Gå til innhold

Bytte ut Zyxel multimodem

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fiber ifra Telenor. Har et gammel zyxel p-2812hnu f3 som jeg lurer på jeg kan fjerne og erstatte med en cisco 800 series ruter. Altså fjerne hele zyxel og erstatte med cisco. Er dette mulig ??

Endret av ferale74
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er modellkoden for din Cisco 800-modell? Her er det vidt forskjellige egenskaper avhengig av modell, samt også lisenser på modellen.

Hvilken bredbåndshastighet har du? Merk her at flere av Cisco 800-modellene har temmelig lav ytelse, spesielt hvis man skal ta i bruk litt mer avansert funksjonalitet. Det er godt over 10 år siden de første 800-modellene kom på markedet, og for en rekke modeller er vel ytelsen knapt nok god for en ADSL-linje. Tror selv en del av de nyere modellene egentlig har veldig lav ytelse på WAN-grensesnittet per spesifikasjon, men mulig spesifikasjonen er basert på at fw-regler etc. er i bruk og at hvis man bare bruker helt enkel ruterfunksjonalitet, så går det raskere. 

Har du T-We IPTV fra Telenor?

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Det er en 881 serie. Nei har ikke iptv. Kun snakk om internett. Vet at denne boksen er noen år gammel ja men det er jo også zyxelen. Kan vel ikke bli værre hvis en kan bruke ciscoen. Slik jeg har forstått det så inneholder cisco 881 serie både modem og ruterfunksjon. Tenker også båre å ta ethernet kabel ifra fiber konverter og inn på cisco og sette cisco opp med dhcp på wan på ciscoen. Er det slik å forstå?

post-53805-0-73172800-1552247847_thumb.jpeg

Endret av ferale74
Lenke til kommentar

Helt hva 2812 klarer vet jeg ikke, men vil tippe at selv en 500 Mbps-linje skulle kunne "dekkes" om det evt. ikke er spesielt komplisert trafikk på noe vis (antall connections etc).

Hvis du søker litt rundt på f.eks. "cisco 881 wan throughput" kan finner du litt erfaringer fra andre. Cisco sier vel selv 15 Mbps elns, men kommer vel samtidig an på hvilken funksjonalitet som er i bruk. Ser enkelte nevner 32 Mbps, uten at jeg har studert informasjonen så nøye.

Kan vel fort bli en del knot også hvis man skal sette opp UPnP for lokalnettet? (tenker da ikke på UPnP mot IGD, men innad på hjemmenettet).

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...