Gå til innhold

Boeing varsler modifikasjoner på 737 Max i løpet av kort tid


Anbefalte innlegg

Ikke bland pitch og angrepsvinkel(AoA) Et jagerfly kan fly 90° rett opp med tilnærmet 0° AoA.

 

Jeg mener å vite forskjellen på det, men forsto det som om han jeg svarte mente pitch.

 

edit: Er det slik at MCAS slår inn ved 18 grader AoA?

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Endringen som nå gjøres, tar blant annet for seg AoA-input, uten at det kommer fram om det nå skal hentes inn og behandles data fra mer enn én sensor som i dag, og skal dessuten begrense stabilisatortrimmens respons i slike tilfeller.

 

Dette er, spør du meg, helt sinnsykt hvis det er sant. Att det kun hentes data fra EN sensor? Hva skjedde med redundans, feilsikring osv?!?!

 

Hvor er risikoanalysen av feilede komponenter her da????

 

Det er to av dem. På hver side av skroget.

Ja, men kun èn av de brukes til enhver tid. Når strømmen til FCC (Flight Control Computer) slåes på så er det FCC1 og AoA1 (Angle of Attac sensor) som er aktiv. Den andre AoA sensoren brukes ikke i det hele tatt da. Når flyet lander og får vekt på hjulene så byttes det automatisk om slik at ved neste avgang så er det FCC2 og tilhørende AoA2 som er aktiv. Slik byttes det mellom de to FCC computerene og tilhørende AoA sensor mellom hver flygning. Men de snakker aldri sammen og deler ikke AoA data med hverandre.

Lenke til kommentar

 

 

Endringen som nå gjøres, tar blant annet for seg AoA-input, uten at det kommer fram om det nå skal hentes inn og behandles data fra mer enn én sensor som i dag, og skal dessuten begrense stabilisatortrimmens respons i slike tilfeller.

 

Dette er, spør du meg, helt sinnsykt hvis det er sant. Att det kun hentes data fra EN sensor? Hva skjedde med redundans, feilsikring osv?!?!

 

Hvor er risikoanalysen av feilede komponenter her da????

Det er to av dem. På hver side av skroget.
Ja, men kun èn av de brukes til enhver tid. Når strømmen til FCC (Flight Control Computer) slåes på så er det FCC1 og AoA1 (Angle of Attac sensor) som er aktiv. Den andre AoA sensoren brukes ikke i det hele tatt da. Når flyet lander og får vekt på hjulene så byttes det automatisk om slik at ved neste avgang så er det FCC2 og tilhørende AoA2 som er aktiv. Slik byttes det mellom de to FCC computerene og tilhørende AoA sensor mellom hver flygning. Men de snakker aldri sammen og deler ikke AoA data med hverandre.

Det er for dumt. Den logikken virker fullstendig meningsløs og livsfarlig. Eks: flyger 1 får trøbbel og rapporterer feil. Teknikker gjør "noe". Prøveflyging, alt funker. Flyger 2 skal på tur, trøbbel igjen, krasjer...

Edit: det stemmer heller ikke med den første krasjen, da var det vel to flyginger rett etter hverandre? Begge hadde samme problem.

Endret av asshole
Lenke til kommentar

Det er for dumt. Den logikken virker fullstendig meningsløs og livsfarlig. Eks: flyger 1 får trøbbel og rapporterer feil. Teknikker gjør "noe". Prøveflyging, alt funker. Flyger 2 skal på tur, trøbbel igjen, krasjer...

Edit: det stemmer heller ikke med den første krasjen, da var det vel to flyginger rett etter hverandre? Begge hadde samme problem.

Jo, det er slik det virker.

Men når FCC gjøres helt strømløs, og så strømmen settes på igjen så er det alltid FCC1/AoA1 som er master ift MCAS funksjonen. Så hvis FCC1/AoA1 var aktiv på den nest siste turen, og teknikeren(e) som byttet AoA1 gjorde FCC strømløs i forbindelse med reparasjonen så ville det være FCC1/AoA1 som var aktiv ift MCAS funksjonen på den neste (den fatale) flyturen også.

 

På den fatale flyturen så var det AoA1 som indikerte feil AoA verdi, og det er derfor nesten garantert at det må ha vært FCC1 som var aktiv på den flyturen hvis feilen skulle kunne være feilaktig aktivering av MCAS (omdøpt til Major Crash Augmentation System) som alt tyder på.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...