Gå til innhold

Tips til deltidsjobber på dagtid og eller stillinger som ikke krever 100%? Eventuelt strøjobber?

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Hei!

Jeg kommer sannsynligvis til å forlate arbeidslivet for å fokusere på ett av mine egne prosjekter som forhåpentligvis kan fungere som min hovedinntekt på sikt. Jeg ser imidlertid at det kan være nyttig med en eller annen form for inntekt i en overgangsperiode og ikke gå 100 % arbeidsledig i starten.

For ordens skyld er jeg utdannet ingeniør med to års arbeidserfaring og håndverksbakgrunn.

Noen tips? 

Det eneste kriteriet jeg har er at jeg må være ferdig senest kl halv 3 på dag og aller helst før dette. 

Andre alternativer kan være å ta på seg kortere engasjementer eller strøjobber ved behov eller jevne mellomrom. Jeg er også håndverker, så har vurdert å ta på meg oppdrag der, men vet også av erfaring at disse oppdragene typisk krever 100% oppmerksomhet og er derfor ikke det beste alternativet. 

Det kunne allikevel være et alternativ å "jobbe ræva av meg" hver 6 uke i en kortere periode om det gav meg en solid dose cash jeg kunne leve av videre en stund.

Takknemlig for innspill og idéer her! :) 

PS: Er per dags dato ansatt som 100% ingeniør, så vurderer også å høre om de er interessert i å beholde meg i en redusert stilling for en periode. Men føler på en måte at det ikke er så aktuelt eller vil bli sett på som noe særlig innad i bedriften. 

PPS: Andre alternativer er en stilling som kunne gitt tilnærmet 100% hjemmekontor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange butikkar vil ha stort behov for medarbeidarar som kan ta dagskiftet, då mange av dei tilsette er studentar som helst vil jobbe om kvelden etter skuletid.

Butikkar som opner kl 07 vil nok ha arbeidsskift som sluttar i dei tider du ser for deg, så med ein butikkjobb med kun tidlegskift så kan du nok ha ei 100% stilling om du vil.

Som bygningsingeniør med handverkerbakgrunn så bør du særleg sjå på butikkjobbar i byggvarehus. Byggvarehus har også typisk skift som startar veldig tidleg om morgonen, og vil i tillegg ofte ha eit fokus på å fungere som rådgivar for kundar som skal starte opp forskjellige prosjekt. Så å då være byggingeniør som har kontroll på plan og bygningsloven med avstand til nabogrenser og maks størrelser på byggverk, samt fagarbeidar som kan gi råd om korleis ein skal bygge må nok være perfekt for dei aller fleste byggvarehus.

Eit anna alternativ er å bruke byggingeniørutdanninga til å starte eit ENK foretak som kan ta på seg små prosjekteringsprosjekt, assistere privatpersonar med å søke byggeløyve, eller tegne diverse teikningar til eksisterande bygg.

(Eller kanskje det er nettopp sjølvstendig næringsdrivande som er prosjektet du jobbar med?).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Takk for innspill! :)

Eit anna alternativ er å bruke byggingeniørutdanninga til å starte eit ENK foretak som kan ta på seg små prosjekteringsprosjekt, assistere privatpersonar med å søke byggeløyve, eller tegne diverse teikningar til eksisterande bygg.

(Eller kanskje det er nettopp sjølvstendig næringsdrivande som er prosjektet du jobbar med?).

Interessant forslag. Og absolutt noe jeg kan vurdere. Men innbiller meg at det fort blir et fulltidsprosjekt i stedet? Og hvem vet - kanskje hadde jeg trives med å gjøre noe slikt fulltid? 

Det andre prosjektet blir noe ganske annet. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Har også vurdert å tilby nåværende arbeidsgiver at jeg jobber 50% eller eventuelt jobber oppdragsbasert. Type: Gjør ferdig den konstruksjonsdelen i løpet av X antall dager til fastpris. Med mulighet for å jobbe hjemmefra. 

Men har en følelse av at det ikke blir så godt mottatt. Men hvem vet. Det er mye å gjøre om dagen og vanskelig å rekruttere nye virker det som...

Lenke til kommentar

Du har vel lite å tape på å spørre om en redusert stilling, hvis alternativet er oppsigelse - og du har bestemt deg for dette.

Men må si det er modig å si opp en såpass god jobb for å starte for seg selv. Blir interresant å følge med på hvordan dette går :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Du har vel lite å tape på å spørre om en redusert stilling, hvis alternativet er oppsigelse - og du har bestemt deg for dette.

Men må si det er modig å si opp en såpass god jobb for å starte for seg selv. Blir interresant å følge med på hvordan dette går :)

Den som intet våger, intet vinner! :) 

Synes egentlig ikke jobben er såpass god. Og har aldri hatt problemer med å få meg jobb. Har faktisk et stående jobbtilbud fra en annen bedrift, men takker nok nei til dette. Min store drøm har alltid vært å drive for meg selv. Trives ikke med å være ansatt og få ordrer fra andre. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...