Gå til innhold

Rullestoler får økt toppfarten med 50 prosent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror syklister særlig indrett utdøvere er langt mere farlig 50 km\t kan de sykle nedover og de må ikke ha lappen.

Er verre å brekke nakken en beinet\brudd i foten.

 

Men forstår ikke hvorfor øke hastigheten?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tror syklister særlig indrett utdøvere er langt mere farlig 50 km\t kan de sykle nedover og de må ikke ha lappen.

Er verre å brekke nakken en beinet\brudd i foten.

 

Men forstår ikke hvorfor øke hastigheten?

 

Også folk med bevgelsesutfordringer kan ha dårlig tid og kan trenge å bevege seg raskere rundt i byen. Og vi tillater jo sagway og rullebrett og stand up scootere å kjøre i 20 km/t så det burde jo være rimelig at også rullestolbrukere kunne bevege seg i samme tempo.

 

Øk farten til 20 km/t for rullestol.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott! Merkelig å måtte ha grense på 10 km/t.

 

Men: viktig å huske på regler rundt gangfart på fortau o.l. Uansett om man er syklist, ståhjuling eller rullestol skal man ferdes hensynsfullt i gangfart på fortau. Så litt opplæring av bruker vil nok være lurt, dersom dette går gjennom.

 

På egnede plasser, f.eks. sykkelvei, vil 15 km/t komme mer til sin rett :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg inget problem med, der det ikke passer og kjøre så fort som 20. Kjører man bare saktere.

 

Om jeg var funksjons hemmet hadde jeg satt pris på og halvere tiden jeg bruker til butikken eller lignende, 10km/t er ikke akkurat kjapt.

 

Men15 km hjem fra puben en sen kveld kan være ganske fort

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men15 km hjem fra puben en sen kveld kan være ganske fort

Får de ha en alko lås på seg da og miste 4 km/t per promille :D Så drikker du for mye går den bare i revers

 

Skade potensiale er ikke der som feks en tung bil som kan dundre igjennom en husvegg :p Sikkert vondt og bli kjørt på av en slik, men selv i 15km/t tviler jeg på det er store skade potensiale :p

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Men15 km hjem fra puben en sen kveld kan være ganske fort

Det kan bli et problem som slår begge veier, ved 10 km/t blir elektrisk rullestol karakterisert som gående, ved 15km/t kan det hende de mister denne rettigheten.

 

 

Dersom innretningen er motor-drevet, må den være konstruert for en hastighet som ikke overstiger 10 km/t. Slik innretning anses ikke som kjøretøy etter vegtrafikkloven § 2.”

Trafikkreglene § 2, nr. 3, bokstav b, fastsetter at rullestolbrukere anses som gående. Dermed kan rullestolbrukere gjøre som gående; bruke fortau, gang og sykkelvei.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg skulle helst sett at standard fart forble 10km/t, men at det kan økes dersom brukeren klart er oppegående nok. Det er for mange tullinger som bruker disse rullestolene. Sett flere som er blitt kjørt ned av rullestolbrukere (og de veier tross alt en god del) og siden det å inndra hele rullestolen er veldig begrensende for brukeren så ligger lista for å gjøre det veldig høyt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle helst sett at standard fart forble 10km/t, men at det kan økes dersom brukeren klart er oppegående nok. Det er for mange tullinger som bruker disse rullestolene. Sett flere som er blitt kjørt ned av rullestolbrukere (og de veier tross alt en god del) og siden det å inndra hele rullestolen er veldig begrensende for brukeren så ligger lista for å gjøre det veldig høyt. 

Tenk om noen tok fra deg rettigheten til og gå fordi du dultet borti noen..

 

Folk ass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle helst sett at standard fart forble 10km/t, men at det kan økes dersom brukeren klart er oppegående nok. Det er for mange tullinger som bruker disse rullestolene. Sett flere som er blitt kjørt ned av rullestolbrukere (og de veier tross alt en god del) og siden det å inndra hele rullestolen er veldig begrensende for brukeren så ligger lista for å gjøre det veldig høyt. 

 

Det tilhører sjeldenhetene at folk blir påkjørt av motoriserte rullestoler. Men ja; det forekommer.

Jeg har også vært vitne til en som bevisst kjørte inn i folk. Det så ut som et bevisst ønske om å skade. Personen hadde nok sine problemer der og da, og tilfeldig forbipasserende måtte hoppe unna. Det ble ingen alvorlige skader den gang (men mer enn mange nok blåmerker). Høyere hastighet vil øke skadeomfanget i slike sammenhenger. 

 

Men; dette er et veldig sjeldent problem. Utrolig sjeldent. Dersom bilister skulle fått fartsgrense basert på lignende anekdotiske hendelser, ville vi alle kjørt rundt i maks 5 km/t... Fremdeles med en mann ruslende foran bilen som ringte i bjella. ;-) 

Verdien av å øke maks-fart for de som er klar for det, overgår nok denne potensielle trusselen.

Lenke til kommentar

Det tilhører sjeldenhetene at folk blir påkjørt av motoriserte rullestoler. Men ja; det forekommer.

Jeg har også vært vitne til en som bevisst kjørte inn i folk. Det så ut som et bevisst ønske om å skade. Personen hadde nok sine problemer der og da, og tilfeldig forbipasserende måtte hoppe unna. Det ble ingen alvorlige skader den gang (men mer enn mange nok blåmerker). Høyere hastighet vil øke skadeomfanget i slike sammenhenger. 

 

Men; dette er et veldig sjeldent problem. Utrolig sjeldent. Dersom bilister skulle fått fartsgrense basert på lignende anekdotiske hendelser, ville vi alle kjørt rundt i maks 5 km/t... Fremdeles med en mann ruslende foran bilen som ringte i bjella. ;-) 

Verdien av å øke maks-fart for de som er klar for det, overgår nok denne potensielle trusselen.

 

Kjører man på noen med bil så blir man jo fratatt lappen, så der er det jo langt strengere (naturligvis, skadepotensialet er jo også vesentlig høyere). 

 

Min erfaring er at rullestolbrukere med begrenset kontroll absolutt ikke er et veldig sjeldent problem, men det kan selvsagt være at min erfaring preges av noen få brukere som er involvert i mange hendelser. Vanskelig å si siden statistikk ikke finnes.

 

Jeg er ikke imot at farten skal økes for de som er klar for det. At en oppegående 15-åring ønsker å kunne holde litt høyere hastighet forstår jeg veldig godt. Derimot ser jeg ikke helt behovet for at svekkede 65-åringer skal få samme hastighet. Jeg tror økt fart som standard vil gi vesentlig høyere konfliktnivå.

Lenke til kommentar

De gangene jeg har blitt truffet av elektrisk rullestol "de med styre" er i butikker brukt av eldre folk som er dårlige til bens, spesielt liker de og presse seg frem og snu å sånt uten og se seg for.

De som har vokst opp med funksjonshemming tror jeg har en annet syn på bruken av rullestol siden de er mer bevist på dette med hensyn.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Får de ha en alko lås på seg da og miste 4 km/t per promille :D Så drikker du for mye går den bare i revers

 

Skade potensiale er ikke der som feks en tung bil som kan dundre igjennom en husvegg :p Sikkert vondt og bli kjørt på av en slik, men selv i 15km/t tviler jeg på det er store skade potensiale :p

Da får de sikte seg inn på neste pub, så kommer de rett hjem istedet...

 

;-)

 

Er helt klart for å øke hastigheten for rullestolbrukere og tilsvarende kjøretøy, for de går irritabelt tregt. Det er uansett ikke værre enn at nye brukere får dempet hastigheten i starten til de selv føler for å få farten øket, mens erfarne brukere som får ny stol, for den raskere farten fra dag en.

 

Men for å unngå å måtte kvitte seg med fullgode stoler/scootere bare fordi de går for sakte, så burde man fått ny software som tillater den økte hastigheten om bremser og hjul er kapabel til å takle høyere fart.

Lenke til kommentar

Men for å unngå å måtte kvitte seg med fullgode stoler/scootere bare fordi de går for sakte, så burde man fått ny software som tillater den økte hastigheten om bremser og hjul er kapabel til å takle høyere fart.

Men hva er forskjell på rullestol og selvbalanserende kjøretøy?

https://www.dinside.no/motor/her-er-reglene-for-selvbalanserende-kjoretoy/61216395

 

Hvis 20 km\t er maks fart?

 

Riktignok er selvbalanserende kjøretøy mindre farlig en større rullestol med motor. Mot andre personer.

Man antar sikkerheten er dårligere for føreren nedover\oppover. Dårligere balanse mot grus og is?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men hva er forskjell på rullestol og selvbalanserende kjøretøy?

https://www.dinside.no/motor/her-er-reglene-for-selvbalanserende-kjoretoy/61216395

 

Hvis 20 km\t er maks fart?

 

Riktignok er selvbalanserende kjøretøy mindre farlig en større rullestol med motor. Mot andre personer.

Man antar sikkerheten er dårligere for føreren nedover\oppover. Dårligere balanse mot grus og is?

Elsykler, Selvbalanserende kjøretøy, ståhjuling, etc. er karakterisert som et kjøretøy på linje med en vanlig tråsykkel og faller inn under det regelverket.

 

personer som er avhengig av rullestol faller ikke inn under det regelverket siden de er avhengig av rullestolen så de blir karakterisert som en gående.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...