Gå til innhold

80 prosent har opplevd hurtigladere som ikke virker: Hver fjerde elbilist har ladeangst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser jo ut som det er effekttariffen som setter sperrer for hurtigladere mange steder.

Å fjerne/endre effekttariff for lading er kanskje på tide, dette var vel ikke påtenkt når den ble utformet.

Kanskje batteripakker også kan avhjelpe, ved å saktelade mellom "slagene"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det er private som må stå for det meste av utbyggingen.

Hvorfor det egentlig? Ladestasjoner blir jo en like viktig del av infrastrukturen som veiene selv, og de er jo som kjent offentlig eide. Det skulle tatt seg ut med flere parallelle veinett for å oppnå "konkurranse", omtrent som det private helsevesnet i USA gir konkurranse. Det er i praksis verdens dyreste helsevesen. Det er altså ingen naturlov at konkurranse gir oss mest for pengene. Offentlig eierskap kombinert med konkurranseutsatt drift og stålkontroll på at kvaliteten opprettholdes, er nøkkelen til å gi oss mye for pengene.

 

Inntil videre hadde det vært en idé med erstatning for nedetid, på samme måte som kraftselskapene må betale for nedetid ut over en viss tid. På samme måte som nedetid i kraftnettet gir kundene reelle utgifter gir også nedetid på ladestasjonene kundene reelle utgifter. Dette bør synliggjøres for leverandørene slik at de ikke kan ture frem med elendig driftsstabilitet uten konsekvenser.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De gangene jeg har opplevd at en lader ikke fungerer, har det sålangt hjulpet å ringe Fortum, hvor de da rebooter laderen. Kan det hende at mange også har telefon angst?

likevel uhyre kjedelig å bruke tid på, spesielt om man har en avtale å rekke.

 

På sikkert 10 år som bensinbil bruker kan jeg ikke huske å ha prøvd en pumpe som ikke virker. Siden jeg gikk over til strøm har jeg nok opplevd feil på ca 25% av alle Hurtigladere og semihurtigladere jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

De gangene jeg har opplevd at en lader ikke fungerer, har det sålangt hjulpet å ringe Fortum, hvor de da rebooter laderen. Kan det hende at mange også har telefon angst?

Ene gangen så stod laderen oppført med et nummer de ikke hadde inne på systemene deres. Så hun svensken i andre enden måtte google for å forstå hvor Porsgrunn var, slik at hun manuelt kunne kjøre filtrernigsmetoden for å komme til riktig nr. 

 

Var gøy å stå og kødde med kabelen i -20 grader og tidvis storm i vindkastene i ei time, før jeg fikk ladet, mellom alle gangene hun trudde hun restartet riktig sted... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne setningen er vel den viktigste: "I tillegg må det etableres en ladepark med minst 50 lynladere for hver 150. kilometer langs hovedveinettet."

 

De fleste hurtigladerne står enkeltvis eller i par, da skal det lite til før du kommer til en lader som ikke virker eller er opptatt. Jo flere ladere som står sammen jo bedre blir det både for oppetid og kø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne setningen er vel den viktigste: "I tillegg må det etableres en ladepark med minst 50 lynladere for hver 150. kilometer langs hovedveinettet."

 

De fleste hurtigladerne står enkeltvis eller i par, da skal det lite til før du kommer til en lader som ikke virker eller er opptatt. Jo flere ladere som står sammen jo bedre blir det både for oppetid og kø.

Jeg synes ladestasjonene bør stå tettere enn hver 150 km for å gi litt mer fleksibilitet når man skal andre steder enn akkurat langs europaveiene. 150 km er bare en start, med nåværende elbilandel. Antall ladestolper per plass bør være proporsjonalt med trafikkmengden.

 

likevel uhyre kjedelig å bruke tid på, spesielt om man har en avtale å rekke.

 

På sikkert 10 år som bensinbil bruker kan jeg ikke huske å ha prøvd en pumpe som ikke virker. Siden jeg gikk over til strøm har jeg nok opplevd feil på ca 25% av alle Hurtigladere og semihurtigladere jeg har prøvd.

Dette er ganske leverandøravhengig. Jeg kan aldri huske å ha kommet til en bensin/desel-pumpe som ikke har fungert, men jeg har heller aldri opplevd å komme til en hurtiglader som ikke fungerer. Nå gjelder riktignok min erfaring kun Tesla sine superladere og ikke GK/Fortum. Tesla fikk mye kritikk for servicen sin på østlandet i fjor, men oppetiden på ladestasjonene bør de få ros for. I hvert fall sammenlignet med GK/Fortum. Det eneste tilfellet av nedetid på Tesla superladere som jeg har hørt om var 3 timer nedetid på laderen i Skibotn da den for første gang ble belastet med full effekt på alle 6 uttakene i fjor sommer. Da gikk det en høyeffekt-sikring og det tok altså 3 timer før Tesla fikk folk til plassen som kunne fikse det.

Lenke til kommentar

Har nå hatt elbil som eneste bil i 5 år. Av egen erfaring er mitt råd å IKKE skaffe seg elbil om man ikke har fast lader hjemme/jobben. Hurtigladerne er ikke til å stole på og stort sett alltid opptatt

 

I fare for å virke frekk.

Dette kunne de fleste fortalt deg det tidligere. Å bassere seg på hurtiglading er iallefall ikke lønnsomt da man ofte må betale 150kr for noe som ville kostet kanskje 30kr fra stikkontakten. Halve poenget med en elbil er at den står å lader på natten og er klar hver morgen. Kun biler med 60kWh og oppover går det å bruke litt mere som en fosilbil. Skal man over til å lade bare en gang i uken eller mindre må man ha nermere 100kWh+. Men selv ikke dette blir praktisk om man basserer seg på hurtigladere, med mindre man skal på butikken der det står en hurtiglader flere ganger i uken. Dette kommer jo selvfølgelig også ann på kjørelengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I gjennomsnitt kjøres ~90% av årlig kjørelengde innen rekkevidden fra hjemmeladeren eller andre over-natta-ladere. Det er de siste ~10% som krever hurtiglading. Jeg tror ikke det er særlig mange som baserer sin elbilbruk på bare hurtiglading og dermed blokkerer for de som er på langtur. Jeg tror de aller fleste hurtiglader bare når det er nødvendig, på grunn av både pris og tiden det tar. Men likevel er det altså mye kø ved GK/Fortum ladestasjoner. Det kan bare bety at det er for få hurtigladere til at langveiskjørerne får ladet sitt nødvendige behov.

 

Må bare får legge til nok en gang at det er kjempeforskjell på operatørene her. I løpet av 2 år med Tesla og ~50 besøk på Teslas hurtigladere har jeg bare opplevd kø en eneste gang. Den varte 5 minutter for min del. Det kan jo ha noe med ladeeffekt og dermed gjennomstrømning å gjøre, tror dere ikke? Og at man med 60-100 kWh har mye større kjørefrihet før man må hurtiglade..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må bare får legge til nok en gang at det er kjempeforskjell på operatørene her. I løpet av 2 år med Tesla og ~50 besøk på Teslas hurtigladere har jeg bare opplevd kø en eneste gang. Den varte 5 minutter for min del. Det kan jo ha noe med ladeeffekt og dermed gjennomstrømning å gjøre, tror dere ikke? Og at man med 60-100 kWh har

Bor ikke du i Troms ? Tror det er mer rift om ladeplasser på Østlandet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Både ladestasjoner og hydrogen-fyllestasjoner på dagens bensin/diesel-stajoner kunne bygge for summen av 4 års avgiftsfrihet for elbiler.  Så kunne folk lade hjemme for småkjøring, med  lavt effektuttak, men uten å bli stresset over eventuelt manglende lading og rekkeviddeangst. Uten at det er ndvendig å over-oppgradere  nettet.

Ladestasjoner trengte ikke hurtiglading ( som heller ikke er bra for batteriet ), siden batteri-bilister gjerne går seg en tur eller spiser et måltid når det lades.  Hydrogen kan produseres med lav effekt/og/eller på tider av døgnet der det er kapasitet i nettet. Så trenger området rundt energistasjoner heller ikkke overoppgraderes. ( Som koster det 2-3-dobbelte avfull oppygging av energi-stasjoner  for land og sjø.)

Så kunne folk velge; el-bil med, eller uten, hydrogen som rekkeviddeforlenger. 

Uansett  uten lokal forurensning, og rimeligere og mer effektivt enn forbrenningsmotorer.

( Bensin/diesel ville sakte dø ut automatisk, som det dyreste og forurensende alternativet, og uten "miljøpolitikk" eller "subsidier". )

 

 

Den første omfattende kostnadsberegningen av et nasjonalt hydrogen-nett som ble gjort i 2009, stipulerte regningen til 1,5 milliarder euro. Senere har teknologikostnadene falt og eurokursen steget. Møller-Holst mener anslaget står seg godt.

https://www.abcnyhet...rogen-enn-elbil

 

Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF.

https://www.motor.no...enn-elbil-nett/

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bor ikke du i Troms ? Tror det er mer rift om ladeplasser på Østlandet.

Hjemme i Troms saktelader jeg alltid. De fleste av mine hurtigladinger har vært på Østlandet i ferietida, den tida av året de fleste bilferier legges til. Nå har jeg ikke telt nøyaktig, men jeg vil kjapt anslå at ~30 av mine hurtigladinger har skjedd på østlandet, ~10 på vei sørover eller nordover og ~10 i Danmark. Sånn omtrent.

 

Edit: Nja, det første anslaget er nok ikke helt rett, legg på litt til. Kanskje ~50 på Østlandet der jeg har hatt min "base" de to siste bilferiene uten mulighet for saktelading, ~10 i Danmark, ~20 på tur sørover eller nordover langs E6 og 3 ganger i Troms i forbindelse med andre langturer enn de til Østlandet. 1 gang på Setermoen og 2 ganger i Skibotn.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...