Gå til innhold

Ikke bestå et emne på universitet

seraphic

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går nå mitt første år, andre semester, på bachelor i IT-drift og informasjonssikkerhet NTNU i Gjøvik. Det ene faget vi har er programmering, noe jeg sliter voldsomt med. Jeg ligger bak i innleveringer, og får ikke gjort dem med mindre jeg får tilsendt andre sine. Med andre ord, det er ikke noen vits for meg å fullføre dette faget. Jeg er ikke noe motivert til å fullføre det, og syntes ikke det er interessant på noen som helst måte. Ligger også så voldsomt langt bak at jeg må ta faget på nytt for å lære meg dette.

De andre to fagene jeg har er interessante, og de er jeg ajour med. Vurderingen min her er å droppe hele programmeringsfaget, men hvordan kan jeg gjøre dette og fremdeles fortsette med studiet? Nå har vi en 10 stp-metode, men fra neste år endrer studiet seg og blir om til 7,5stp per emne. Som vil si at jeg ikke kan bare ta et annet fag, da må jeg ta to. Jeg har ingen anelse på hvordan dette fungerer, og jeg er på nippet til å droppe ut av hele studiet fordi jeg føler meg såpass lost i denne saken. Vil best eksamen i de to andre fagene, men hva er vitsen når jeg blir liggende 10 stp bak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må gjøre er å finne ut om dette faget er et krav for å ta senere fag. Så må du sjekke om det er mulig for deg å bytte det ut med et annet fag for å få godkjent bachelor, ellers må du bare klare det ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Litt programmering er i praksis kjekt å kunne også i drift. Det er som regel noe som fikses/forbedres i f.eks Bash eller PowerShell, men normalt sett bruker man sjelden å gå inn i programkode å endre og rekompilere, selv om man har mulighet til det hvis en kjører noe opensource eller andre source-releaser.

Kurset du tar tipper jeg er grunnleggende programmering og ikke rettet spesielt mot drifting, så det vel sannsynligvis mer vanskelig å se nytten i det sånn sett.

Lenke til kommentar

For å gå opp til eksamen må jeg ha godkjente innleveringer, noe jeg ikke klarer. Så det er ikke bare og konte, jeg får meg ikke til det steget at jeg kan ta eksamen. Og jeg kan ikke ta det ved en senere anledning, for da gir det bare 7,5 stp.

Lenke til kommentar

Er ferdig med grunnleggende programmering, dette er objektorientert programmering. 

Litt programmering er i praksis kjekt å kunne også i drift. Det er som regel noe som fikses/forbedres i f.eks Bash eller PowerShell, men normalt sett bruker man sjelden å gå inn i programkode å endre og rekompilere, selv om man har mulighet til det hvis en kjører noe opensource eller andre source-releaser.

Kurset du tar tipper jeg er grunnleggende programmering og ikke rettet spesielt mot drifting, så det vel sannsynligvis mer vanskelig å se nytten i det sånn sett.

Lenke til kommentar

Du kan jo snakke med administrasjonen/studieveileder om hva som er fornuftig å gjøre og om du heller kan ta et valgfag/annet fag f.eks. Det er jo litt dumt når bare et fag som er rimelig lite relevant skal ødelegge et ellers interessant studie.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å kopiere andre sine innlevering og få dem godkjent (og lær av andre øvinger uten å kopiere dem blindt). Det du beskriver er en vanlig problemstilling. Det viktigste for deg er å få bestå eksamen. I disse dager SKRIKER IT-BRANSJEN etter folk. Selvom du ikke kan programmere, så vil de uansett ansette deg!

Det var flere på studiet mitt som kopierte øvingene sine og fikk ok karakter på eksamen. Nå har de godt betalte jobber, selvom de idag sliter med å programmere.

Endret av Riktig Lønn
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å kopiere andre sine innlevering og få dem godkjent (og lær av andre øvinger uten å kopiere dem blindt). Det du beskriver er en vanlig problemstilling. Det viktigste for deg er å få bestå eksamen. I disse dager SKRIKER IT-BRANSJEN etter folk. Selvom du ikke kan programmere, så vil de uansett ansette deg!

Det var flere på studiet mitt som kopierte øvingene sine og fikk ok karakter på eksamen. Nå har de godt betalte jobber, selvom de idag sliter med å programmere.

Støtter den, koking er helt normalt ;)

Lenke til kommentar

Sjølv om utdanningsplanen blir endra, så må universitetet likevel legge opp til at du får tre forsøk med den ordninga du har starta på.

Det betyr at univiersitetet må tilby minst 2 konteeksamenar med oppgåvelevering etter dagens ordning.

Vil på det sterkaste anbefale at du snakkar med ein studierådgiver for å legge ein plan, og for å sjå kva muligheiter du har. Det er f.eks. ikkje gitt at berre kan bytte ut faget og fortsatt få den graden du jobbar mot.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+921324

Hei! Du kan høre med studieveiledere på institusjonen din om du kan studere andre emner og heller søke om å få disse innpasset. Det er mulig å få innpasset emner som ekvivalente med de som er fastsatt i normalprogresjonen, i hvertfall på noen studier. Jeg har erfaring med dette selv. Du må konsolidere med studieveileder først, for ellers kan du risikere å studere mye for å ta et eksamen i et emne som du ikke får innpasset. Var jeg deg ville jeg fortalt hvor mye du ellers liker studieretningen din, og vektlegge at din manglende mestring eller interesse gjelder kun for dette ene faget.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...