Gå til innhold

80 prosent har opplevd hurtigladere som ikke virker: Hver fjerde elbilist har ladeangst


Anbefalte innlegg

Kan hende eg er bortskjemd med Tesla, men eg har faktisk aldri opplevd at ein superladar ikkje fungerer. Eg har opplevd å stå ved sidan av ein som var ute av drift eit par minutt medan eg lada, fordi ein service-mann skifta ut ein litt sliten, men ikkje defekt, kabel. Eg har absolutt ingen angst for å leggje ut på tur og basere meg på at superladarane langs ruta er oppe og går.

 

Det har Tesla forstått: Eit nettverk av raske ladestasjonar som ein kan lite på, er essensielt for å få til eit skifte.

 

Dersom andre bilprodusentar faktisk vil selje elbilar, og ikkje berre gjer det fordi dei må, kan dei godt leggje litt eigeninnsats i å byggje ladenettverk, og halde ladestasjonane opne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bensin og diesel salget er vel rimelig stabilt. Å drive med el lading krever mye plass. Tror ikke det blir dramatiske endringer ennå.

Det finnes helt klart de som ser at EL ikke kan dekke alles behov ennå. Kanskje er det greit å brenne litt bensin for 10-15 års tid fortsatt.

Det er hvertfall veldig mye enklere. Økonomisk er det heller ikke så entydig, sånn sett over tid.

Jeg tror en 2-bils løsning med en relativt rimelig elbil for nærturer og bykjøring, + en fossil som er 6-7 år gammel dekker resten av bruken. Da snylter man hvertfall på bompenger i byen og slipper å styre med lading på lengre turer.

Lenke til kommentar

Kan hende eg er bortskjemd med Tesla, men eg har faktisk aldri opplevd at ein superladar ikkje fungerer. Eg har opplevd å stå ved sidan av ein som var ute av drift eit par minutt medan eg lada, fordi ein service-mann skifta ut ein litt sliten, men ikkje defekt, kabel.

Ja, når jeg tenker meg om så har jeg også opplevd det samme. Så kjørte jeg et par timer til neste lader, kjøpte en burger, gikk tilbake til bilen og møtte samme servicemann der. :)

Lenke til kommentar

likevel uhyre kjedelig å bruke tid på, spesielt om man har en avtale å rekke.

 

På sikkert 10 år som bensinbil bruker kan jeg ikke huske å ha prøvd en pumpe som ikke virker. Siden jeg gikk over til strøm har jeg nok opplevd feil på ca 25% av alle Hurtigladere og semihurtigladere jeg har prøvd.

Har ved flere anledninger opplevd at kortleseren ikke takler kortet mitt, men har heldigvis flere, så til slutt har jeg som regel fått den til å akseptere ene kortet. <<men surt nok.

 

Lånte bort bilen min en gang til en nabo som kun har en av disse trillingene som ikke støtter raskere enn 22 kW ladefart. Min første lading med denne ville ikke fungere, men oppdaget ikke det med en gang. <måtte ringe inn for å få de til å restarte laderen, og derved bruke enda mere tid på å lade.

 

De gangene jeg har leid i3 gjennom bilpool, noe jeg gjorde noen ganger før jeg kjøpte min bensinbil, hadde jeg aldri problemer med å lade på hurtiglader.

 

Forøvrig har det gått smertefritt å lade fra veggkontakt ute på husveggen hos min bror når jeg har besøkt han.

 

Og nå venter jeg på leveranse av min første elbil, en Hyundai Kona, som er "rett rundt hjørnet>"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både ladestasjoner og hydrogen-fyllestasjoner på dagens bensin/diesel-stajoner kunne bygge for summen av 4 års avgiftsfrihet for elbiler. Så kunne folk lade hjemme for småkjøring, med lavt effektuttak, men uten å bli stresset over eventuelt manglende lading og rekkeviddeangst. Uten at det er ndvendig å over-oppgradere nettet.

Ladestasjoner trengte ikke hurtiglading ( som heller ikke er bra for batteriet ), siden batteri-bilister gjerne går seg en tur eller spiser et måltid når det lades. Hydrogen kan produseres med lav effekt/og/eller på tider av døgnet der det er kapasitet i nettet. Så trenger området rundt energistasjoner heller ikkke overoppgraderes. ( Som koster det 2-3-dobbelte avfull oppygging av energi-stasjoner for land og sjø.)

Så kunne folk velge; el-bil med, eller uten, hydrogen som rekkeviddeforlenger.

Uansett uten lokal forurensning, og rimeligere og mer effektivt enn forbrenningsmotorer.

( Bensin/diesel ville sakte dø ut automatisk, som det dyreste og forurensende alternativet, og uten "miljøpolitikk" eller "subsidier". )

 

 

Den første omfattende kostnadsberegningen av et nasjonalt hydrogen-nett som ble gjort i 2009, stipulerte regningen til 1,5 milliarder euro. Senere har teknologikostnadene falt og eurokursen steget. Møller-Holst mener anslaget står seg godt.

https://www.abcnyhet...rogen-enn-elbil

 

Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF.

 

https://www.motor.no...enn-elbil-nett/

"Sigaretter er sunt, sier sjefen i sigarettselskap"

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan hende eg er bortskjemd med Tesla, men eg har faktisk aldri opplevd at ein superladar ikkje fungerer. Eg har opplevd å stå ved sidan av ein som var ute av drift eit par minutt medan eg lada, fordi ein service-mann skifta ut ein litt sliten, men ikkje defekt, kabel. Eg har absolutt ingen angst for å leggje ut på tur og basere meg på at superladarane langs ruta er oppe og går.

 

Det har Tesla forstått: Eit nettverk av raske ladestasjonar som ein kan lite på, er essensielt for å få til eit skifte.

 

Dersom andre bilprodusentar faktisk vil selje elbilar, og ikkje berre gjer det fordi dei må, kan dei godt leggje litt eigeninnsats i å byggje ladenettverk, og halde ladestasjonane opne.

 

Det er ein sentral komponent i ladestasjonen som få snakkar om: Det stasjonære batteriet som ein standard ladestasjon bør ha. For el-nettet er det best om ein slik ladestajonen kan drivast med ein 16 amperes kurs. Då trengst batteri i ladestasjonen for at hurtiglading skal kunna realiserast. Eg trur at den som eig det stasjonære batteriet er den som lettast vil kunna gjera butikk av ladetenesta!

Lenke til kommentar

Det er ein sentral komponent i ladestasjonen som få snakkar om: Det stasjonære batteriet som ein standard ladestasjon bør ha. For el-nettet er det best om ein slik ladestajonen kan drivast med ein 16 amperes kurs. Då trengst batteri i ladestasjonen for at hurtiglading skal kunna realiserast. Eg trur at den som eig det stasjonære batteriet er den som lettast vil kunna gjera butikk av ladetenesta!

unødvendig og fordyrande

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er ein sentral komponent i ladestasjonen som få snakkar om: Det stasjonære batteriet som ein standard ladestasjon bør ha. For el-nettet er det best om ein slik ladestajonen kan drivast med ein 16 amperes kurs. Då trengst batteri i ladestasjonen for at hurtiglading skal kunna realiserast. Eg trur at den som eig det stasjonære batteriet er den som lettast vil kunna gjera butikk av ladetenesta!

unødvendig og fordyrande

Spør nettoperatøren kva han meinar om kostnadsbiletet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mulighet for å lade bil hverken hjemme, hos kjæresten eller på hytta. Det å måtte kjøre til en ladestasjon en gang i uken og vente der for en lengre periode kun for å lade bil er for min del uakseptabelt.

 

Jeg har lenge vært for hydrogen, men blir motsnakket grunnet energioverføringen krever mer energi enn et konvensjonelt batteri.

Det er strengt tatt ikke energien som er problemet, det er hvor den kommer fra som er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke mulighet for å lade bil hverken hjemme, hos kjæresten eller på hytta. Det å måtte kjøre til en ladestasjon en gang i uken og vente der for en lengre periode kun for å lade bil er for min del uakseptabelt.

 

Jeg har lenge vært for hydrogen, men blir motsnakket grunnet energioverføringen krever mer energi enn et konvensjonelt batteri.

Det er strengt tatt ikke energien som er problemet, det er hvor den kommer fra som er det.

 

Av og til gjelder det å tenke utenfor boksen. Finnes det en butikk med hurtiglader i ditt område? Bruk den. Da venter du ikke på bilen, du gjør noe denne tiden. Samme med andre aktiviteter du har ila en uke, treningssenter? Andre hobbyer? Osv. Det finnes somregel en løsning, kjenner mange som ikke lader hjemme/på jobb. 

Lenke til kommentar

Det er ein sentral komponent i ladestasjonen som få snakkar om: Det stasjonære batteriet som ein standard ladestasjon bør ha. For el-nettet er det best om ein slik ladestajonen kan drivast med ein 16 amperes kurs. Då trengst batteri i ladestasjonen for at hurtiglading skal kunna realiserast. Eg trur at den som eig det stasjonære batteriet er den som lettast vil kunna gjera butikk av ladetenesta!

Med en snittlast på 3.7kW* som du foreslår kan man bare hurtiglade en elbil type tesla/ipace/e-tron en gang pr. 8-20. time i snitt**. Hvis vi antar at batteriet er 100kWh(80kWh utnyttbart) slik at du ihvertfall kan håndtere et 'rush' på ett par biler, og at du får en fortjeneste på 3kr. pr. ladet kWh. (I.e. pris minus løpende kostnader), kan du maksimalt hente ut en fortjeneste på ca 60000 pr. år. (Husk to runder med ladetap, så de henter bare ca 2.5kW med 'nyttig' energi fra nettet, resten går med til å varme opp invertere og batterier). Du kan kanskje klare å skrape sammen en liten fortjeneste på noe slikt, men det virker noe marginalt. Batteriet alene vil jo ha en investeringskostnad på 150-500kkr, i tilegg kommer tomt, ladestasjon etc. En slik ladestasjon vil neppe være veldig populær siden mange vil komme dit bare for å møte tomt batteri, så den maksimale inntjeningen blir neppe realisert.

 

Batteriakkumulatorer er en passabel nødløsning der ladebehovet er forutsigbart. For ladere der etterspørselen kan variere mye blir batteriene fort veldig store om du skal unngå at de blir tomme ved vanlig bruk. Det billigste er nok en transformator fra nettet med tilstrekkelig kapasitet til å ta ladetoppene. Hurtiglading er neppe noe som blir en så stor strømforbruker at det blir et strukturellt problem for elnettet.

 

*) Hvis jeg antar du mente 16A enfase, mente du trefase man du øke tilsvarende, men det endrer neppe noe veldig materiellt, da tilgjengeligheten fortsatt blir dårlig uten et stort batteri.

**) Hvis vi antar at det hurtiglades 25-60kWh pr. gang. I.e. som forventet for 50kWh+ biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Elbilforeningen mener ladenettet må oppgraderes kraftig"

 

Alle som er glad i undertegnede her inne vet at dette har jeg sagt vil skje i mange år. Jeg er vel blitt idioterklært her flere ganger enn de fleste. Men, hva sa jeg....

 

Jada, hydrogenstasjoner er så dyrt å sette opp atte..... ?

Hva med å gå litt i seg selv å innse at for det om elektrisk bil er perfekt for deg som har en gårdsplass å lade bilen din på, så er det ikke like perfekt når du bor i Hegdehausveien.

 

"Elbileiere opplever kø på ladestasjonene."

Dette har jeg belyst så mange ganger her inne at det nesten er kjedelig. Og nok en gang ble man idioterklært.

For elbileiere som ikke kan lade hjemme, så må kjøpet av elbil være noe av det dummeste de har gjort noen gang. Ingen normale mennesker synes det er ok å dra hjemmefra for å lade, og det de finner er et ladested der de må vente i kø en halvtime for å få ladet opp bilen sin på 45 minutter. Det er ren idioti.

 

Ren elbil er suverent for de som kan lade hjemme. Ingen andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Elbilforeningen mener ladenettet må oppgraderes kraftig"

 

Alle som er glad i undertegnede her inne vet at dette har jeg sagt vil skje i mange år. Jeg er vel blitt idioterklært her flere ganger enn de fleste. Men, hva sa jeg....

 

Jada, hydrogenstasjoner er så dyrt å sette opp atte.....

Du har skrive utruleg mykje nonsens, og her er eit døme på det. Hydrogenstasjonar og bensinstasjonar løyser ingen problem med ladekøer. Til det trengst fleire hurtigladarar og operatørar som er betre på vedlikehald.

 

Problemet med defekte stasjonar gjeld òg i høgste grad hydrogenstasjonar. Det er berre ingen som legg merke til det, fordi ingen køyrer hydrogenbil. Nett no er 11 av 97 hydrogenstasjonar i Europa nede, og det er normalt. Det meste eg har sett i drift samstundes er 90, men då var det 107 stasjonar totalt. Det har vorte færre stasjonar det siste året. Kjelde til stasjonsinformasjon: https://h2.live/

 

Det har alltid vore kring 50 under "Zukunft" – framtidige stasjonar, men det forsvinn stasjonar like fort som det vert bygd nye. Før var det til dømes ti stasjonar i drift i Danmark. No er det ni stasjonar og ein under (påstått) bygging.

 

Hva med å gå litt i seg selv å innse at for det om elektrisk bil er perfekt for deg som har en gårdsplass å lade bilen din på, så er det ikke like perfekt når du bor i Hegdehausveien.

Både London og Berlin byggjer ut mykje gatelading ved å enkelt og greitt byggje ladestasjonar inn i lyktestolpar. Det er både billig og enkelt. Overgang til LED har gjort at det er bra med ledig kapasitet der òg, til og med om natta når lampene er på.

 

Varianten_SSoL.png

 

Det er trass alt saktelading som trengst der; ikkje hurtiglading, som denne artikkelen handlar om. Byrådet i Oslo har ignorert ladeproblemet for lenge, fordi dei aller helst vil kvitte seg med alle bilar. Det inkluderer bensin-, diesel- og hydrogenbilar. Eg tippar dei fleste med ladeangst bur der. Det førre byrådet bygde ut mykje. Under dagens regime har det heller vore nedbygging av eksisterande ladarar, samstundes som mange fleire har kjøpt seg elbil.

 

"Elbileiere opplever kø på ladestasjonene."

Dette har jeg belyst så mange ganger her inne at det nesten er kjedelig. Og nok en gang ble man idioterklært.

Kanskje fordi du tek eit problem som gjeld enkelte, og generaliserer det til å gjelde alle? 31% opplever kø, står det i artikkelen. Det er under 1 av 3.

 

For elbileiere som ikke kan lade hjemme, så må kjøpet av elbil være noe av det dummeste de har gjort noen gang.

Det er nok heilt avhengig av bruksmønster for bilen og eigaren. Mange klarer seg fint med å berre lade på jobb.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør nettoperatøren kva han meinar om kostnadsbiletet.

Hvis dette gjøres uten å endre inntaket så koster det null og niks for nettleien å oppgradere med en ekstra 16A-kurs eller en 3fase 32A-kurs. Hvis du må endre inntaket så koster det en ganske mye uavhengig om du må øke med 1-fase 16A eller 3-fase 32A. Det er altså ikke forskjellen på 3-fase 32A eller 1-fase 16A som avgjør, men om du må endre inntaket. Hvis det medfører massevis av graving og oppgradering av trafo så blir det selvsagt svindyrt. Hvis ikke så koster det bare sikringsautomaten, kabel og timer.

 

Et batteri koster til sammenligning i størrelseorden mange titusner + installasjonsarbeid m.m.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mulighet for å lade bil hverken hjemme, hos kjæresten eller på hytta. Det å måtte kjøre til en ladestasjon en gang i uken og vente der for en lengre periode kun for å lade bil er for min del uakseptabelt.

 

Jeg har lenge vært for hydrogen, men blir motsnakket grunnet energioverføringen krever mer energi enn et konvensjonelt batteri.

Det er strengt tatt ikke energien som er problemet, det er hvor den kommer fra som er det.

