Gå til innhold

Tesla utsetter billigste Model 3. Igjen.


Anbefalte innlegg

På hvilken måte mener du den er en bedre bil? 

Sett bort ifra drivlinjen, som ville vært årsaken til at også jeg ville valgt en TM3 over A4, så syns jeg A4 inneholder mer byggekvalitet. Smartere løsninger som har fungert i mange, mange år allerede når det gjelder interiør. En diger skjerm er helt i orden det. Men jeg syns man skal ha en god kombinasjon av lett tilgjengelig knapper som man vet hvor er til enhver tid når man kjører bilen. Justering av speil, og cruise control justeringer på rattet/ved speilet osv. 

 

TM3'en jeg testet hadde ikke støydemping i bakluka f.eks, noe jeg syns var ekstremt merkelig å se. Mulig jeg blir eier av en TM3 senere, men da vil det isåfall være en "versjon 2.0". 

 

Akkurat nå syns jeg Polestar 2 faktisk er en het kandidat. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er jo det som er genialt hos Tesla. Det er dynamsik og kan justeres. Enkelt også. I motsetning til "normalen" der hver knapp er satt opp til en ting og kan ikke endres. 

Løsningen i seg selv er grei nok, om det var flere knapper/spaker på rattet som man kunne programmere selv fra skjermen. Altså at man selv tok ut de funksjonene man brukte mest, og plasserte de slik en ville de skulle fungere på rattet. 

 

Da er man inne på noe, men akkurat her bommet de ut døra, og man ser kun forandringer og løsninger som begynner å fungere nå i ettertid. Dog kun to spaker på rattet syns jeg fremdeles er snevert. Da må man isåfall kunne klare å skru av og på måter å justere ting på ved å bruke en eller annen makro-funksjon i de to spakene. 

Lenke til kommentar

Sett bort ifra drivlinjen, som ville vært årsaken til at også jeg ville valgt en TM3 over A4, så syns jeg A4 inneholder mer byggekvalitet. Smartere løsninger som har fungert i mange, mange år allerede når det gjelder interiør. En diger skjerm er helt i orden det. Men jeg syns man skal ha en god kombinasjon av lett tilgjengelig knapper som man vet hvor er til enhver tid når man kjører bilen. Justering av speil, og cruise control justeringer på rattet/ved speilet osv. 

 

TM3'en jeg testet hadde ikke støydemping i bakluka f.eks, noe jeg syns var ekstremt merkelig å se. Mulig jeg blir eier av en TM3 senere, men da vil det isåfall være en "versjon 2.0". 

 

Akkurat nå syns jeg Polestar 2 faktisk er en het kandidat. 

 

At en foretrekker knapper er jo en sak til å gå for alt annet enn Tesla, for øyeblikket. Følger en med på nyhetere rundt biler så går jo de fleste vekk i fra dette på sine prototyper også. Så en må nesten handle bil for fremtiden om en ønsker masse knapper. 

 

Polestar har jo også veldig lite knapper, selv om det er noe igjen. 

 

Speil justerer en også med knapper i model 3, en må bare velge at knappen skal justere speil først fra skjermen. 

Lenke til kommentar

Rattet 

Forklar? Min erfaring er noe annet. Man trykker inn cruisecontrol "spaken" og den følger fartsgrensen. Hva gjør man hvis man vil øke den litt? Da måtte jeg inn på skjermen og trykke på + eller - på skjermen, eller justere en eller annen "offset" der inne. 

 

Rimelig kleint og klønete når man kjører. 

Lenke til kommentar

Forklar? Min erfaring er noe annet. Man trykker inn cruisecontrol "spaken" og den følger fartsgrensen. Hva gjør man hvis man vil øke den litt? Da måtte jeg inn på skjermen og trykke på + eller - på skjermen, eller justere en eller annen "offset" der inne. 

 

Rimelig kleint og klønete når man kjører. 

 

Av og til er det greit å åpne manualen. Jeg hadde en lærer som nektet å hjelpe før man hadde lest hele manualen, det var en god livserfaring :) 

 

fra manual:

 

 

Use the right scroll button to: • Speak a voice command. Press the button to initiate a voice command (see Using Voice Commands on page 114). • Adjust your set speed and the distance you want to maintain from a vehicle traveling ahead of you (see Traffic-Aware Cruise Control on page 67).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At en foretrekker knapper er jo en sak til å gå for alt annet enn Tesla, for øyeblikket. Følger en med på nyhetere rundt biler så går jo de fleste vekk i fra dette på sine prototyper også. Så en må nesten handle bil for fremtiden om en ønsker masse knapper. 

 

Polestar har jo også veldig lite knapper, selv om det er noe igjen. 

Det optimale er som sagt et fint mellomting. Tesla har for få knapper. Mens Kia eniro blir "overkill" igjen. 

Polestar syns jeg gjør det bra. 

 

Argumentet her er rett og slett at absolutt ingenting under ferdsel burde bli styrt fra en skjerm.

 

Speil justerer en også med knapper i model 3, en må bare velge at knappen skal justere speil først fra skjermen. 

 

Noe jeg mener er tungvindt. Hvorfor ikke kunne dra begge spakene i bilen til venstre f.eks for å aktivere det å kunne justere venstre speil? Det ville vært en mye bedre løsning, enn at man så absolutt må inn på den skjermen hele tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det optimale er som sagt et fint mellomting. Tesla har for få knapper. Mens Kia eniro blir "overkill" igjen. 

Polestar syns jeg gjør det bra. 

 

Argumentet her er rett og slett at absolutt ingenting under ferdsel burde bli styrt fra en skjerm.

Front_3Q_Zink_Snow_w_Mirror_20190221.jpg

 

Mellomting? Jeg ser en stor skjerm, og noe play/pause/volum kontroll. Nå har jeg ikke lest manualen til polestar 2(vet ikke om den er tilgjengelig enda). Men det virker ikke som store forskjellen? 

 

 

 

Noe jeg mener er tungvindt. Hvorfor ikke kunne dra begge spakene i bilen til venstre f.eks for å aktivere det å kunne justere venstre speil? Det ville vært en mye bedre løsning, enn at man så absolutt må inn på den skjermen hele tiden. 

 

Men det er jo det fine, dette kan en lage om en bare presser det frem. Man kan feks be om slike ting med stemme assistenten osv. For min del er det ett ikke problem, jeg justerer speil før jeg kjører og der blir de stående. 

Lenke til kommentar

Av og til er det greit å åpne manualen. Jeg hadde en lærer som nektet å hjelpe før man hadde lest hele manualen, det var en god livserfaring :)

 

fra manual:

Ting som man skal justere under ferdsel burde faktisk ikke være nødvendig å pugge fra en manual. 

 

Takk for den btw: Den viser jo bare en mengde ting som man kunne hentet ut og satt i knapper og scrolle-hjul. Justering av lys f.eks er jo noe man ofte gjør når man kjører - avhengig av hvor full bilen er og baktung den er. Da blir det klønete å skulle trykke 4-5 ganger på en skjerm for å få til dette, der man gjør dette på et enkelt hjul i biler generelt sett som er fint gjemt under rattet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ting som man skal justere under ferdsel burde faktisk ikke være nødvendig å pugge fra en manual. 

 

Takk for den btw: Den viser jo bare en mengde ting som man kunne hentet ut og satt i knapper og scrolle-hjul. Justering av lys f.eks er jo noe man ofte gjør når man kjører - avhengig av hvor full bilen er og baktung den er. Da blir det klønete å skulle trykke 4-5 ganger på en skjerm for å få til dette, der man gjør dette på et enkelt hjul i biler generelt sett som er fint gjemt under rattet. 

 

Men en trenger ikke å pugge, men skal en lære noe er det greit å starte med manualen. Eller spør på ett forum å få svar :) 

 

Vi har tydligvis forskjellige rutiner mens en kjører, jeg ligger ikke å justerer under kjøring. Ikke endrer vekten seg bak særlig mens jeg kjører heller :) 4-5 ganger? er vell bare ett trykk for å komme til lys om jeg husker rett(fra model S). 

 

Jeg tror det største problemet er at folk ikke vet helt hva de snakker om, som en ser her. En har ikke kontroll på hvor enkelt å greit det faktisk er. 

Lenke til kommentar

Front_3Q_Zink_Snow_w_Mirror_20190221.jpg

 

Mellomting? Jeg ser en stor skjerm, og noe play/pause/volum kontroll. Nå har jeg ikke lest manualen til polestar 2(vet ikke om den er tilgjengelig enda). Men det virker ikke som store forskjellen? 

 

 

Men det er jo det fine, dette kan en lage om en bare presser det frem. Man kan feks be om slike ting med stemme assistenten osv. For min del er det ett ikke problem, jeg justerer speil før jeg kjører og der blir de stående. 

Forskjellen er at Polestar 2 har knapper som logisk nok er der man er vandt med. En slags standard vi har brukt i mange år allerede som er der nettopp for å ivareta sikkerheten der ute. Nok knapper på rattet uten å måtte kødde med å pugge macroer (selv om det ville vært en løsning å bruke det mer hos TM3 rett og slett fordi de kødda det til med å kun ha 2 spaker på rattet). 

 

Det å skulle kødde med det, kun for å være "hi-tech" er tull, særlig når det nå i ettertid ikke har vist seg å fungere - som jo er grunnen til at TM3 til stadighet får justeringer og forandringer i måten bilen justeres på - som f.eks volum kontroll på rattet som ikke var der tidligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er at Polestar 2 har knapper som logisk nok er der man er vandt med. En slags standard vi har brukt i mange år allerede som er der nettopp for å ivareta sikkerheten der ute. Nok knapper på rattet uten å måtte kødde med å pugge macroer (selv om det ville vært en løsning å bruke det mer hos TM3 rett og slett fordi de kødda det til med å kun ha 2 spaker på rattet). 

 

Det å skulle kødde med det, kun for å være "hi-tech" er tull, særlig når det nå i ettertid ikke har vist seg å fungere - som jo er grunnen til at TM3 til stadighet får justeringer og forandringer i måten bilen justeres på - som f.eks volum kontroll på rattet som ikke var der tidligere. 

 

Volum har da alltid vært der, hvor får du dette i fra egentlig? Det er mange påstander ute å går. 

 

For all del, kjøp bil med så mange knapper du ønsker. Men for min del er jeg dritt lei av knapper og hater å komme inn i leiebiler, prøve å finne ut hvor alt er osv. Det er håpløst. Men vi er alle forskjellige, og godt er det. Bare synd fremtiden ser ut til å være mer eller mindre knappeløs. 

Lenke til kommentar

Men en trenger ikke å pugge, men skal en lære noe er det greit å starte med manualen. Eller spør på ett forum å få svar :)

Gi TM3 til en ny bruker som låner den, så skal du se frustrasjonen av å finne diverse ting man normalt sett har en standard på i andre biler. Det er en grunn til at andre biler har omtrent de samme funksjonene på de samme stedene. 

 

Skal du gå rundt med TM3 manualen da, sånn i tilfelle noen vil låne bilen din? 

 

 

 

Vi har tydligvis forskjellige rutiner mens en kjører, jeg ligger ikke å justerer under kjøring. Ikke endrer vekten seg bak særlig mens jeg kjører heller  :) 4-5 ganger? er vell bare ett trykk for å komme til lys om jeg husker rett(fra model S). 

 

Det er hentet fra manualen. 

"To adjust the angle of the headlights, touch Controls > Service > Adjust Headlights, then follow the onscreen instructions. You can choose which headlight you would like to adjust by selecting it on the touchscreen."

 

4 press for å ende opp med å justere den ene siden. 5 press for å gjøre det på begge sidene. 

 

Jeg tror det største problemet er at folk ikke vet helt hva de snakker om, som en ser her. En har ikke kontroll på hvor enkelt å greit det faktisk er. 

 

 

Rart man finner "tutorials" på hvordan dette fungerer på Youtube på hvor "enkelt" dette er. Det har aldri vært et tema i andre biler hvordan man justerer ting som er blitt en standard på tvers av merkene. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Gi TM3 til en ny bruker som låner den, så skal du se frustrasjonen av å finne diverse ting man normalt sett har en standard på i andre biler. Det er en grunn til at andre biler har omtrent de samme funksjonene på de samme stedene. 

 

Skal du gå rundt med TM3 manualen da, sånn i tilfelle noen vil låne bilen din? 

 

Jo alt nytt er jo frustrerende, men hos Tesla finner en alt på en plass og manualen befinner seg der også. Så utgangspunktet er iallefall godt. Men er nok mest en vanesak. 

 

Nei trenger ikke gå rundt med manualen da den er på skjermen.. 

 

 

 

Det er hentet fra manualen. 

 

Ja det var absolutt litt tungvindt. Men igjen ikke noe jeg ser relevant under kjøring sånn sett. Men kunne nok gjort det mye lettere det der! Heldigvis finnes det muligheter for det :)

 

 

Rart man finner "tutorials" på hvordan dette fungerer på Youtube på hvor "enkelt" dette er. Det har aldri vært et tema i andre biler hvordan man justerer ting som er blitt en standard på tvers av merkene. 

 

 

Tesla genererer klikk, klikk genererer penger, folk liker penger. 

Lenke til kommentar

Ja det var absolutt litt tungvindt. Men igjen ikke noe jeg ser relevant under kjøring sånn sett. Men kunne nok gjort det mye lettere det der! Heldigvis finnes det muligheter for det :)

 

Det er det flere ting som kan. Touch-skjerm alene er en uting. Da burde vi i det minste ha en mouse-pad i tillegg med knapper ved som gjør at man slipper å sikte med en finger for å gå inn på undermenyer. 

 

Får satse på at Model Y tar det hele et steg videre. 

Lenke til kommentar

Polestar interiøret og løsningene ser langt mer tiltalende ut enn Model 3. Men en skjerm bør helst ikke stikke ut, men flush monteres.

Enig. Men generelt sett så syntes jeg interiøret fungerer i Polestar 2, selv med den påslengte ipad'en. Den går og integrerer seg ned i midtkonsollen slik at det hjelper en god del på inntrykket trur jeg. 

Lenke til kommentar

Det er det flere ting som kan. Touch-skjerm alene er en uting. Da burde vi i det minste ha en mouse-pad i tillegg med knapper ved som gjør at man slipper å sikte med en finger for å gå inn på undermenyer. 

 

Får satse på at Model Y tar det hele et steg videre. 

 

Jeg er generelt sett i mot typiske løsninger som i-drive og mercedes sitt tilsvarende system. Finner det utrolig tungvindt. For meg er touch helt perfekt, men jeg bruker det så og si aldri når jeg kjører. Har rett og slett ikke behov for å endre på ting der mens jeg kjører. Skal dog sies at jeg ikke har fått min 3'er enda og meningene er basert på model S og det jeg kjenner til fra 3'ern i fra manual/youtube osv. Kan hende jeg endrer mening etter litt tid i 3'eren. Det vill tiden vise :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...