Gå til innhold

Rullestoler får økt toppfarten med 50 prosent

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror syklister særlig indrett utdøvere er langt mere farlig 50 km\t kan de sykle nedover og de må ikke ha lappen.

Er verre å brekke nakken en beinet\brudd i foten.

Men forstår ikke hvorfor øke hastigheten?

Også folk med bevgelsesutfordringer kan ha dårlig tid og kan trenge å bevege seg raskere rundt i byen. Og vi tillater jo sagway og rullebrett og stand up scootere å kjøre i 20 km/t så det burde jo være rimelig at også rullestolbrukere kunne bevege seg i samme tempo.

Øk farten til 20 km/t for rullestol.

Tror at rullestoler i Sverige kan gå

i 15km/t så antar at farten kan justeres opp.

Tipper de som produserer rullestoler legger inn en margin for alle tilfeller.

Lenke til kommentar

Men hva er forskjell på rullestol og selvbalanserende kjøretøy?

https://www.dinside.no/motor/her-er-reglene-for-selvbalanserende-kjoretoy/61216395

Hvis 20 km\t er maks fart?

Riktignok er selvbalanserende kjøretøy mindre farlig en større rullestol med motor. Mot andre personer.

Man antar sikkerheten er dårligere for føreren nedover\oppover. Dårligere balanse mot grus og is?

Nautica svarte mer eller mindre akkurat det mitt svar ville blitt.

Og jeg ser det at dette kan tukle med definisjonen, men jeg ser ingen god grunn for hvorfor de ikke kan ha "enhanced legs", når det bare er snakk om hvilken fart motoren er tillat å gi rullestolen/gåstolen/gåpeden.

Vi andre kan lett som bare det kjøpe oss en (el)sykkel som gir oss "enhanced legs", men det er ikke bare å kjøpe et tilsvarende kjøretøy som er tillatt langs gangveier, for en med bevegelseshemninger som låser en til en rullestol.

Mange av disses alternativ er å kjøpe en mopedbil som må tilpasses, og som antageligvis er overkill for behovet. Og hvorfor må de skaffe seg et nytt kjøretøy, når svaret er så enkelt som å skru opp hastigheten litt? Vet de kan få mopedbil som er begrenset hastighet på slik at de kan kjøres uten førerkort/mopedbevis, men da må de ha ha et sted å parkere kjøretøyet. Det er for mange av disse et dårligere alternativ, når de allerede har en rullestol som kunne gjort samme jobben.

Trenger de raskere enn 20-25 km/h, så må de selvsagt skaffe seg motorisert kjøretøy på lik linje med alle andre, og kjørerett på slikt.

Lenke til kommentar

Jeg ser snart for meg alle slags rare doninger og typer av sofaer og rullestoler på veiene, susende avgårde i 50-80 kilometer i timen ^^

Vi har strenge regelverk gitt, bare og se hva som går på gaten i andre land. Motoriserte badekar osv. Men ola dunk har lite humor så slikt er fyfy :p Bare det og få enkelte biler godkjent her til lands kan være en utfordring om ikke umulig, feks som det er en spesiel bil som bare ble solgt i noen få land. Så kan typegodkjenning være umulig. Som feks eldre Skylines og Supra.

Det at jeg justerer datamaskinen på bilen min, så turboen leverer litt høyere trykk. Så det brennes renere, jeg bruker mindre drivstoff.

Bivirkningen er at jeg fikk mer hestekrefter og moment, dette skal de vist ha penger for.. Min logikk sier at de burde betalt meg for og slippe ut mindre... Men men...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...