Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angående sosialstønad og store verdier.

Taurean

Anbefalte innlegg

Hypotetisk situasjon:

Jeg er i jobb, har et hus og andre aktiva verdt etter gjeld ca 1 million. Mister jobben og har problemer med å finne ny jobb, over uker og måneder. Nav nekter sosialstønad og krever at jeg selger alt jeg eier, flytter inn i leid leilighet og bruker opp verdiene jeg har før jeg får sosialstønad.

Er det lov for meg å selge alt jeg har og gi dette til et familiemedlem eller en god venn, for så å få sosialstønad?

Logikken i det her er at hvis en familie har et godt samhold, men ikke er spesielt rike, så burde det være en fordél om verdiene blir beholdt i familien i tilfelle noen får seg jobb igjen, enn at verdiene personen har brukt årevis på å betale til skal bare forsvinne.

En jeg kjenner hadde en gang en oppspart sum på ca 70 000 og havnet i denne situasjonen. Fikk beskjed om å bruke opp de oppsparte pengene først. Personen tok med datteren på en skikkelig ferie. Etterpå fikk de sosialstønad.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er lov, forutsatt at du reelt sett har brukt opp pengane dine.

Det å påstå at du har gitt vekk pengane o den hensikt å få dei tilbake seinare er sjølvsagt ikkje lov.

Nei, målet er ikke å direkte få dem tilbake senere. Prøver bare å analysere den interne logikken for å finne ut om det er ulovlig eller ikke.

Takk for objektivt svar, The Avatar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...