy er ganske intetsigende - Pengebruken. 280 millioner er mye penger og helt unødvendig pengebruk. I gamle dager var nordmenn kjent for å være nøkterne, men den verdien har vist forvitret sakte men sikkert i takt med oljeboomen. 1. NSB er en kjent merkevare ja, men kundene forstår ikke hva som er NSB sitt ansvar og ikke, og kritiserer de deretter. Noe all diskusjonen rundt dette navnebyttet har vært med på å illustrerer veldig godt. Jeg synd denne kommentaren forklarer ganske godt hva NSB prøver oppnå med dette navnebyttet: https://kampanje.com/markedsforing/2019/03/--feilen-til-markus-lind-viser-det-er-en-klok-beslutning-a-bytte-navn/ 2. Det er mange som fokuserer på kostnaden, men jeg har til gode å se noen klare være konkrete i kritikken. Så hva mener du en omprofileringsprosess i denne skalaen bør koste? Endret 18. mars 2019 av phax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå