Gå til innhold

Er selvmord egentlig egoistisk?

Anbefalte innlegg

Ja. Men det er igrunnen ikke like relevant.

Nja, syns det er viktig å få frem at de som kan finne på å begå selvmord ikke nødvendigvis trenger en lang sykdomshistorie for å bli dyttet til det som andre som har ett genuint ønske om å dø over lengre tid (forutsetter at man går til legen, vet ikke alle gjør det). Det sier oss jo at vi har ett enda større behov for å diagnosere disse lidelsene langs tidligere enn det vi allerede gjør, de vil som regel ikke gi folk som ikke er voksne slike diagnoser og jeg syns det blir veldig problematisk i lengden da slike ting blir vanskeligere å håndtere for både kjære, nære og proffe. Vet at de skriver gjerne i journalen til folk om mistanker og sånt men det er så mye enklere å overse enn håndfaste diagnoser. For meg så virker det mer som om de ønsker å spare penger, ikke at de faktisk bryr seg om folk.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Noen mener at selvmord er egoistisk, blant annet fordi det er en "enkel" løsning og at det sitter pårørende igjen med sorg.

Men eksisterer noen egentlig etter at jeg dør? Jeg er ganske sikker at ting jeg ikke observerer ikke kan eksistere - for meg. Og det er JEG som dør.

Jeg skaper andres eksistens fordi jeg har mitt perspektiv inn i verden. Dama i kassa foran meg på butikken, hun kan ikke eksistere uten min "frame or reference".

Etter jeg dør, vil det ikke da gå inni helvetes utenkelig fort før universet dør ut? Som et lite knips.

Fordi tiden kan vel ikke passere og merkes gjennom min avdøde kropp...

Med utgangspunkt i postene dine generelt på forumet så gir det god mening at du er solipsist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...