Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp, familie i økonomisk uføre, ønsker å selge en tomt.

Dolg_313

Anbefalte innlegg

Jeg trenger deres hjelp her da jeg sitter i en uheldig situasjon.
For noen måneder siden døde min far til kreft. Han var en god far for oss, men som dessverre slet med spillavhengighet. Dette var så ille at han pådro seg gjeld der han kunne om og om igjen. smålån og kredittkortslån som han skjulte fra min mor. Han ble tatt flere ganger, og lovte bot og bedring, men det tok aldri lang tid før han på nytt tok opp lån igjen, og skjulte på nytt alle regninger og inkassosaker som kom. Når beitet på raske smålån gikk tomt, så tok han opp falskt lån i banken med sin kones underskrift. Ja, det var svindel, men min mor valgte å ikke anmelde og tok på seg lånet ut av kjærlighet til sin mann. Dette skjedde to ganger som jeg vet om, andre gangen skulle de pusse opp huset og lånepapirene var klare, signert av min mor. men min mor valgte å avbryte oppussingen da hun mistenkte at min far hadde vært på med å  ta opp masse smålån på nytt, så hun sendte aldri inn papirene. DA tok min far og sendte inn papirene uansett og tok pengene selv.

Han ble svartelistet av banken sin etter dette, og da gikk han tilbake til å ta opp smålån som ikke krevde omfattende sjekk der han kunne.

Nå med hans død så tikker det nå inn  purringer og gjeldskrav fra alle plasser, og min mor er uføretrygdet, og med forløpig liten kontroll på hvor stor gjelden hans nå er på.

Selv er jeg en kar uten jobb akkurat nå da jeg kun har vært ansatt som prosjektsansatt  på Veiprosjektet mellom Arendal/Tvedestrand, og dette prosjektet er nå mer eller mindre avsluttet, og jeg har store huller i min CV på nesten 10 år grunnet en psykisk smell for 10 år siden, så å få seg en ny jobb for å kunne assistere henne økonomisk er også litt langt unna.

MEN! Jeg sitter på en eiendom oppe i Midtre Gauldal kommune som ble kjøpt da jeg naivt trodde at jeg kunne få meg ett greit oppussingsobjekt som kunne blitt tatt over tid.
Det er en fritidseiendoms tomt på 23000 kvm som går helt ned til Gauldals elva. jeg fikk for en billig penge da forrige eier døde i 2000, og huset har stått tomt siden. Så husets forfatning er deretter. Denne ønsker jeg nå å selge i håp om å kunne bidra litt økonomisk til min mor som nå sliter både over dødsfallet og økonomisk.
Hun nekter å gi meg særlig innsikt i hvor mye problemer hun er i da hun er en person som tar stolthet i å klare seg selv og ikke vil belemre andre, men gjelden er anslått å være på mellom 700-800 tusen kroner da jeg har overhørt litt prat her og der.

Jeg har aldri solgt noen eiendom før så jeg vet ikke hva som er lurt og ikke lurt og gjøre i slike saker, og hva som er en god  eller dårlig avtale.

Jeg ønsker å bli kvitt tomta fort, så jeg vil ikke sitte å melke så mye som mulig ut av salget, men vil ha det gjort effektivt slik at jeg kan hjelpe min mor så snart som mulig.
Å selge den som tomt gjør at man slipper tilstandsrapport på huset, da dette faktisk er best å bare planere og så selge tomta.

Om der er noen her som har tid og mulighet til og hjelpe en desperat mann så hadde dette hjulpet meg og min familie stort. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem, og er desverre en mann som selv sliter med mitt og som kan møte veggen litt over dette.
Så all hjelp, tips og råd mottaes med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før hun tar over boet hans bør hun få en fullmakt av retten slik at hun kan få oversikt over hvor mye gjeld det faktisk er. Men dette er vel noe hun har valgt å gjøre likevel i og med at det er noen måneder siden han gikk bort. Hun er da blitt ansvarlig for hans gjeld og hvis det er en eiendom og det er noen pant i eiendommen, så kan den tvangsselges om gjelden ikke blir betalt. Om dere ikke har overtatt i privat skifte og hun har valgt uskifte, så er det hennes privatsak hvor mye gjeld det er. Om du selger tomten din, så er det jo mulig at du kan kjøpe deg inn i eiendommen hun eier slik at hun kan betale ut gjelden, men dette må du jo bli enig med henne om.

Anonymous poster hash: dfa22...2c5

• Liker 2
Lenke til kommentar

Før hun tar over boet hans bør hun få en fullmakt av retten slik at hun kan få oversikt over hvor mye gjeld det faktisk er. 

Anonymous poster hash: dfa22...2c5

Tror ikke boskifte er så relevant her, da det ser ut til at hun er medskyldner på det meste, eller hvertfall de største lånene fra banken.

TS: 23000m2 er mye tomt - er det regulert og ligger slik til at det kan være interessant for en entreprenør å kjøpe det for eiendomsutvikling/hytteområde? I såfall vil jeg tro det kan være verdt litt. Om hver hytte skal ha 500m2 tomt blir det 46 hytter det..

Endret av toth
Lenke til kommentar

Hvis det kan bygges på store deler av tomten så kan du sitte på millioner av kroner.

Så for guds skyld gjør så mye research du kan på denne tomten og hva den kan brukes til før du selger den til første og beste. Det er plass til mye på 23000 kvm og med en beliggenhet til en elv så høres det jo flott ut.

Så ta dette sakte og pent, Sørg for at du gjør alt i din makt for og få utbedret hva denne tomten kan brukes til, evt hva den kan bli godkjent som.

Få tak i en oversikt som viser din tomt og hendvend deg til kommune eller fylke for å høre om hva denne eiendommen kan brukes til, Om de sier at du ikke kan bygge per nå, så kan det fortsatt søkes om en godkjennelse.

Lykke til.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...