Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Unødvendig mye støy fra nabo

Anbefalte innlegg

Naboen rett over har hamret og pusset opp i 3 uker så langt.. hver eneste hverdag så banker og hamrer det i løpet av hele dagen, gjerne på lørdager også.

Er dette ett urimelig støynivå? Det er unødvendig og veldig slitsomt at det skal hamres og bankes i flere uker i strekk....

Anonymous poster hash: 5c745...b83

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er akkurat det som skjer virker det som. At EN person driver å pusser opp hele dritten på egenhånd med EN hammer. Så ved hvilket punkt kan man si at det er forstyrrende? Jeg er hjemme på dagtid nå og har ikke muligheten til å bare stikke vekk, har psykiske problemer, dette skal være stedet jeg går til for å slappe av og føle meg trygg. 

Lenke til kommentar

Jeg tipper isåfall at du kommer lenger med å prate med vedkommende. Dersom du begynner å dunke med en kost får du neppe særlig mye sympati, særlig siden hen som pusser opp ikke bråker ut over det som kan karakteriserer som normalt

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så da er det helt ok at jeg svarer tilbake med en kost? Begynner å gå bananas her 

Nei, det tror jeg faktisk i ytterste konsekvens ikke er lovlig, for det tjener ingen praktisk misjon. Naboen har lov til å pusse opp. Lov og husordensregler definerer NÅR han har lov til å utføre dette arbeidet. Om dette gjøres innenfor nevnte rammer vil det å dunke med en kost være støy som ikke tjener annen hensikt enn å lage støy, som en reaksjon på en ellers lovlig hendelse. Dette vil kunne defineres som unødvendig generende støy.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk med naboen .. spør om han har noen ide om hvor lenge han regner med å holde på med dette? Er du heldig er det bare noen dager igjen ;) 

Om det er en høvelig vanlig leilighet tar det nok ikke månedsvis å pusse opp, av den typen oppussing de fleste driver med. Dette er nok over snart. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er akkurat det som skjer virker det som. At EN person driver å pusser opp hele dritten på egenhånd med EN hammer. Så ved hvilket punkt kan man si at det er forstyrrende? Jeg er hjemme på dagtid nå og har ikke muligheten til å bare stikke vekk, har psykiske problemer, dette skal være stedet jeg går til for å slappe av og føle meg trygg.

Om du ønsker hjemmet ditt skal være et stille sted så burde du flytte ut på landet der du ikke har naboer. Bor man i leilighet eller hus nærme hverandre må man tåle andre mennesker og lyder.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Om du ønsker hjemmet ditt skal være et stille sted så burde du flytte ut på landet der du ikke har naboer. Bor man i leilighet eller hus nærme hverandre må man tåle andre mennesker og lyder.

Innenfor fornuftens grenser. Skal ikke tåle alt mulig bare fordi man har naboer tett innpå. Men er nok redd for at byggestøy er innenfor. Jeg kan jo ikke juss, men det kan vel hende at bygg skal skje innenfor et visst planlagt tidsperspektiv eller noe sånt.

Han burde uansett spørre hvor lang tid det vil ta, så han slipper å lure på dét, i det minste.

Anbefaler å ta en tur på danskebåten, badeland eller noe annet, ta en lang tur ut. Det er kjipt, men man må bare improvisere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik er det å bo i blokk. Man kan ikke bestemme hva naboen skal ha lov til å gjøre. Det er som å bo i et villastrøk og klage på gressklippere og barnelek i hagene.

"Man kan ikke bestemme hva naboen skal ha lov til å gjøre".

Man kan jo indirekte det, ved å 1) være med på styremøter, fremme forslag og få det banket igjennom, 2) klage ofte og riktig, 3) ha jevnlig og tett kontakt med de det gjelder for å påvirke psykologisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Man kan ikke bestemme hva naboen skal ha lov til å gjøre".

Man kan jo indirekte det, ved å 1) være med på styremøter, fremme forslag og få det banket igjennom, 2) klage ofte og riktig, 3) ha jevnlig og tett kontakt med de det gjelder for å påvirke psykologisk.

1 : Man er ikke alene på styremøtene og tema som blir tatt opp der kan fort komme i naboens kunnskap.

2 : Problemer med oppussing som meldes inn til et borettslag følges som regel opp og du får noen på døren som tar en prat med deg som pusser opp, er du innenfor og til og med viser dem hva som er gjort bruker det som regel å putte dem på din side.

3 : Plutselig har man gitt jevnlig og tett kontakt til naboen som pusset opp og sitter selv i en problemstilling fordi man glemte å påpeke at man var svært entusiastisk med musikk eller fotballtitting til klokken 03:00 om natta, noe som naboen reagerer litt på.

Har bodd i borettslag i 3 år nå og vært med på mange møter, mye som blir tatt opp og siden jeg kjenner ledelsen personlig har jeg blitt godt informert om noen saker som har blitt tatt opp på møtene. Så jeg sier bare at det er viktig at man har en god sak når man skal ta opp noe og at man gjør det på riktig måte.

Personlig hadde jeg tatt meg en prat med naboen og pratet litt sammen, kanskje kan det være at han trenger litt enkel hjelp som du kan gi ham og dermed blir kvitt problemet over dagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1 : Man er ikke alene på styremøtene og tema som blir tatt opp der kan fort komme i naboens kunnskap.

2 : Problemer med oppussing som meldes inn til et borettslag følges som regel opp og du får noen på døren som tar en prat med deg som pusser opp, er du innenfor og til og med viser dem hva som er gjort bruker det som regel å putte dem på din side.

3 : Plutselig har man gitt jevnlig og tett kontakt til naboen som pusset opp og sitter selv i en problemstilling fordi man glemte å påpeke at man var svært entusiastisk med musikk eller fotballtitting til klokken 03:00 om natta, noe som naboen reagerer litt på.

Har bodd i borettslag i 3 år nå og vært med på mange møter, mye som blir tatt opp og siden jeg kjenner ledelsen personlig har jeg blitt godt informert om noen saker som har blitt tatt opp på møtene. Så jeg sier bare at det er viktig at man har en god sak når man skal ta opp noe og at man gjør det på riktig måte.

Personlig hadde jeg tatt meg en prat med naboen og pratet litt sammen, kanskje kan det være at han trenger litt enkel hjelp som du kan gi ham og dermed blir kvitt problemet over dagen.

1) Og hva så? Dét ville vel bare vært positivt? Så kunne naboen også bli med, så kunne alle sett hva problemet var. Få det frem i lyset.

2) Joda, jeg sier ikke at man skal forvente en stor endring eller en fullstendig nedstenging, i hvert fall ikke i dette tilfellet. Men for eksempel: Hvis trådstarter spør veldig pent, og får bare mobbing og sjikane tilbake, og økning av støynivå, eller i mildeste fall ikke får noen gehør, hva mener du da ville vært rettferdig? Det må være lov å bruke fremgangsmetoder hvis man ikke når frem med sunn fornuft og voksen dialog.

3) Dét var et veldig luftig eksempel. Skjønner ikke hvor du tok den fra. Selvfølgelig skal man være hensynsfull selv.

Helt enig i det siste du skriver. God dialog er viktig, og burde aldri være vanskelig å få til. Viktig å få til så tidlig som mulig.

Lenke til kommentar

Naboen rett over har hamret og pusset opp i 3 uker så langt.. hver eneste hverdag så banker og hamrer det i løpet av hele dagen, gjerne på lørdager også.

Er dette ett urimelig støynivå? Det er unødvendig og veldig slitsomt at det skal hamres og bankes i flere uker i strekk....

Så lenge det er snakk om vanlig oppussing/renovering og naboen ikke har laget et snekkerverksted hjemme er det lite du kan gjøre så lenge det skjer innenfor tidsrom satt i reglene for sameiet ditt.

Om det er spesielle tider du gjerne skulle hatt det litt roligere kan du prøve å prate med naboen. Kanskje de kan legge det mest bråkete arbeidet til et tidspunkt de fleste er ute av husene, feks.

Anonymous poster hash: 0142e...8ec

• Liker 2
Lenke til kommentar

Innenfor fornuftens grenser. Skal ikke tåle alt mulig bare fordi man har naboer tett innpå. Men er nok redd for at byggestøy er innenfor. Jeg kan jo ikke juss, men det kan vel hende at bygg skal skje innenfor et visst planlagt tidsperspektiv eller noe sånt.

Han burde uansett spørre hvor lang tid det vil ta, så han slipper å lure på dét, i det minste.

Anbefaler å ta en tur på danskebåten, badeland eller noe annet, ta en lang tur ut. Det er kjipt, men man må bare improvisere.

Joda, jeg skal selvfølgelig ikke kverulere på det. Men når TS skriver at 'dette var hans fristed for ro' eller hva han nøyaktig skrev så burde man tenkt seg om to ganger før man flytter til leilighet. Det er sjeldent et sted med konstant ro da det er mange mennesker som bor tett inntil hverandre.

• Liker 4
Lenke til kommentar

I litt større saker, sånn når de f.eks. skal bygge en ny idrettshall e.l., benyttes gjerne T-1442 for å regulere hva som er "innafor". Der skilles det ikke på lørdager eller andre ukedager. Det er imidlertid strengere på søndager og andre helligdager. Den perioden der det er minst strengt er tidsperioden 0700-1900 ("dagtid"). Dette er ikke noe juridisk bindende dokument, kun ment som en mal som kommune/fylkesmann kan legge seg på når de utarbeider sine bestemmelser. Desibelnivåene kan heller ikke benyttes direkte, da det er gjennomsnittlige utendørsnivåer (ikke noe du med noen som helst form for nøyaktighet kan måle med en mobiltelefon eller en måler fra Clas)

Ut fra dette vil jeg tro at dersom det ikke er noe i sameiets vedtekter som tilsier at hen bryter en regel, samt at arbeidet foregår i tidsperioden 0700-1900 på hverdager eller lørdager og på en "normal måte", har du nok en dårlig sak. Med normal måte mener jeg arbeid som åpenbart kunne vært gjort på en stillere måte.

Støtter dermed de andre som mener du kanskje burde inngå dialog med hem(?) direkte, og gjerne avtalt hvilke klokkeslett du kan leve med bråk og hvilke hen gjerne kan ta pauser. Husk at du fort kan oppleves som like plagsom for hen, som det hen oppleves for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...