Gå til innhold

Tesla snur. Øker prisene på alle modeller unntatt én


Anbefalte innlegg

Jeg kan komme på én eneste grunn til å akseptere aksjer istedetfor penger for en vare og det er at verdien av aksjene er større enn prisforlangende.

Da evner du ikke tenke veldig kreativt.

 

En mulig grunn er at man tror aksjen vil gjøre det bra. Aksjene ble opprettet på 277, og nå er kursen 290. De har altså allerede tjent nesten 5% på å velge oppgjør i aksjer vs kontanter. Før de har i det hele tatt fått betalt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En mulig grunn er at man tror aksjen vil gjøre det bra. Aksjene ble opprettet på 277, og nå er kursen 290. De har altså allerede tjent nesten 5% på å velge oppgjør i aksjer vs kontanter. Før de har i det hele tatt fått betalt!

Tror du på det du selv skriver?

 

Hadde selgeren fått 13 mill i cash så kunne han brukt de pengene på Tesla-aksjer helt fint uten hjelp fra Musk. Det er én part her som har en kjempestor fordel av å gjennomføre transaksjonen i nye aksjer og det er Tesla. De slapp dermed å fiske opp 13 mill fra kistebunnen og fra mellom sofaputene.

 

Da evner du ikke tenke veldig kreativt.

Occams razor er fin å ha.

Det ble betalt i aksjer fordi Tesla har dårlig råd.

Endret av uname -l
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Det er jo en spekulasjon, men kortversjonen er at de senere tids uttalelser og handlinger ikke rimer med teorien om at de har finansene i orden.

 

Men slik har det jo vært i en årrekke nå, "alle" avgjørelser kontres med "snart konk" og lignende. Og felles nevneren i de alle er vell spekulasjon. Hadde de vært på randen hadde de vell ikke betalt giga regningen som forfalt denne eller sist måned? 

Lenke til kommentar

Det er ingenting som tyder på at Tesla sliter spesielt med pengebeholdningen. Men det er så klart ikke det samme som å ville si nei takk til penger, om det skulle dukke opp muligheter for å få inn penger.

 

Saken er den at Tesla er i disse dager på det forventede bunnpunktet pengemessig i 2019. Nå har de nettopp betalt gjeld på 920 mill, samtidig som de er inne i et kvartal med en god del omstruktureringskostnader og økende antall biler i transitt. De har veldig mye biler som nå leveres ut de neste 2-3 ukene, men uansett kan det godt hende Tesla er nede på omkring 2,5 mrd dollar i kontanter ved slutten av Q1.

 

Fra og med Q2 er det forventet at Tesla vil gå med overskudd og betydelig fri kontantstrøm. Så Tesla er egentlig forbi bunnpunktet. For hver dag som går kommer de seg på mer stabil grunn pengemessig. (Så klart, om de hadde hatt behov for penger ville de bare gjennomført en emisjon, men nå tyder alt på at det ikke er aktuelt. Om det skulle skjedd ville det skjedd før mars.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I verste fall hadde de bare fortsatt å betale husleien, og fortsatt spart penger på at de ikke hadde ansatte som jobbet der, demobiler og slikt. Og beste fall hadde de leid ut til en annen leietaker, og ikke tapt noe på husleien.

 

Første jeg tenkte da jeg leste artikkelen. Det handler garantert om at de sitter på lange kontrakter de ikke kommer seg ut av på flere av butikkene de gjerne skulle lagt ned. Must har nok tro på at bilene hans selger uten de fysiske butikkene, men å trylle seg ut av kontrakter med 5-10 års binding koster nok mer enn det smaker. 

Lenke til kommentar

Nå har de nettopp betalt gjeld på 920 mill...

 

 

Samtidig som de altså for noen dager siden lånte nye 520 mill. og økte kredittgrensen med 500 mill. til.

 

Musk gikk jo ut å hevdet at den eneste måten de kunne selge $35k bilen med overskudd, var å kutte kostnadene drastisk, ved å stenge ned de fleste av butikkene.

 

Musk sa vel forøvrig at Tesla ville gå med overskudd fra og med tredje kvartal i fjor, og i alle kvartal fremover, men det virker som om de allerede nå forbereder markedet på underskudd i første kvartal i år, skal bli spennende å se hva de leverer?

 

Emisjon er vel rimelig utelukket, det ville signalisere at de trenger enda mer penger når de gjentatte ganger har uttalt at de har mer enn nok?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Samtidig som de altså for noen dager siden lånte nye 520 mill. og økte kredittgrensen med 500 mill. til.

Byggelånet påvirker ikke kontantbeholdningen. Det vil fortløpende gå inn i byggingen av fabrikken, altså gjelden vil øke i takt med investeringene. Og som forklart tidligere så vil ABL stort sett være nedbetalt ved slutten av kvartalet, ettersom det da er få biler i transitt som kan belånes.

 

Musk gikk jo ut å hevdet at den eneste måten de kunne selge $35k bilen med overskudd, var å kutte kostnadene drastisk, ved å stenge ned de fleste av butikkene.

Alt tyder på at de har fått ut omkring 3,5% reduksjon av kostnadene med grepene de har tatt. Mesteparten av dette var nok et resultat av at provisjonslønnen ble avviklet. Tydeligvis var det tilstrekkelig, ellers ville de kuttet mer.

 

Det er også mulig at de har fått inn ganske beskjedent antall bestillinger av Model 3 SR. SR+ er bare litt dyrere og gir en god del mer utstyr, så det er ikke overraskende om de aller fleste som skulle ha SR valgte SR+.

 

Musk sa vel forøvrig at Tesla ville gå med overskudd fra og med tredje kvartal i fjor, og i alle kvartal fremover, men det virker som om de allerede nå forbereder markedet på underskudd i første kvartal i år, skal bli spennende å se hva de leverer?

 

Emisjon er vel rimelig utelukket, det ville signalisere at de trenger enda mer penger når de gjentatte ganger har uttalt at de har mer enn nok?

Ting skjer, og planer endrer seg. Om Tesla hadde trengt en emisjon så vil de gjennomført en emisjon. Men det kan hende den ikke ville ha vært på veldig gunstige vilkår, om de skulle hatt behov for en emisjon etter å ha sagt gjentatte ganger at de ikke hadde behov. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Sa du ikke nylig i en post at de stadig kjører noen "mini emisjoner" som del av lønn for ansatte, altså ut av ingenting?

Ja, ansatte får delvis betalt i nye aksjer/aksjeopsjoner. Men om Tesla skulle hatt behov for penger utover det de effektivt sett får fra dette, så hadde de gjennomført en skikkelig emisjon og hentet inn en mrd eller to.

 

Innen et par år ville det ikke overraske meg om Tesla kjøper aksjene til de ansatte på børsen. Da vannes ikke aksjonærene ut.

 

(Om man er nysgjerrig på dette så er det det som kalles SBC "share based compensation" i regnskapene.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Her snakker han altså om autopilot/full self driving. Bilprisene settes opp med 3% etter å ha blitt kuttet 6%, som tidligere forklart. *Tror* prisendringene gjelder kun kjøp av AP/FSD etter levering av bilen, men er litt usikker på om det også gjøres endringer på nye bestillinger.

 

Jeg utnyttet i hvert fall muligheten før prisen økes igjen, og fikk aktivert AP til 16.700 kroner, i stedet for 60.000 eller noe sånt det var før.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

At de velger å betale noen lastebiler med aksjer er vell ikke en kjempe stor indikator på insolvens, da kunne de bare droppet å kjøpe noe som helst..

Alt skal tolkes og overtolkes, og naturligvis mest mulig negativt for Tesla. Jeg må fortsatt humre da The Usual Suspects var skikkelig ivrige etter å lire av seg avhandlinger om hvordan Model 3 SR nå var offisielt død etter at Tesla gjorde noen endringer på sidene sine som fjernet noen referanser til SR.

 

Var det en eller to uker senere at SR ble lansert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det en eller to uker senere at SR ble lansert?

 

Det var i hvert fall ikke i november 2017, når Musk egentlig lovet at den skulle lanseres !

 

Men han er sikkert veldig opptatt, han har jo lovet en pickup innen 13 april, om under en måned, og en semi før sommeren ?

 

 

tweet.jpg

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jaaaaaaaa - vi veeeeeeeit at Musk kan være over-optimistisk. Men hva er poenget ditt olaf? På hvilket tidspunkt finner du det for godt til å bare avslutte denne debatten? Du sparker en død hest, bilene omsider ut av fabrikken i et stort tempo - skjegget ditt sitter i postkassa, det er ikke noe vits å fortsette nå. Vi veit at du, trestein og gamlefar ikke er interessert i disse bilene, og dere heller vil diskutere om AGW og evolusjon kun er en «teori». Vi skal ta det til etteretning

Lenke til kommentar

Jaaaaaaaa - vi veeeeeeeit at Musk kan være over-optimistisk. Men hva er poenget ditt olaf? 

 

Poenget var vel at Tesla ikke ligger 1-2 uker etter skjema, men et par år.

 

Den enes optimist er tydeligvis den andres lystløgner?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...