Ingeniør Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Bortkastede penger. NSB navnet er allerede godt forbundet med buss for tog så den vanlige brukeren ville ikke ha reagert på at bussen startet å bære NSB logoen heller. Noen av oss husker faktisk at det som nå er Nettbuss faktisk hadde NSB logoen på bussene sine 3 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Totale kostnader over 4 år for NSB og Nettbuss blir 280 MILLIONER https://e24.no/naeringsliv/nsb/nsb-og-nettbuss-faar-det-nye-navnet-vy/24579634 70 millioner i året, altså. For å sette det i perspektiv, så er det omtrent det samme som: - en tiendedel av NSBs resultat før skatt i 2017 (772 millioner). NSB/Vy kommer altså til å ha ca 10% svakere årsresultat de neste fire årene på grunn av navnebyttet. - økningen i NSBs årsresultat fra 2016 til 2017 (79 millioner). Gitt samme utvikling i inntjeningen de neste fire årene, kommer altså økningen i årsresultatet til å stå på stedet hvil i fire år fremover, med de betydninger det får for mulige forbedringer i tjenestetilbud og konkurransedyktighet i anbudskonkurranser. - prisen på ett Flirt togsett da de første ble bestilt i 2008. NSB/Vy kunne altså hatt råd til å kjøpe ett togsett mer hvert eneste år de neste fire årene om de hadde avstått fra navnebyttet. 4 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 NSB assosieres jo alltid med alt som har gått galt med jernbane i Norge. NSB er vel stjerneeksempelet på hvor mange problemer NPM har skapt. 1 Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 NSB assosieres jo alltid med alt som har gått galt med jernbane i Norge: er det signalfeil - blabla møkka-NSB, problem med kjøreledning - blabla NSB lalala, osv, hvem av oss har ikke hørt folk si det en eller annen gang? I så fall bør de jo ikke skifte navnt før problemene er ryddet unna veien. Med mindre da at planen er enda en ny merkevarebygging om 10 år. Uansett er dette penger ut av vinduet. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 NSB assosieres jo alltid med alt som har gått galt med jernbane i Norge Vel, de burde kanskje forbedre seg før de endrer profil? De vil jo ta med seg alle de dårlige assosiasjonene over. Det vil ikke være noe ny generasjon som tror bedre om jernbanen om de ikke fikser problemene før de omprofilerer seg. 1 Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Synes det er på sin plass å bytte til et nytt navn. Sittende regjering har på egenhånd rævkjørt NSB så mye at det er åpenbart at staten ikke lenger ønsker å drive det. Navneskiftet er NSBs svar, som gir fingeren til staten. Håper virkelig VY lykkes som privat selskap! Møkkaregjering! Dette må du virkelig underbygge. Tvert om ser vi at NSB ikke ønsker å sette inn flere tog de faktisk har tilgjengelige, ref: https://www.aftenposten.no/norge/i/BJAj7E/Disse-togene-star-stille-store-deler-av-dagen-Na-bekrefter-jernbanen-at-de-kunne-vart-i-bruk-hele-tiden Videre i artikkelserien, kommer det frem at Solvik Olsen skaffet plenty med tog, ref: https://www.aftenposten.no/norge/i/Kvl0M/Statsbudsjettet-gir-flere-sitteplasser-pa-NBSs-pendlertog Aftenposten viser der at det er NSB som er uforskammet mot betalende passasjerer. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 (endret) Det er vi som er VY: https://www.nettavisen.no/nyheter/reklamebyra-tatt-pa-senga--vi-er-vy/3423609990.html Endret 12. mars 2019 av Valotunk Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 NSB assosieres jo alltid med alt som har gått galt med jernbane i NorgeVel, de burde kanskje forbedre seg før de endrer profil? De vil jo ta med seg alle de dårlige assosiasjonene over. Det vil ikke være noe ny generasjon som tror bedre om jernbanen om de ikke fikser problemene før de omprofilerer seg. Du retter riktige spørsmål men feil sted: dette er noe Stortinget beslutter og ikke NSB. NSB kan ikke noe som helst med at infrastruktur og tog har blitt skillet fra hverandre, at togoperatørskap skal på anbud, at Staten har besluttet å konkurere med seg selv (Flytoget vs NSB). Det blir som å stille klovnen ansvarlig for at sirkustaket har kollapset. Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Det at det skapes mye oppstuss rundt navnskifte er antagelig en del av leken. Så mye oppmerksomhet/reklame ville ellers ha kostet mer enn 280 millioner. Hva slags reklame trenger de?? Togene er jo allerede stappfulle, det er ikke plass til flere ombord, og NSB nekter å sette inn tilgjengelige vogner: https://www.aftenposten.no/norge/i/BJAj7E/Disse-togene-star-stille-store-deler-av-dagen-Na-bekrefter-jernbanen-at-de-kunne-vart-i-bruk-hele-tiden 1 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 dumt. mange forbrukere har sterke assosiasjoner til NSB. det er en merkevare som går langt tilbake. man kunne kanskje ha forstått det hvis NSB var synonymt med noe dårlig, men det er det ikke. virker veldig merkelig. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Det er så mye dysfunksjon i norsk byråkrati at det oljefondet skal vi fort bli kvitt. 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 de som evt. hadde et ørlite håp om at dette kunne stanses, må skuffes. Samferdselsminister Jon Georg Dale har ikke tenkt å foreta seg noe https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nsb-og-nettbuss-blir-ei-felles-merkevare-og-skiftar-nam/id2632119/ med andre ord, "toget er gått" Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Leste logoen som VM jeg. Ja, og ligner på VM-logoen vår fra 1982 http://www.nordhagen.no/object/27169 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Vel, de burde kanskje forbedre seg før de endrer profil? De vil jo ta med seg alle de dårlige assosiasjonene over. Det vil ikke være noe ny generasjon som tror bedre om jernbanen om de ikke fikser problemene før de omprofilerer seg. I omstruktureringen av NSB som ble foretatt i god NPM-ånd mistet NSB kontroll over all infrastrukturen. Det styres nå av jernbanedirektoratet og Bane NOR. Kritikken bør rettes dit og ikke mot NSB. 2 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Samme logo som VM i 1982. Bra jobba. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 ‘NSB Transport’ hadde vært en forsiktig navneendring som hadde ivaretatt det gamle og vist hva fokusområdet er men... det var kanskje for likt, og det går vel ikke an Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 (endret) - prisen på ett Flirt togsett da de første ble bestilt i 2008. NSB/Vy kunne altså hatt råd til å kjøpe ett togsett mer hvert eneste år de neste fire årene om de hadde avstått fra navnebyttet.Det er ikke NSB som eier eller kjøper togene i Norge, det er Norske Tog ( https://www.norsketog.no/ ). NSB leier togene derifra. Et av problemene med navnet NSB er jo at folk fortsatt tror at NSB er ansvarlige for alt, men etter oppstykkingen og jobben med privatisering av jernbanen er ikke det tilfelle lenger. Sånn sett gir ny merkevare litt mening. Endret 12. mars 2019 av Matsemann 2 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 (endret) Det er ikke NSB som eier eller kjøper togene i Norge, det er Norske Tog ( https://www.norsketog.no/ ). NSB leier togene derifra. Et av problemene med navnet NSB er jo at folk fortsatt tror at NSB er ansvarlige for alt, men etter oppstykkingen og jobben med privatisering av jernbanen er ikke det tilfelle lenger. Sånn sett gir ny merkevare litt mening. Det stemmer, men det blir på siden av poenget, ettersom pengestrømmen blir den samme; pengene som nå brukes på navneskiftet kunne fortsatt vært brukt til å ha flere togsett i drift. Jeg har ikke klart å finne ut hva NSB må betale til Norske Tog for å leie ett togsett i ett år, men for å tilfredsstille kverulantene kan jeg reformulere punktet til: - NSB/Vy kunne hatt råd til å ha flere togsett i drift ved at de kunne brukt 70 millioner mer på innleie av togsett fra Norske Tog. Norske Tog kunne kjøpt ett togsett i året de neste fire år for pengene som NSB/Vy nå i stedet må bruke til navnebyttet I NSBs regnskap for 2017 er det oppgitt 998 millioner til "Leie av maskiner/utstyr, ikke balanseførte driftsmidler". Dette er opp fra 207 millioner i 2016, da fisjoneringen av Norske Tog AS fant sted. Jeg drister meg til å påstå at de 70 millionene ville gjort det mulig å leie 7% mer togmateriell over de neste fire årene. Edit - Norske Tog AS står oppført med driftsinntekter på 996 millioner i 2017 og 207 millioner i 2016, med andre ord så godt som alt av det som er oppført som leiekostnader i NSB sitt regnskap. Om man setter seg ned og teller over hvor mange togsett av de forskjellige typene NSB har i drift kan man sikkert gjøre en kvalifisert gjetning på leieprisen. Endret 12. mars 2019 av ventle 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Det er ikke NSB som eier eller kjøper togene i Norge, det er Norske Tog ( https://www.norsketog.no/ ). NSB leier togene derifra. Et av problemene med navnet NSB er jo at folk fortsatt tror at NSB er ansvarlige for alt, men etter oppstykkingen og jobben med privatisering av jernbanen er ikke det tilfelle lenger. Det er fortsatt staten v/Samferdselsdepartementet som eier 100% av både NSB, Norske Tog, og Bane NOR Det er bare oppstykket og gjort uoversiktlig/forvirrende, noe som også sikkert kostet masse penger. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Why?Det er slikt som skjer under brainstorming. Buss for tog .. reisesjuke .. spy .. VY! Det rimar på spy, det er lett å assosiere med buss for tog, som er hovudgesjeften til NSB. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå