NTB - digi Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Årsaken er ukjent, men det er likheter mellom to ferske ulykker.Flere Boeing 737 Max er satt på bakken Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Tyder vell på at de fortsatt opplever problemer likt som sist, var det angle of attack sensoren som streiket? Husker ikke i farten. Tragisk er det iallefall! 2 Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Håper de finner den "svarte/røde" boksen og finner ut av hva som faktisk skjedde. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 (endret) Er dette i bruk blant norske selskaper? Edit: Ja! Endret 11. mars 2019 av hekomo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Er dette i bruk blant norske selskaper? Edit: Ja! Jepp, Norwegian. Og planlegger de stans? Nei. De har nok ikke råd til det... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Skulle ikke forundre meg om de snur på det standpunktet Synes det er ubehagelig likhet mellom Norwegian flyet som tok av fra Dubai og måtte foreta såkalt kontrollert nødlanding i Iran i november, i den forstand at i alle de tre hendelsene pr. nå, forelå det problemer med motorkraft. Alle tre flyene fikk problem kort tid etter avgang og ba om få få lande igjen. Lion Air Flight 610 Investigation Hvorvidt det er selve motoren det er mekanisk feil på, eller om motortrøbbel er en konsekvens av feil i datasystemet, blir interessant å få vite. Norwegian har såvidt jeg vet ikke røpet noe i ettertid om hva som forårsaket Iran-episoden. Det burde kanskje media spørre de om. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 På Lion Air flyet var det vel en AoA sensor som var defekt, som førte til at et nytt system slo inn (MCAS) som pilotene ikke hadde fått opplæring i. På foregående flights hadde dette systemet slått inn og trimmet nesen ned ved mange tilfeller selv om det ikke var nødvendig. At dette var skyld i krasjen kan vi vel ikke vite, men mye tyder vel på at det var medvirkende iallefall. Håper virkelig ikke det samme har skjedd nok engang. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 På Lion Air flyet var det vel en AoA sensor som var defekt, som førte til at et nytt system slo inn (MCAS) som pilotene ikke hadde fått opplæring i. På foregående flights hadde dette systemet slått inn og trimmet nesen ned ved mange tilfeller selv om det ikke var nødvendig. At dette var skyld i krasjen kan vi vel ikke vite, men mye tyder vel på at det var medvirkende iallefall. Håper virkelig ikke det samme har skjedd nok engang. Det er nok stor sannsynlighet at det er mcas som er problemet, og jeg tror det er dårlig design og vill føre til stor nedetid for max serien fremover. Jeg har iallefall tenkt å holde meg vekke fra max serien inntil vi har full beskrivelse på dette fra boing. Heldigvis har ikke sas denne typen, befinner meg somregel i en av deres flytyper. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Hadde vært skeptisk selv til å sette meg inn i et slikt nå. Er glad det er et A330 jeg skal fly i Mai, og ikke et MAX 8. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 På Lion Air flyet var det vel en AoA sensor som var defekt, som førte til at et nytt system slo inn (MCAS) som pilotene ikke hadde fått opplæring i. det er vel en foreløpig tese ja. men passasjerer på den foregående mareritt-flighten dagen før, hadde luktet brent gummi i cabinen. Det kan tyde på mer diffuse problem enn å bare bytte ut defekte sensorer. Dessuten er det ikke nødvendigvis slik at scenario er 100% likt på alle punkt, på de ulike flyene. Det kan være flere (eller færre) feil som oppstår. btw, for egen del hadde jeg ikke satt meg ombord i et Boeing 737 Max 8 (om jeg så hadde fått billett gratis) før hele denne materien er helt klarlagt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 det er vel en foreløpig tese ja. men passasjerer på den foregående mareritt-flighten dagen før, hadde luktet brent gummi i cabinen. Det kan tyde på mer diffuse problem enn å bare bytte ut defekte sensorer. Dessuten er det ikke nødvendigvis slik at scenario er 100% likt på alle punkt, på de ulike flyene. Det kan være flere (eller færre) feil som oppstår. btw, for egen del hadde jeg ikke satt meg ombord i et Boeing 737 Max 8 (om jeg så hadde fått billett gratis) før hele denne materien er helt klarlagt. Jeg tror den er veldig sannsynlig. Mcas vill pitche flyet ned pga max har en "svakhet" med at flyet kan pitche opp, da skal mcas kompansere. Det største problemet er at en ikke kan motvirke mcas med stikken, dvs at flyet vill stupe selv om en drar stikken bak. Man må manuelt trimme flyet for å motvirke mcas. Og dette var ikke boing klare på, som kan føre til slike ekstreme situasjoner. Personlig tror jeg max serien er en gedigen feiltagelse og kom på grunn av de ekstremt pressede prisene i bransjen om dagen. Alt skal være billig, også flyene. Løsningen ble redesign av gammel teknologi kompansert av software for å "fungere". Dette er såklart en giga spekulasjon fra min side:) Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 (endret) Flightradar24 (Norwegian- Dubai - Oslo (Zhiraz Iran) Endret 11. mars 2019 av Mr.M Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 På Lion Air flyet var det vel en AoA sensor som var defekt den ble byttet ut to dager før ulykka, etter hva jeg skjønner fra wiki-artikkelen iallefall. ? Allikevel oppstod MCAS problemet, så det er kanskje en selvstendig feil eller relatert/sammenheng til andre feil i systemet. Den endelige ulykkesrapporten foreligger vel ikke enda (nå kommer forresten kanskje alt i nytt lys/vurdering, etter den siste krasjen) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Da ser det ut som det blir haste oppdatering av MCAS i de kommende ukene, ikke uventet men om dette er løsnignen har boing ett stort forklaringsporblem ift fly nummer 2. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Skulle ikke forundre meg om de snur på det standpunktet Der fikk du rett, gitt. Norwegian stanser flyavganger etter flystyrt Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Der fikk du rett, gitt. Norwegian stanser flyavganger etter flystyrt England har jo stengt for ferdsel og flere følger nok etter(Australia var vell først). Så de har nok ikke noe valg. Men dette kommer til å koste for DY, de er presset allerede. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 England har jo stengt for ferdsel og flere følger nok etter(Australia var vell først). Jepp. Disse har satt sine Boeing 737 MAX 8 på bakken etter søndagens flyulykke i Etiopia, eller har stengt sine luftrom for trafikk av flytypen: Stater: Singapore Kina Indonesia Australia Malaysia Oman Storbritannia Tyskland Mongolia Marokko Frankrike Irland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå