Redaksjonen. Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Kina setter alle Boeing 737 Max på bakken Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Kanskje en ide å ha redundans på AOA sensor? 2 Lenke til kommentar
G3F198A1 Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Synes FAA har opptrådt for servilt her. Det virker som man har tatt mer hensyn til Boeing og konsekvenser enn flysikkerhet. Flygere på typen i USA har vært knallharde i sin kritikk av Boeing. Man endret rett og slett systemet bort fra flygerstyring til automatikk, og til alt overmål uten å informere. Nå må man til bunns i dette og gjøre det som kreves. 3 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Kanskje en ide å ha redundans på AOA sensor? Boing har 2 stykk men bare 1 brukes av MCAS. Dette har blitt\skal bli "fikset" av en softwareoppdatering der MCAS kun skal fungere hvis sensorverdiene er like. Man får ingen (lyd)advarsel hvis sensorene gir avvikende verdier (etter det jeg har lest). Airbus har 3 stykk og MCAS fungerer hvis minst 2 gir like verdier. Man får ingen (lyd)advarsel hvis sensorene gir avvikende verdier (etter det jeg har lest). Selv om 2 gir like verdier kan det være at de 2 er defekte og den 3dje er riktig: https://en.wikipedia.org/wiki/XL_Airways_Germany_Flight_888T Automatikken vil alltid feile innimellom uansett hvor mange sensorer den har, det er ekstremt viktig å gi (lyd)advarsel til flygerne hvis automatikken oppdager noe ikke stemmer. Her feiler både Airbus og Boing. Blir skremt av hvor lite gjennomtenkt disse løsningene er. 2 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Automatiseringen i fly har nå blitt så omseggripende, at automatiske systemer som skal unngå ulykke, i dag ofte i seg selv forårsaker ulykker, fordi feil i sensorer skaper på forhånd programmerte responser som er livsfarlige. Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Kanskje en ide å ha redundans på AOA sensor? En avsjekk mot GPS eller treghetsnavigasjon og litt sannsynlighetsberegning kunne nok også hjulpet i mange av disse tilfellene med feil airspeed. Et fly som flyr 300-400 knop like over bakken har neppe plutselig fått en kategori 5+ orkan medvind i hekken og MÅ tvinges til stall recovery. 3 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Automatiseringen i fly har nå blitt så omseggripende, at automatiske systemer som skal unngå ulykke, i dag ofte i seg selv forårsaker ulykker, fordi feil i sensorer skaper på forhånd programmerte responser som er livsfarlige. Har du noe data for å backe dette opp, eller er det bare FUD? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå