Nautica Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 (endret) "ingen normale mennesker synes det er ok å dra hjemmefra for å lade" også er du en av forumets mest ihugga fans av at normale mennesker må dra hjemmefra for å fylle hydrogen? Dette henger enkelt og greit ikke på greip. Nå har jeg aldri fylt hydrogen på en bil så jeg vet ikke om det er sammenlignbart med å lade bil eller og fylle fossilt drivstoff, men stort sett så bruker jeg ikke mer en noen få minutter fra jeg stopper til jeg reiser fra en stasjon med full tank fossilt drivstoff, det sålenge jeg bruker kort. ventetid/kø regner jeg med gjelder alle så det tar jeg ikke med. Og stort sett så fyller man ikke før tanken begynner og bli tom samt at bensinstasjoner hovedsakelig finnes i nærheten av der du er når du trenger påfyll. Endret 13. mars 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Nå har jeg aldri fylt hydrogen på en bil så jeg vet ikke om det er sammenlignbart med å lade bil eller og fylle fossilt drivstoff, men stort sett så bruker jeg ikke mer en noen få minutter fra jeg stopper til jeg reiser fra en stasjon med full tank fossilt drivstoff, det sålenge jeg bruker kort. ventetid/kø regner jeg med gjelder alle så det tar jeg ikke med. Og stort sett så fyller man ikke før tanken begynner og bli tom samt at bensinstasjoner hovedsakelig finnes i nærheten av der du er når du trenger påfyll. Ja. Dette er den store forskjellen. Det tar kort tid å "lade" en fossilbil. Summerer man opp tiden man må bruke på å koble til ladekabel hver gang man tilsvarende må lade en elbil, bruker man ikke kortere tid på å "fylle" en elbil enn en fossilbil. Jeg ønsker ikke å være lenket til noen få steder jeg kan lade. Derfor må antallet ladeplasser for gateparkering i Oslo sentrum betraktelig opp før jeg vurderer en elbil. Og enn så lenge er dette tydeligvis totalt uinteressant for Ap og MDG. Dette kunne virkelig satt fart i elbilbruken i Oslo, men fokuset er tydeligvis på å fjerne bilene totalt... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 (endret) Her er det viktig å holde tunga rett i munnen og rette baker for baker. - Hvis man ikke har mulighet for å lade hjemme blir det nødvendivis veldig mange turer til hurtigladere i løpet av året, sammenlignet med de som har mulighet for å lade hjemme. Dette problemet løser man ved å tilrettelegge for hjemmelading - ikke ved å bygge flere ladestasjoner. Jeg håper folk unngår å kjøpe elbil før de har sikret seg mulighet for å lade hjemme fordi det opptar unødvendig mye tid på hurtigladestasjonene. Men nå tror jeg også at elbileiere flest og sikret seg lademulighet hjemme før de kjøpte elbil. - Hvis man har mulighet for å lade hjemme så går det erfaringsmessig omtrent like mye tid på hurtiglading i løpet av et år som på fylling av bensin/diesel. Kjapt anslått lader jeg ca 20% av årets forbruk på hurtigladere. Hvis jeg er representativ for elbilister flest så betyr det at de som ikke har lademulighet hjemme bruker hurtigladerne 5 ganger mer enn de som har lademulighet hjemme. Nå er jeg kanskje ikke 100% representativ, men i mangel av bedre tall så gjør jeg det anslaget. Poenget er altså at hurtigladere ikke skal brukes som erstatning for hjemmelading, men for langturer og besøk i områder man ikke har lademulighet. Gjør man det så tar det ikke mer tid enn fylling av bensin/diesel. Endret 13. mars 2019 av Simen1 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Her er det viktig å holde tunga rett i munnen og rette baker for baker. - Hvis man ikke har mulighet for å lade hjemme blir det nødvendivis veldig mange turer til hurtigladere i løpet av året, sammenlignet med de som har mulighet for å lade hjemme. Dette problemet løser man ved å tilrettelegge for hjemmelading - ikke ved å bygge flere ladestasjoner. Jeg håper folk unngår å kjøpe elbil før de har sikret seg mulighet for å lade hjemme fordi det opptar unødvendig mye tid på hurtigladestasjonene. Men nå tror jeg også at elbileiere flest og sikret seg lademulighet hjemme før de kjøpte elbil. - Hvis man har mulighet for å lade hjemme så går det erfaringsmessig omtrent like mye tid på hurtiglading i løpet av et år som på fylling av bensin/diesel. Kjapt anslått lader jeg ca 20% av årets forbruk på hurtigladere. Hvis jeg er representativ for elbilister flest så betyr det at de som ikke har lademulighet hjemme bruker hurtigladerne 5 ganger mer enn de som har lademulighet hjemme. Nå er jeg kanskje ikke 100% representativ, men i mangel av bedre tall så gjør jeg det anslaget. Poenget er altså at hurtigladere ikke skal brukes som erstatning for hjemmelading, men for langturer og besøk i områder man ikke har lademulighet. Gjør man det så tar det ikke mer tid enn fylling av bensin/diesel. Enig i dette. Min kommentar var mer til hvorfor det er lite attraktivt å kjøpe elbil for oss som ikke har mulighet for hjemmelading. (Er avhengig av gateparkering) Da er det et dårlig argument at det bare er å stikke innom et sted for å lade. Dette vil begrense valgfrihet, og føre til stress man burde unngått. Selve tiden det tar å koble til elbilen blir i stor grad irrelevant, akkurat som fylletiden for en fossilbil er lite relevant. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Poenget er altså at hurtigladere ikke skal brukes som erstatning for hjemmelading, men for langturer og besøk i områder man ikke har lademulighet. Gjør man det så tar det ikke mer tid enn fylling av bensin/diesel.Ja, ein stor del av hurtigladeproblemet kunne vore løyst med betre lading på gater, ved kjøpesenter og andre stader der folk parkerer. Tok sjølv fly frå ein annan flyplass enn vanleg for eit par veker sidan. Avinor reklamerer på nettsidene sine med lading på parkeringsplassen, men det var det slett ikkje. Dermed måtte vi innom ein ladestasjon på veg heim. Det tok ikkje meir tid enn ein tur innom butikken for å handle mjølk og brød + fem minutt, men normalt ville vi ha lada på flyplassen. Då hadde vi ikkje hatt bruk for meir lading for å komme heim, og hadde spart fem minutt. No er det krav om tilrettelegging for lading på nye parkeringsplassar, men det løyser ikkje problemet for alle parkeringsplassane som allereie er der. Trur heller ikkje det er krav om tilrettelegging for lading på ny gateparkering. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Enig i dette. Min kommentar var mer til hvorfor det er lite attraktivt å kjøpe elbil for oss som ikke har mulighet for hjemmelading. (Er avhengig av gateparkering) ... Gjelder ikke det uansett drivstoff? At gateparkering er noe herk mener jeg? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå