Gå til innhold

Folk som skriver "GGEZ"

Anbefalte innlegg

"ggez" er jo bare morsomt å skrive når begge lag spiller jevnt, noe usmakelig når laget som knuser det andre sier det. Det er igjen morsomt å høre det fra laget som blir knust.

Men ellers er det like mye å gå bananas over som mordi vitser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å blande meg for mye inn i dette ser jeg ikke helt problemet? Jeg vant. Du tapte. Og nå skal jeg straffes fordi jeg feirer på feil måte? Hvem bestemmer hvordan jeg har "lov" til å feire at jeg vant kampen? Skal vi bannlyse fatalities i Mortal Kombat i online ranked matches fordi det er nedlatende mot taperen? Hva med andre konkurranser? Fotballspiller scorer mål. Fyren river av seg skjorten, og dermed er han bannlyst til garderoben pga nedlatende oppførsel mot det andre laget? Jeg har en intens kamp en mot en i et skytespill, og jeg klarer til slutt å plaffe ned han andre fyren. Dessverre var jeg litt trigger happy, og jeg skjøt han noen ganger etter at han var død, og dermed var jeg diskvalifisert pga usportslig oppførsel? Husker jeg spilte et eller annet Battlefield for noen år siden, og skjøt noen ganger mot en eller annen tulling. Han kom løpende mot meg, så jeg dukket bak et hjørne og tok frem rakettkasteren. Det gikk fint, for å si det sånn... :p Burde jeg være utestengt fra BF i flere uker på grunn av det?

Poenget er at man ikke kan ta seg nær av alt mulig bare på pur faen. Det er bare et spill. Hvis du misliker måten de andre vant på, får du kanskje heller prøve å vinne neste gang, og gå foran med et bra eksempel. Men å prøve å diktere hvordan jeg har "lov" å feire seieren på blir for dumt.

Lenke til kommentar

Fotballspiller scorer mål. Fyren river av seg skjorten, og dermed er han bannlyst til garderoben pga nedlatende oppførsel mot det andre laget?

Ikke egentlig en god sammenligning - det er en feiring og glede over å ha scoret. Det ligger ikke noen nedverdigelse av motspiller i det. Om en fotballspiller scorer mål og løper opp i ansiktet til motstanderlagets keeper og skriker "DU SUGER!!!" så er det grunn til ihvertfall gult kort om ikke utvisning.

Å hovere ovenfor motspiller når man har vunnet er rimelig lavmåls.

Men det er noe man må lære seg å leve med når man spiller med andre på nettet - det er desverre svært mange toxic scumbags der.

Det er ikke greit, og det er forståelig at en reagerer på det, men det er slik det er.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Ikke egentlig en god sammenligning - det er en feiring og glede over å ha scoret. 

Men da er vi tilbake til poenget. Hvor går grensen? Han gleder seg over å ha scores, så å kle av seg og løpe som en tulling er helt fint? Hvor lenge skal han få lov til å løpe rundt i trusa før kampen blir nødt til å fortsette? Å feire er en ting, men kampen er ikke over ennå, og laget hans kan fortsatt tape suverent. Bør vi ikke da vente med feiringen til kampen faktisk er over? Og hvor har han lov til å løpe, egentlig? Er det helt greit at han kler av seg og løper rundt keeperen til det andre laget? Må han holde seg på sin egen side av banen?

Det er poenget mitt. Hvem har rett til å si hvordam man har "lov" til å feire? Å skrive ggez etter en runde er strengt tatt ikke et problem, med mindre man vil la seg provosere. Hvis vi setter en stopper for ggez, hvor skal det slutte?

Lenke til kommentar

Men da er vi tilbake til poenget. Hvor går grensen? Han gleder seg over å ha scores, så å kle av seg og løpe som en tulling er helt fint? Hvor lenge skal han få lov til å løpe rundt i trusa før kampen blir nødt til å fortsette? Å feire er en ting, men kampen er ikke over ennå, og laget hans kan fortsatt tape suverent. Bør vi ikke da vente med feiringen til kampen faktisk er over? Og hvor har han lov til å løpe, egentlig? Er det helt greit at han kler av seg og løper rundt keeperen til det andre laget? Må han holde seg på sin egen side av banen?

Det er poenget mitt. Hvem har rett til å si hvordam man har "lov" til å feire? Å skrive ggez etter en runde er strengt tatt ikke et problem, med mindre man vil la seg provosere. Hvis vi setter en stopper for ggez, hvor skal det slutte?

Det er, i dette tilfellet, veldig enkelt. Grensen går der man forsøker å nedverdige motstanderen.

"JAAAAAAAA!!!!! JEG SCORET!!!!!!!!" er innafor.

"JAAAAAAAA!!!! JEG SCORET FORDI DU SUGER DIN J***A TAPER!!!!!!" er utenfor.

Lenke til kommentar

Uten å blande meg for mye inn i dette ser jeg ikke helt problemet? Jeg vant. Du tapte. Og nå skal jeg straffes fordi jeg feirer på feil måte?

Å være kald, kynisk og følelsesløs er psykopatiske trekk. God sportsånd er å takke for kampen på en respektfull måte, ikke å håne og trakassere motparten.

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt gjentatte ganger handler det ikke om å feire på rett eller gal måte. Det handler mer om hvem som bestemmer hva som er rett og galt, og hvorfor. Jeg er ikke spesielt stor fan av fotball, men husker godt en keeper i VM (tror jeg?) som prøvde å være tøff. I stedet for å stoppe ballen på vanlig vis, stupte han fremover og sparket den ut med hælene. Hælene traff der de skulle, ballen ble sparket langt av gårde, og det ble null mål. At han klarte det ser rimelig sykt ut, og spesielt når det er i en så viktig kamp. Selv jeg ble imponert av det.

Men hva hvis han hadde bommet, og ballet rullet inn i mål? Har de på det andre laget da "lov" å kalle ham en idiot? Fyren er jo keeper, og hele jobben hans er å hindre at ballen havner i målet han vokter. Å ta en sånt sykt stunt og feile kunne fort ha endt kampen der og da, og laget hans ville tapt. Stuntet var rent idioti, og de tapte på grunn av det. Dermed vil jeg si å kalle ham en idiot ville vært helt innafor.

Dette er jo selvsagt å sette ting på spissen, men dere ser poenget. Hvem bestemmer hva som er rett og gal måte å feire på? "Man skal ikke være nedlatende". Greit nok, men hvor går grensen? Hva defineres som nedlatende? Eller for å ta det på en annen måte. Hvis et fotball-lag vinner 1-0 har det vært en jevn og fin kamp, og de har all grunn til å feire. Men hva hvis de vinner 6-0 eller mer? Da har kampen vært svært ensformig, og de dominerte det andre laget fullstendig. Har de da noen grunn til å feire seieren? Blir ikke det mye av det samme som en som spiller Call of Duty døgnet rundt dominerer over folk som sjelden spiller? Han spiller veldig mye, så selvsagt vinner han veldig mye. Er det god, sportslig oppførsel?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg har sagt gjentatte ganger handler det ikke om å feire på rett eller gal måte. Det handler mer om hvem som bestemmer hva som er rett og galt, og hvorfor. Jeg er ikke spesielt stor fan av fotball, men husker godt en keeper i VM (tror jeg?) som prøvde å være tøff. I stedet for å stoppe ballen på vanlig vis, stupte han fremover og sparket den ut med hælene. Hælene traff der de skulle, ballen ble sparket langt av gårde, og det ble null mål. At han klarte det ser rimelig sykt ut, og spesielt når det er i en så viktig kamp. Selv jeg ble imponert av det.

Higuitas "scorpion kick" fant for det første sted i en treningskamp og han gjorde det fordi han så at linjemannen hadde vinket for offside og ville showe litt. Nå valgte dommeren å la spillet gå, så det kunne blitt mål om han hadde bommet likevel, men det var han ikke selv klar over. 

Morsom episode, men ser ikke helt relevansen for debatten rundt hoverende feiring. De fleste har en rimelig god følelse for hva som er nedlatende - spesielt de som velger å være det.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Men hva hvis han hadde bommet, og ballet rullet inn i mål? Har de på det andre laget da "lov" å kalle ham en idiot? Fyren er jo keeper, og hele jobben hans er å hindre at ballen havner i målet han vokter. Å ta en sånt sykt stunt og feile kunne fort ha endt kampen der og da, og laget hans ville tapt. Stuntet var rent idioti, og de tapte på grunn av det. Dermed vil jeg si å kalle ham en idiot ville vært helt innafor.

Dette er jo selvsagt å sette ting på spissen, men dere ser poenget. Hvem bestemmer hva som er rett og gal måte å feire på? "Man skal ikke være nedlatende". Greit nok, men hvor går grensen? Hva defineres som nedlatende? Eller for å ta det på en annen måte. Hvis et fotball-lag vinner 1-0 har det vært en jevn og fin kamp, og de har all grunn til å feire. Men hva hvis de vinner 6-0 eller mer? Da har kampen vært svært ensformig, og de dominerte det andre laget fullstendig. Har de da noen grunn til å feire seieren? Blir ikke det mye av det samme som en som spiller Call of Duty døgnet rundt dominerer over folk som sjelden spiller? Han spiller veldig mye, så selvsagt vinner han veldig mye. Er det god, sportslig oppførsel?

Setter pris på at du prøver å åpne den interne logikken i temaet.

Angående det keeperstuntet, så var jo hans oppfatning at ballen var offside. Når det kommer til motspillere og kanskje egne spillere å bruke harde adjektiver, hvis han hadde bommet, vet jeg ikke om er riktig. Men hva reaksjonen hadde blitt etterpå, i forhold til videre keeperspill eller utbytte, er jo noe annet.

Hvis vi mennesker ikke hadde brukt ord og kroppsspråk for å uttrykke misnøyer, så hadde vi heller ikke utviklet oss som samfunn og grupper. Men det jeg prøver å få frem, er -graden og måten- vi viser misnøye.

Og det vi egentlig diskuterer, er jo egentlig ikke å uttrykke misnøye i en gruppe for å utvikle samhold og kollektiv ferdighet. Vi snakker om ren mobbing og trakassering. Jeg mener det ikke er vanskelig å mistyde eller feilslå når noen gjør det. Det kan være så enkelt som ekstrem kjedsomhet, at noen føler nivået var så enkelt og langtrekkelig at det bare detter ut av dem. Men da blir det gjerne ikke så hardt, bare litt slapp og lett "stikk", som et lett klapp på skulderen. Grensa mener jeg går ved psykopatiske trekk, de mater sin egen gode selvfølelse med å tråkke andre ned. Det kan ha grunnlag i uheldig oppdragelse, eller medfødt biologisk feil som ikke er fanget opp av miljøet. Jeg mener det er viktig å ta igjen på riktig måte, for da er man med på å gjøre noe med problemet, og samtidig forsvarer man seg selv.

Elefantmesteren hadde et godt svar i post #30, og da er det viktig å logge av raskt så de ikke får sjans til å svare igjen.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Nerd er jo bare positivt i 2019. ?

Selv mener jeg folk ikke må være så hårsåre hele tiden, og tolke alt i verste mening. Navnekalling og lignende fører som regel til en report fra meg (som i praksis ikke fører til stort videre - men blokkerer også som regel videre chat fra spilleren). "ggez" er langt fra det verste jeg kan lese i chat. Det bør ihvertfall ikke føre til ban. Tilhører sjangeren uskyldig "banter" omtrent.

Jeg blir ikke sint på ungene mine når de hoverer litt når de får plassert hotell på Rådhusplassen i Monopol. Det hører med.

Lenke til kommentar

Implikasjonen er at man bruker for mye tid på videospill, noe som aldri har vært ansett som positivt.

Bill Gates er prototypen på en nerd. Det er han stolt av. I den grad du forbinder "nerd" med å bruke "for mye tid på videospill" så er det din høyst personlige tolkning, og ikke en resten av verden forholder seg til.

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...