Gå til innhold

Tesla utsetter billigste Model 3. Igjen.


Anbefalte innlegg

Jeg er generelt sett i mot typiske løsninger som i-drive og mercedes sitt tilsvarende system. Finner det utrolig tungvindt. For meg er touch helt perfekt, men jeg bruker det så og si aldri når jeg kjører. Har rett og slett ikke behov for å endre på ting der mens jeg kjører. Skal dog sies at jeg ikke har fått min 3'er enda og meningene er basert på model S og det jeg kjenner til fra 3'ern i fra manual/youtube osv. Kan hende jeg endrer mening etter litt tid i 3'eren. Det vill tiden vise :)

Det jeg snakket om nå var ikke i-drive og tilsvarende. 

 

Det ville vært mer noe ala dette:

Wacom-tablet-in-use.jpg

 

 

En litt mindre touch-sensitiv styrings-flate nede i midtkonsollen i enden av armlenet med diverse knapper o.l. som er plassert der det er naturlig å ha armen og hånda. Da kunne man kuttet helt ut undermenyer man må finne og bla seg mellom, og ut av når man skal noe annet. 

 

Det med å styre musikken f.eks er jo tungvindt når man må lene seg inn i midten mot skjermen, og sikte med en finger på den. Særlig når flere av knappene er helt på den andre siden. Da hadde denne løsningen vært bedre mener jeg. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe jeg mener er tungvindt. Hvorfor ikke kunne dra begge spakene i bilen til venstre f.eks for å aktivere det å kunne justere venstre speil? Det ville vært en mye bedre løsning, enn at man så absolutt må inn på den skjermen hele tiden.

Modale kontroller er noe herk, En knapp eller kontroller bør bare gjøre en ting. Har man modalitet ødelegger man for muskelminnet og man vil trenge visuell feedback (I.e. se på en skjerm) for å kunne bruke kontrollen.

 

Se på skjermer bør man gjøre minst mulig av når man kjører derfor bør ikke kontroller man bruker under kjøring være fysiske og ha faste funksjoner.

 

Å ha skjermbaserte kontroller for oppsett o.l. er helt greit, men ikke for det man kan tenkes å bruke mens bilen er i fart.

 

Jeg er heller ingen tilhenger av at knapper skal kunne omprogrammeres. Det er i veien for å merke de ordentlig. Godt merkede kontroller hjelper til å lære hva som er hvor, og gjør at man ikke må bruke masse tid på oppsett når man må sette seg i en leiebil o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg snakket om nå var ikke i-drive og tilsvarende. 

 

Det ville vært mer noe ala dette:

Wacom-tablet-in-use.jpg

 

 

En litt mindre touch-sensitiv styrings-flate nede i midtkonsollen i enden av armlenet med diverse knapper o.l. som er plassert der det er naturlig å ha armen og hånda. Da kunne man kuttet helt ut undermenyer man må finne og bla seg mellom, og ut av når man skal noe annet. 

 

Det med å styre musikken f.eks er jo tungvindt når man må lene seg inn i midten mot skjermen, og sikte med en finger på den. Særlig når flere av knappene er helt på den andre siden. Da hadde denne løsningen vært bedre mener jeg. 

 

Jeg ser ikke helt hvordan en peker skal gjøre dette lettere? En må vell fortsatt peke på det en skal åpne på skjermen? Eller?

 

Dette er vell mer eller mindre det mercedes har nå. 

Lenke til kommentar

Det jeg snakket om nå var ikke i-drive og tilsvarende. 

 

[...]

 

En litt mindre touch-sensitiv styrings-flate nede i midtkonsollen i enden av armlenet med diverse knapper o.l. som er plassert der det er naturlig å ha armen og hånda. Da kunne man kuttet helt ut undermenyer man må finne og bla seg mellom, og ut av når man skal noe annet.

Både BMW og mercedes har slike touchpadder. I BMW brukes det til å kunne stave ord ved å skrive de med fingrene. (Damen fra Bayern leser opp underveis så du vet hva du har skrevet)

 

Mediakontroller er gjerne på rattet siden mange bruker de ofte under kjøring. På min vises hva du har valgt momentant i HUD når du bruker de

Lenke til kommentar

Modale kontroller er noe herk, En knapp eller kontroller bør bare gjøre en ting. Har man modalitet ødelegger man for muskelminnet og man vil trenge visuell feedback (I.e. se på en skjerm) for å kunne bruke kontrollen.

 

Se på skjermer bør man gjøre minst mulig av når man kjører derfor bør ikke kontroller man bruker under kjøring være fysiske og ha faste funksjoner.

 

Å ha skjermbaserte kontroller for oppsett o.l. er helt greit, men ikke for det man kan tenkes å bruke mens bilen er i fart.

 

Jeg er heller ingen tilhenger av at knapper skal kunne omprogrammeres. Det er i veien for å merke de ordentlig. Godt merkede kontroller hjelper til å lære hva som er hvor, og gjør at man ikke må bruke masse tid på oppsett når man må sette seg i en leiebil o.l.

Jeg er helt enig. Men snakket om mulige forbedringer nå som TM3 faktisk har såpass få knapper å bruke. Håper inderlig at Model Y ikke skal være så "hipt" at de glemmer brukervennlighet og trafikksikkerhet rundt det å fjerne fokus fra veien og inn på skjerm. 

 

Angående om-programmerbare knapper, så er det mulig å ha knapper med LED skjerm i dem, som jo kan forandres og vise hvilken modus de står i. Finnes en haug av "gamer-tastaturer" som tilbyr dette idag uten at de koster ekstremt mye.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan en peker skal gjøre dette lettere? En må vell fortsatt peke på det en skal åpne på skjermen? Eller?

 

Dette er vell mer eller mindre det mercedes har nå. 

En intous er ikke som en "peker", eller en mus. Den representerer den samme aspekt-rationen som skjermen. Trykker man på midten av den, så tilsvarer det midten av skjermen. Drar man fingeren fra topp-høyre til bunn-høyre på siden, så tilsvarer det en slider som er på siden av skjermen. Altså med knapper, og den så trenger man aldri å kikke for å sikte på noe. 

Lenke til kommentar

En intous er ikke som en "peker", eller en mus. Den representerer den samme aspekt-rationen som skjermen. Trykker man på midten av den, så tilsvarer det midten av skjermen. Drar man fingeren fra topp-høyre til bunn-høyre på siden, så tilsvarer det en slider som er på siden av skjermen. Altså med knapper, og den så trenger man aldri å kikke for å sikte på noe. 

 

Jeg ser virkelig ikke fordelen mot å bare trykke på skjermen. Som nenvt over her virker det som det samme som bmw/mercedes holder på med, og det er håpløst(IMO). 

Lenke til kommentar

Både BMW og mercedes har slike touchpadder. I BMW brukes det til å kunne stave ord ved å skrive de med fingrene. (Damen fra Bayern leser opp underveis så du vet hva du har skrevet)

 

Mediakontroller er gjerne på rattet siden mange bruker de ofte under kjøring. På min vises hva du har valgt momentant i HUD når du bruker de

BMW og Mercedes har touchpadder som ikke er direkte linket. De fungerer mer som en joystick, og ikke helt det jeg ser på som optimalt.

 

Men ja, en fordel hos BMW og MB er jo at man kan skrive med fingeren der, fremfor å sikte på en skjerm som jo krever at øynene er på skjermen mens man kødder med GPS'en kontra veien. 

Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig ikke fordelen mot å bare trykke på skjermen. Som nenvt over her virker det som det samme som bmw/mercedes holder på med, og det er håpløst(IMO). 

Nei, det er ikke det samme som BMW og MB. 

En Wacom Intous tablet er direkte linket til skjermen man skal bruke den på, og fungerer ikke som en joystick slik BMW og MB gjør. 

Lenke til kommentar

Tviler på Model Y gjør så mye annerledes enn det Model 3 gjør. Vil bli overrasket i tilfelle, siden de ønsker å bruke mye av det de har i Model 3 på Model Y, for å gjøre produksjonen så enkel som mulig.

Så vil tippe det bli akkurat samme interface og ikke noen flere knapper i grunn. Vi får uansett se i morgen :D

Lenke til kommentar

Akkurat nå så syns Polestar 2 leder an for bilene som blir tilgjengelig om kort tid.

Ja, den leder an blant planlagte fantasibiler som ikke er tilgjengelige engang. I mellomtiden leder Tesla klart, og vil fortsette å gjøre det fordi faktisk leverer varene og ikke bare spyr ut konsepter som skal komme om flere år.

Lenke til kommentar

Et par år så er folk dritt lei av Model 3, når det går 14 av dem på dusinet og man trenger 2 hender for å telle årlige uplanlagte verkstedopphold. Byggekvaliteten er ikke allverden. Men det er et interessant fenomen, at så mange kan bli så hypet og punge ut store summer for noe de aldri har sett eller prøvd. Man må prøve å se galskapen i det, samt tenke rasjonelt og langsiktig.

Lenke til kommentar

Et par år så er folk dritt lei av Model 3, når det går 14 av dem på dusinet og man trenger 2 hender for å telle årlige uplanlagte verkstedopphold. Byggekvaliteten er ikke allverden. Men det er et interessant fenomen, at så mange kan bli så hypet og punge ut store summer for noe de aldri har sett eller prøvd. Man må prøve å se galskapen i det, samt tenke rasjonelt og langsiktig.

Man kan jo bare levere tilbake om man ikke er fornøyd. Etter hva jeg forstår er det svært få som velger å gjøre dette. De aller fleste er veldig fornøyd med bilene de har fått(som jeg har registrert), og de som har kun testet.

 

Selvfølgelig noen få som ikke liker de også, som her inne;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...