Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samlivsbrudd- hvilke rettigheter ang. hus og eierandel når den ene har stått for alle utgifter?

Fru Bil

Anbefalte innlegg

Her ble det brudd for over 1 år siden, samboeren flyttet ut og jeg bor i huset vi har begge stått som eiere for. Eierandel 50/50. Jeg prøver nå å få han til å gi fra seg sin andel pga. følgende: på begge husene vi har eid har huslånet stått på og det har vært betjent av meg alene. Jeg har gått inn med egenkapital (BSU etc.), han har jobbet lite og aldri betalt en krone i husleie, strøm, forsikring eller fellesutgifter. Jeg har også betjent billån på to biler samt betalt alle utgifter til barnehage (3 barn). Omtrent alle utgifter har jeg betalt, mens han har bidratt til mat og andre ting nå og da. Hva har han egentlig krav på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i samme situasjon for noen år siden, og kom til konklusjonen at jeg ikke hadde noen rettigheter selv om jeg hadde vært nærmest 100% forsørger og betalt alle utgifter vi hadde av min lønn (bil, hus, vedlikehold, mat, reiser, forsikringer osv). Hva lærte jeg når det gikk til helvete? Jo: Skriv gode samboerkontrakter

Den tinglyste eierandelen var alt som betydde noe: I ditt tilfelle han har krav på 50% av boligen.

Din beste mulighet slik jeg ser det, er å snakke med ham og komme til en (skriftlig) avtale dere i mellom. 

Edit: skriveleif.

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon for noen år siden, og kom til konklusjonen at jeg ikke hadde noen rettigheter selv om jeg hadde vært nærmest 100% forsørger og betalt alle utgifter vi hadde av min lønn (bil, hus, vedlikehold, mat, reiser, forsikringer osv). Hva lærte jeg når det gikk til helvete? Jo: Skriv gode samboerkontrakter

Den tinglyste eierandelen var alt som betydde noe: I ditt tilfelle han har krav på 50% av boligen.

Var dette din egen konklusjon, eller var dere igjennom forhandlinger/rettsvesenet?

Lenke til kommentar

Samboere har ikkje eit standardregelverk å støtte seg til. Så det er to prinsipp som gjer seg gjeldande:

Det fyrste er at det du har tatt med deg inn i forholdet, har du også rett på å få med deg ut av forholdet.

Og at dei eigendelane som er kjøpt saman, og som det ikkje er gjort avtaler om er å ansjå som felleseige. Det er ikkje automatikk i at det som ein eig i fellesskap skal delast 50/50, andre foredlingar kan være like aktuelt basert på ei heilheitleg vurdering.

Sjølv om det er slik at det du har tatt med deg inn skal du få med deg ut, så er det også vanligvis slik at verdiaukningane er å ansjå som felles.

Så det burde være innlysande at du har rett til å få med deg eigenkapitalen din.

Men det som dere står igjen med av verdiaukning på huset, lån, sparekonto og liknande fort kan være aktuelt å dele 50/50.

Ofte så er det slik at den som har vært heimeværande og f.eks. passa barn og hus har muliggjort at den andre sambuaren har kunne tene inn til sambuarskapet.

Når du ikkje har sambuaravtale så må du rett og slett bli enig med (ex)-sambuaren din om korleis midlane skal fordelast.

Dersom dere ikkje blir enige så blir det en forholdsvis tung sak å gå gjennom rettslig, og kostnaden med å tvinge fram det du meinar du har krav på kan fort bli større enn det du ender opp med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ber han om 50/50, eller mindre? Har du kun foreslått 100% til deg? I så fall er det nok smartere av deg å komme med et tilbud der han føler han i det minste får noe.

Han har ikke satt seg inn i noe, han sliter psykisk... Han sa på våren i fjor at jeg bare måtte ta alt... Da jeg utformet skjøte i november, tok jeg bakgrunn i det utsagnet og foreslått 100% til meg. Jeg begynte å mase om signering, og han har da sakte men sikkert våknet. Men fremdeles ikke signert. Han har sagt han ikke vil ha huset, men ønsker tid til å sjekke ut sine rettigheter. Det drar ut i syv lange og syv brede... Jeg føler han ikke har rett på noe, når jeg har stått for alt økonomisk, han kjører bilen som jeg har nedbetalt for eksempel... mens jeg fremdeles betaler på min bil. Så det sitter litt langt inne å gi ham så mye som en krone! Men skjønner det kan være lurt...

Lenke til kommentar

Din beste mulighet slik jeg ser det, er å snakke med ham og komme til en (skriftlig) avtale dere i mellom. 

Edit: skriveleif.

Står tinglysningsavtalen så sterkt, at om man kan dokumentere flere år tilbake på at man har dekket alt økonomisk, så har motparten krav på 50%?!?

Lenke til kommentar

Jeg føler han ikke har rett på noe, når jeg har stått for alt økonomisk

Har han bidratt til at du har mulighet til å tjene det du har tjent? Har han tatt seg av barn/levering+henting/matlaging etc som har gitt deg mer tid å bruke på jobb?

Lenke til kommentar

Har han bidratt til at du har mulighet til å tjene det du har tjent? Har han tatt seg av barn/levering+henting/matlaging etc som har gitt deg mer tid å bruke på jobb?

Han har kun vært hjemme med barna når jeg har jobbet kveldsvakt et par kvelder i uka. Ellers har vi begge stått for alt det andre du nevner.

Lenke til kommentar

Dette er ikke mitt fagfelt. Vil bare påpeke at jussdelen av forumet har ulike brukere: De som er kloke av utdanning (jurister), de som er kloke av skade (vært der selv), de som har forvillet seg inn fra politikkdelen av forumet (vet hvordan det burde vært) og de som bare har varierende grad av sunn fornuft (sånne som meg.) Vanligvis er det lurt å vente til fler av den første gruppen har våknet og funnet tråden. Da får man en idé om hvordan man står juridisk, og ikke bare moralsk...

The Avatars betraktninger høres fornuftig ut for meg, men jeg er som sagt ikke jurist.

Geir :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han har kun vært hjemme med barna når jeg har jobbet kveldsvakt et par kvelder i uka. 

vel.. det blir jo en del penger? Hvis han ikke hadde vært hjemme hadde du ikke kunnet jobbet kveldsvaktene, med den lønn og tillegg det gir.

Endret av toth
Lenke til kommentar

vel.. det blir jo en del penger? Hvis han ikke hadde vært hjemme hadde du ikke kunnet jobbet kveldsvaktene, med den lønn og tillegg det gir.

Det var snakk om 3 timer de to kveldene. Jeg var også hjemme når han hadde store utenlandsturer og helgejobber. Så tror nok det går opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...