Gå til innhold

INTERVJU: – De norske tele­selskapene kan rulle ut 5G raskere enn vi kanskje hadde trodd [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Ja etter eller annet abonnement med en isp om nettverk/data tilkopling. Og hva så. Det må man ha med all slik kommunikasjon.

Man har datakvote på slike tilkoplinger og med en utbygging av 5G, så er det kundene som må betale, dermed er en reduksjon i dagens priser som en snøball i helv......

Om hvorfor man skal koble sine IoT direkte til 5G of ikke gjennom eget WiFi krever også en forklaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har datakvote på slike tilkoplinger og med en utbygging av 5G, så er det kundene som må betale, dermed er en reduksjon i dagens priser som en snøball i helv......

Om hvorfor man skal koble sine IoT direkte til 5G of ikke gjennom eget WiFi krever også en forklaring.

Latency på 5G er lavere enn wifi.. Nyere wifi tar kanskje igjen 5g, men stoler heller på 5g enn privat oppsatt wifi. I tillegg kan maskiner kan reise rundt på store områder uten latency.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Hva slags permanent internett tilkopling har en bil tør jeg spørre.

Dessuten har slike «nye IoT» enheter device til device kommunikasjon . F.eks alle sensorer i en bil.

Med IoT enheter på interne wifi nettverk og bluetooth har tema lenge vært sikkerhet. Nå endres dette og man får flere muligheter til å bygge IoT kommunikasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva slags permanent internett tilkopling har en bil tør jeg spørre.

Dessuten har slike «nye IoT» enheter device til device kommunikasjon . F.eks alle sensorer i en bil.

Med IoT enheter på interne wifi nettverk og bluetooth har tema lenge vært sikkerhet. Nå endres dette og man får flere muligheter til å bygge IoT kommunikasjon.

Gjennom det simkortet du setter i bilens simkortslot.

Lenke til kommentar

Akkurat , biler som er online har en hovedenhet er også en IoT og må bruke mobilnettet for internettaksess.

Noen produsenter har bakt prisen på dette i kjøpesummen og noen har års/toårsabonnement for online tjenestene.

Biler kan f.eks i tillegg til denne få en hel del IoT sensorer som bruker narrowband til å sende/motta til hovedenhet.

Et annet eksempel hvor wifi ikke er aktuelt er i jordbruk , hvor jordsmonn måles i et stort ute areale med IoT sensor/proper som samle inn data punktvis for å automatisere/kalkulere automatisk gjødsling. Metoden er tatt ibruk allerede sammen med telenor og IoT narrowband.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Akkurat , biler som er online har en hovedenhet er også en IoT og må bruke mobilnettet for internettaksess.

Noen produsenter har bakt prisen på dette i kjøpesummen og noen har års/toårsabonnement for online tjenestene.

Biler kan f.eks i tillegg til denne få en hel del IoT sensorer som bruker narrowband til å sende/motta til hovedenhet.

Et annet eksempel hvor wifi ikke er aktuelt er i jordbruk , hvor jordsmonn måles i et stort ute areale med IoT sensor/proper som samle inn data punktvis for å automatisere/kalkulere automatisk gjødsling. Metoden er tatt ibruk allerede sammen med telenor og IoT narrowband.

Noen dokumentasjon på at det er tatt i bruk?

Automatisk gjødsling. Nå har jeg noen år bak meg på gård og gjødsling skjer så fort som mulig og aldri automatisk, men det kan jo hende du har sett noe nytt som selv ikke bøndene i Oppland har fått øynene opp for. Venter spent på den linken.

For øvrig så kommer nok ikke oppgraderinger av mobilnettet på landsbygda først, men men.

Telenor har jo dessuten sagt at 5G blir med spotdekning.

Biler har i dag helt egne nettverk og de går ikke under IoT, men mer under IoE.

1d56af67f0ff54f0a1534c4e36e7e255.png

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja der var det mye prototyper og storartede ideer for fremtiden.

Nitrogenmåling av jordsmonnet under kjøring med traktoren som justerer hvor mye gjødsel som skal spres der og da, er neppe noe som trenger 5G forbindelse. Kjekt ting for å ikke bruke for mye gjødsel. Forutsetter bare at den virker år etter år og ikke koster mer enn det som man eventuelt sparer.

Ps den siden du linket til, lar seg ikke lese på Chrome med adblock og u-block.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Den første varianten har ikke mulighet til å benytte seg av wifi. Det som var poenget å vise til deg.

Når man deltar som pilot betyr at det er tatt i bruk. Jeg sa ikke noe om skala.

Nå setter jeg strek her :)

Også der tar du feil. Pilot betyr at det er en funksjonell prøve for å se om det er funksjonelt nok til at liv er laget for det produktet.

Flyvebiler finnes det prototyper av, men svært lite å se til de.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mindre feil enn din påstand om at 4G er evig nok.

Jeg mener fremdeles 4G er evig nok og ingen tjenester på en telefon trenger mer en det 3G (10mb) gir av datakraft.

FYI. Pilot og prototype er ikke det samme. Pilot er å ha en brukermasse til prøve ut en tjeneste/funksjon som er så og si ferdig utviklet før man går i full full skala produksjon/salg. Prototype og POC prof of concept er noe som ligger langt-langt foran i utviklingsløpet og er også av eksperimentell art - hvor man avklarer om innovasjonen og produktet er gjennomførbart, salgbart ,er reelt mot nytteverdi,etc i det hele. Ref dine flyvende biler.
Lenke til kommentar

Slik er det å bli ignorert.

Er dette alt du har å si til min siste kommentar (ren provokasjon), kunne du jo vært stor nok til latt være.

Angående tomme argumenter så er vel du i ledelse hittil. Du bare innser det ikke selv.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...