Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Vectra C 2.2 dti 04

Mbcd1

Anbefalte innlegg

Har et problem. Kommer en støvsuger aktig lyd fra bilen. Kan høres ut som vifta men det er det ikke.

Ikke er det aircondition heller for det har jeg fått sjekka ut.

Går ikke utover kjøringen på noen måte bortsett fra at det er fette irriterende å høre på.

Er en konstant lyd som starter rolig til den når et visst punkt å ikke blir høyere. Kan høres ut som en håndholdt støvsuger hvis du skjønner men ikke like fullt så høyt.

Spille ingen rolle om jeg drar på gassen eller om den står på tomgang. Den kommer å går som den vil.

Åpner jeg panseret så har jeg lokalisert lyden fra øverst i passasjersiden. Nedi der et sted. Eksakt bor det kommer fra veit jeg ikke. Hvis lyden er på i det jeg skal slå av bilen så fortsetter den å fader ut etter en stund

Noen som har noe ide hva dette kan handle om?

Som sagt. Kjører pent ingen påvirkning på ytelse på noen måte. Ingen varsellamper. Sjekka m full diagnose. Et proft fra verksted å den viser null å niks.

Endret av Mbcd1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja blei en skrivefeil. Men skal den være så fette høylytt? Er jo sjukt irriterende. Å hvis jeg har kjørt 200 km så burde vel motoren være varm nokk å ikke kjøre? Her om dagen kjørte jeg 500 km å likevell slo den seg på å av under kjøring. Bor i Finnmark veldig kaldt her men kunne ikke tenke meg det var normalt den skal lage så høy lyd

Lenke til kommentar

Dette er en helt ordinær dieselvarmer, som er satt opp til kun å varme når det er behov for det, når motor går. Den kan bygges ut til å bli parkeringsvarmer også. Da trenger du en sirkulasjonspumpe, et par slanger og evt en elektronikkmodul om du vil ha fjernstyring. Den varmer så sant det er behov. Når du kjører i lave temperaturer så går den så lenge motor ikke klarer å holde temperaturen oppe. Det kan hjelpe på med en plate som dekker relativt store deler av radiator, men den MÅ du fjerne når der blir noen plussgrader. Mange biler som har dieselvarmer sliter med at de tetter seg til, hoster og røyker og ikke virker. At din virker etter så mange år er jo rett og slett fabelaktig :-) Den modellen som står i din har en svakhet med at spindelen til viften blir slarkete slik at viften rumler når den går. Trolig er det den lyden du hører. Når det ikke er slark er det ikke noe lyd å snakke om, du vil stort sett kun legge merke til den når du står i ro med bilen.
Det er hovedsaklig kun merkeverksteder som vil finne denne enheten når de tar diagnose, et uavhengig verksted har som regel ikke så "dyptpløyende" apparater at de klarer å finne denne enheten. Om du vil bare har enheten slått av kan du ta ut pluggen som står på selve enheten (det vil da lages en feilmelding, men den tror jeg ikke du vil kunne se), eller du kan dra til et merkeverksted eller andre som har Op-Com eller lignende diagnoseutstyr, som kan slå av enheten der.
Har du tenkt å ha bilen en stund, kan det være et poeng å få fikset viften. Opel sin løsning er å bytte hele enheten, men et godt dieselpumpeverksted vil åpne enheten og få tak i ny viftedel. Den ligger litt trangt til, mener at denne må taes nedenfra mens bilen står på bukk.

Lenke til kommentar

Ok takk for svar. Ja så da er d vel slark i den vifta da. Men du skrev dieselpumpeverksted. Er det dieselvarmer eller pumpa som trenger vifte? Å er det en dyr sak å kjøpe ny vifte ? Å er det en stor jobb å ordne selv?

Lenke til kommentar

Dieselpumpeverksted fordi de ogsa tar dieselvarmere. De reparerer og skaffer deler, i stedet for å bare bytte hele enheten (minst 10.000 for ny varmer). Bilverksteder tradisjonelt er delebyttere, de bare bytter hele komponenter. Litt (en del) knot å bytte selv, men alt er mulig. Du må ned med hele varmeren, så demontere den. Den ligger litt knotete til, en bør helst få den på bukk for å komme til. Har du anledning er det kanskje greiest å plukke ned varmeren selv, og ta den med til et dieselverksted og få de til å bytte slitte deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...