Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Unødvendig mye støy fra nabo

Anbefalte innlegg

Joda, jeg skal selvfølgelig ikke kverulere på det. Men når TS skriver at 'dette var hans fristed for ro' eller hva han nøyaktig skrev så burde man tenkt seg om to ganger før man flytter til leilighet. Det er sjeldent et sted med konstant ro da det er mange mennesker som bor tett inntil hverandre.

Sjeldent? Mange jeg kjenner som har rolige naboer. Den generelle normen er vel å være hensynsfull og respektere andre mennesker?? Eller er det norm å være konstant drittsekk så ofte man klarer? Det er forskjell på å såvidt høre en vaskemaskin, litt vann renne i rør, litt lett tramping, dører som lukkes, enn å høre byggelyder hver eneste dag i ukes- og månedsvis, hele dagen!

Vi burde oppfordre trådstarter til å få til en løsning, ikke til å tåle dritten!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådstarter har fått et par alternativer, men kan gjerne tilføye noe :

*Hvor lenge har dette pågått? Prosjekter som tar veldig lang tid og som er støyende vil trolig ikke kun irritere deg men flere beboere der.
*Er det kun beboer som gjør dette eller er det fagfolk på plass?

Finn ut av dette, prat med naboene og så blir det nok ganske så klart hva du kan og bør gjøre videre.

Lenke til kommentar

Sjeldent? Mange jeg kjenner som har rolige naboer. Den generelle normen er vel å være hensynsfull og respektere andre mennesker?? Eller er det norm å være konstant drittsekk så ofte man klarer? Det er forskjell på å såvidt høre en vaskemaskin, litt vann renne i rør, litt lett tramping, dører som lukkes, enn å høre byggelyder hver eneste dag i ukes- og månedsvis, hele dagen!

Vi burde oppfordre trådstarter til å få til en løsning, ikke til å tåle dritten!

Han sier selv nabo pusser opp. Det er noe flere gjør i ny og ne og man får tåle. Jeg hadde ikke sagt det samme om TS hadde skrivd nabo spiller trommer på pur f fra 6 til 23.

Jeg er selvfølgelig enig i at man bør komme til en løsning og det beste er å ta en hyggelig prat, det er aldri gøy å få unødvendige klager fra styret og skape dårlig stemning. Mente det ikke på den måten, men jeg reagerer ofte litt på folk som skriver at de ønsker ro og fred og at hjemmet deres er et fristed for bråk, men likevel bor i leilighet. Da må man tåle at det er andre mennesker rundt seg med andre behov og døgnrytme feks.

Selv hadde jeg en nabo over meg som ringte de som drev bygget at jeg hadde for høy musikk kl14 midt på dagen når de selv tramper rundt. Jeg sa tydelig og hyggelig til utleier at det overhodet ikke er et problem og ulovlig og at de får komme ned om de har et problem... Skal sies musikken var på og akkurat overdøvet støvsuging, så absolutt ikke noe høyt. De hadde dog små barn, men jeg bor da ikke i leilighet til 11.000kr i mnd for at jeg må gå på tærna midt på dagen fordi de som flytter inn over meg har småbarn...

Lenke til kommentar

Støy i forbindelse med oppussing er ikke "unødvendig støy". Det er helt innafor hva man må kunne forvente av normal bruk av en leilighet. Du får trøste deg med at det sikkert blir lenge til neste gang han skal pusse opp når han er ferdig.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Støy i forbindelse med oppussing er ikke "unødvendig støy". Det er helt innafor hva man må kunne forvente av normal bruk av en leilighet. Du får trøste deg med at det sikkert blir lenge til neste gang han skal pusse opp når han er ferdig.

I henhold til hvilket lovverk? Støy er støy. Hva med nabovarsel, sunn fornuft og hensyn?

Lenke til kommentar

Når man pusser opp kommer det støy. Sålenge oppussingen foregår på dagtid og ikke på natten når man skal sove er det selvsagt helt innenfor normal bruk av en leilighet.

Om det er sent ut nabovarsel eller ikke sier ikke OP noe om, men det vil ikke gjøre støyen noe mindre.

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Overdøver det støvsuging, så er det ekstremt høyt.

Det er snakk om en oppladbar 12V støvsuger. Jeg vet ikke hva slags industristøvsuger du er vant til, men man trenger absolutt ikke ha høy musikk for å overdøve det. Med overdøve mener jeg at musikken akkurat overgår støvsugeren. En music-angel kunne gjort det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg skal selvfølgelig ikke kverulere på det. Men når TS skriver at 'dette var hans fristed for ro' eller hva han nøyaktig skrev så burde man tenkt seg om to ganger før man flytter til leilighet. Det er sjeldent et sted med konstant ro da det er mange mennesker som bor tett inntil hverandre.

Har dessverre ikke muligheten til å flytte eller være ett annet sted nå ellers hadde jeg selvsagt campet borte til støyet var over i det minste.

Sliter psykisk. Det er dessverre ikke aktuelt å banke på døren deres for å slå av en prat. 

Anonymous poster hash: 3772a...7fc

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har sev en nabo som driver med oppussing av en leilighet på ca 80m^2. Det er i betongblokk, og støyen er ekstrem når de holder på. Hun som bor der har satt bort jobben til ett firma, og det letter jo endel på frustrasjonen, de har nå holdt på i 3 uker med å fjerne 80m^2 med flislagt gulv og totalrenovering av bad, kjøkken, stue og gang. Det betyr først pigging av gulvet, veggfliser etc, deretter pigging for rørlegger og nå har de begynt med snekring av nytt gulv. Gulvet ble så lagt feil og måtte tas opp og legges på nytt. Og ulempen med proffe folk når det gjelder slikt er at de bruker maskiner rett på betongen (der gjør det selv folk med sosiale antenner setter det på tepper for å dempe vibrasjon til bygget).

Eier av leiligheten er en kvinne med sosiale antenner, og jeg har langt mer romslighet for noen som viser hensyn ved å ta kontakt og spør om det har vært mye bråk. Hun var helt fortvilet da hun kom hjem og oppdaget at firma ikke hadde lagt lydmatter under gulvet slik det var avtalt. Ved å være ett medmenneske og "finne meg i" at de river opp og begynner på nytt, har jeg kommet henne i møte og vil tro at det blir ett godt naboskap som følge av det.

Jeg tilbringer svært mye tid i leiligheten, og har de siste 20 årene bodd tett på andre mennesker. Jeg har svelgt kameler på tvers, og noen ganger bedt andre gjøre det samme. Min løsning nå uavhengig av om det er rasshøl som ikke bryr seg er å gjøre hva jeg kan på min side. Det har blandt annet gått i å bruke støykansellerende hodetelefoner når jeg trenger "me time". Eventuelt sov i ro + NCHP

Det er mange former for støy, og byggelyder er ikke det værste imo. Langt verre er det imo å bo nerme mennesker en kjenner som krangler og skriker, kaster ting veggimellom, eller er ekstremt glad i å skrike til tv`n under sportssendinger (det er ofte ikke lett å høre forskjell på de to tingene som nabo). Eller konstant festing, fylliker, rusende biler etc etc (forvokste unger med sosiale antenner på nivå med en amøbe). <- Dagens rant...

Jeg kan forstå at det blir tøft å snakke med vedkommende om dette, men kan du skrive ett brev en dag du er litt ovenpå og klarer å holde litt tilbake på negativiteten? Misforstå meg rett jeg har mine utblåsinger mot naboer, men erfaringen er at det sjelden blir ett positivt resultat av det. Å komme i møte så langt det lar seg gjøre har du nok mye igjen for i første omgang. Dersom du får pigger tilbake er det jo en annen sak, og da kan du jo ta opp saken med styret og vise til at du har forsøkt å komme de i møte.

Edit: informasjon om hva som skjer har vært vesentlig for meg, det gjør det langt lettere å forholde seg til. Noen er mer imøtekommende enn andre og jeg var heldig med min nabo som forklarte og viste meg hva de holdt på med. Men når alt kommer til alt så er det nok lurt av deg å ta kontakt og si noe om at du er hjemme og lurer på hvor langt de har kommet i oppussingen da det er endel bråk som har vært eller er slitsomt.

Endret av AveMORphine
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...