Problemet her er ikke at hydrogen ikke er utbredt, men at du ikke har gode lademuligheter. Jeg foreslår at du forsøker å ta ondet ved roten i stedet for å insinuere at samfunnet bør bruke enorme summer for å utvikle en hydrogen-infrastruktur fordi det passer deg. Investeringene per bruker er enorme sammenlignet med litt enkel ladeinfrastruktur.

Lenke til kommentar

"Elbilforeningen mener ladenettet må oppgraderes kraftig"

 

Alle som er glad i undertegnede her inne vet at dette har jeg sagt vil skje i mange år. Jeg er vel blitt idioterklært her flere ganger enn de fleste. Men, hva sa jeg....

Påstanden har vært at kraftnettet i Norge må oppgraderes kraftig og at AMS-målere er en kostnad som direkte følge av elbiler. Du kan altså ikke vri elbilforeningens utsagn til forsvar for dine egne uttalelser. Ladenettverket og kraftnettet er ikke det samme.

 

Jada, hydrogenstasjoner er så dyrt å sette opp atte.....

Hva med å gå litt i seg selv å innse at for det om elektrisk bil er perfekt for deg som har en gårdsplass å lade bilen din på, så er det ikke like perfekt når du bor i Hegdehausveien.

Nå er jeg ikke så lommekjent i landet at jeg vet hvor en hver vei ligger, men antar du sikter til gatelading. Problemet med gatelading er fult løsbart - mye billigere enn å sette opp klimafiendtlige hydrogenstasjoner (klimavennlige hydrogenstasjoner også for den del, når de kommer). Gatelading trengs også for elbiler med hydrogen rekkeviddeforlenger så problemet kommer man ikke unna ved å legge til en rekkeviddeforlenger. Her er det kun en ting som gjelder: ta ondet ved roten og installere lademuligheter i gatene. Fakturering, kabeloppheng osv er fult løsbart.

 

"Elbileiere opplever kø på ladestasjonene."

Dette har jeg belyst så mange ganger her inne at det nesten er kjedelig. Og nok en gang ble man idioterklært.

For elbileiere som ikke kan lade hjemme, så må kjøpet av elbil være noe av det dummeste de har gjort noen gang. Ingen normale mennesker synes det er ok å dra hjemmefra for å lade, og det de finner er et ladested der de må vente i kø en halvtime for å få ladet opp bilen sin på 45 minutter. Det er ren idioti.

 

Ren elbil er suverent for de som kan lade hjemme. Ingen andre.

"ingen normale mennesker synes det er ok å dra hjemmefra for å lade" også er du en av forumets mest ihugga fans av at normale mennesker må dra hjemmefra for å fylle hydrogen? Dette henger enkelt og greit ikke på greip.

 

86% av elbilister har opplevd kø på ladestasjonen. Lurer på hvor mange prosent av fossilbilistene som har opplevd det samme? Jeg skal ikke forskuttere noe statistisk svar, men vil gjerne prate for meg selv. Jeg har ventet i kø for fylling av drivstoff:

- Anslagsvis 200-400 ganger for å fylle bensin eller diesel. Anslått gjennomsnittstid 10 minutter, lengste tid jeg kan huske: 1,5 time (10-kr salg i forbindelse med en nedleggelse)

- Nøyaktig 1 gang a 5 minutter for fylling av strøm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både London og Berlin byggjer ut mykje gatelading ved å enkelt og greitt byggje ladestasjonar inn i lyktestolpar. Det er både billig og enkelt. Overgang til LED har gjort at det er bra med ledig kapasitet der òg, til og med om natta når lampene er på.

 

Varianten_SSoL.png

Det uthevede kan jeg herved avkrefte. LED er riktignok litt mer energieffektivt enn gamle HPS-lamper, men det er bare snakk om noen titalls watt per stolpe frigjort. Kablingen må altså oppgraderes ganske kraftig for å forsyne disse stoplene med innebygde ladepunkter. Også må avstanden mellom stolpene tilpasses de oppmålte parkeringsplassene i stedet for å kunne tilpasses en økonomisk avstand med tanke på høyde og lysspredning. Det kan altså bli ganske mye dyrere enn å bare skifte ut stolpene slik du antyder, men likevel antagelig langt billigere enn å montere egne ladestolper med separat strømforsyning. Og ikke minst penere og tryggere for myke trafikkanter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...