Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forhandler brukt feil olje?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Honda Civic 2017 1.5L turbo som jeg kjøpte i fjor sommer.

 

Jeg tar ekstra godt vare på bilene og tingene jeg eier. Selv om bilen hadde kun kjørt ca 6.500km snakket jeg med forhandler her i hjembyen angående å fremskynde servicen på bilen noen måneder slik at i tillegg til oljeskiftet som gjøres på service så kan jeg ta et eget oljeskift på sommeren, foruten serviceintervallet.

Jeg spurte om de kunne legge frem 10L olje + 2 oljefilter til meg slik at jeg har olje og filter klar til når jeg selv skal gi bilen noe kjærlighet.

 

Det jeg derimot stusser på er hvilke olje som er brukt + solgt til meg.

Servicemanualen sier det skal brukes 0W-20 original Honda motorolje, eller tilsvarende premium olje.

Det som er brukt på service og solgt til meg er Valvoline ENV C2 0W-30,

En god olje, men ikke den viskøsiteten som manualen etterspør. Det jeg lurer på er hva som er konsekvensen av å bruke denne oljen i denne motoren? Har motoren vondt av det i det lange løp, eller har denne oljen alle sertifiseringer som trengs?

Jeg tenker å snakke med forhandleren om dette, men har inntrykk av at de lett avfeier det med "neida det går fint med den oljen" om jeg tar dette opp med dem, selv om jeg finner mange andre meninger på nettet hvor folk sier det aldri bør brukes annen viskøsitet enn anbefalt, spesielt på nye biler.

 

Hva er deres mening om oljen jeg har fått? Er jeg hypokondrer eller kan motoren faktisk ta skade av slik olje i det lange løp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er oljeviskositet, og hvilken betydning har den?

Viskositet måler hvor tyktflytende en væske er. Jo tykkere (høy viskositet) en olje er, jo langsommere flyter den. De fleste oljer man kan kjøpe i dag er «multigrade», noe som ganske enkelt betyr at oljen faller innenfor to viskositetsgrader. I en 10W-40-olje, for eksempel, betyr 10W (W = vinter) at oljen må ha en bestemt maksimal viskositet eller flyt i lave temperaturer. Jo lavere «W»-nummeret er, jo bedre er oljens ytelse i lave temperaturer.

 

«40» i en 10W-40-olje betyr at oljen må falle innenfor bestemte viskositetsgrenser ved 100 °C. Dette er en fastsatt grense, og alle oljer som ender med 40 må overholde denne grensen. Igjen betyr lavere tall at oljen er tynnere – for eksempel: 30-olje er tynnere enn 40-olje ved 100 °C.

 

Verksted fyller vel bare olje fra store fat, og bruker omtrent samme olje på alle biler.

 

Viskositeten burde justeres etter hvor i landet du bor. Er det mye kaldstart i -30 grader f.eks?

 

Og 20 hørtes veldig tynnflytende ut, er vanligst med 30 til 40. Men kanskje din motor er ekstra følsom?

 

Så lenge oljen har de riktige additiver så ville jeg ikke vært bekymret.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter det jeg har hørt så kan man få problemer med VTEC/VVT/etc med feil viskositet. Jeg vil tro forhandleren har brukt denne olja på flere biler uten problemer. Går bilen greit så kan jeg ikke se for meg at den skal ta skade av det. Spesielt ikke hvis du skal bytte olje selv siden.

Lenke til kommentar

De aller tynneste oljene er vel ofte utslipps-/forbruksrelaterte grunner til å bruke.

 

Har også hørt at hydrauliske opererte VVT systemer kan få problemer med feil viskositet, men spørs om det er det, eller marginalt lavere utslipp som er motivasjonen for at Honda anbefaler så tynn olje.

 

Vanskelig for noen her å vite. Personlig hadde jeg fyllt riktig viskositet på en turbo+VTEC motor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge Valvoline sin oljevelger skulle du hatt Valvoline SynPower XL-IV C5 0W-20. Ingen andre oljer kommer opp som kompatible med din bil.

 

Tviler på det gjør noen skade, spesielt hvis du skal bytte igjen til sommeren, men jeg hadde tatt det opp med dem uansett. Har hørt mange som sier at Hondaer er ganske følsomme på hvilken oljer og væsker som brukes.

Lenke til kommentar

Ref link over:

 

"Ford is bumping up against its CAFE requirements and recommends SAE 5W-20 oil for most of its engines in the United States. It claims SAE 5W-20 is optimal for fuel efficiency and wear.

 

To determine if SAE 5W-20 oils provide the same level of protection as SAE 5W-30 oils, Dagenham Motors in England, one of the largest Ford dealers in Europe, was consulted. SAE 5W-30 is required for warranty purposes in England, and SAE 5W-20 is not even available. If SAE 5W-20 were better for both fuel economy and wear, why would Ford not recommend it for its same engines in Europe?"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar :)
Tok kontakt med forhandleren jeg kjøpte bilen hos på andre siden av landet og de forklarte at den valgte oljen var helt perfekt å bruke på denne motoren. Det folk skriver her og linker til gir mening så fortsetter å bruke denne oljen med god samvittighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

0W-30/40 på vinterstid og 5W-30/40 på sommerstid, bytter når jeg legger om dekka.

 

Hvertfall slik jeg har gjort det på bilene mine! Bytter 2 ganger i året, da vet du at motor holder, samt det koster ikke så mye. Jeg betaler rundt 6-800kr for 8 liter olje og filter pr oljeservice! (gjelder å følge med på gode tilbud).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...