Redaksjonen. Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Lyst på splitter ny e-Golf? Det er bare å stikke innom Ford-, Suzuki- eller Volvo-forhandleren Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Såvidt jeg oppfatter essensen i fenomenet, må da "syndebukken" være de respektive bilprodusentene som leverer unødvendig mange el-biler til land hvor det ikke selges mye av det? Hadde de derimot prioritert leveranser til sine norske merkeforhandlere tilsvarende høyere, ville ikke situasjonen oppstått i utgangspunktet. 7 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 (endret) Denne Trond Sandven kan spillet. Alt dreier seg om prisdifferanser, i stor grad drevet av avgiftsregimer. Samt kostnadsnivå. Med absolutt null i elbilavgift i Norge må der etterhvert bli et marked for å eksportere brukte elbiler. Men først må der da oppstå et marked for elbiler i mottakerlandene. Noe det er i ferd med å bli. Så min gamle e-Golf er ikke verdiløs riktig ennå… Dette fenomenet bekrefter nok en gang at statistikken for nybilregistrering nedover kontinentet må tas med en pose salt. Bare at bilfabrikkene gjerne ser at tallene nedover kontinentet 'pyntes' på denne måte – fabrikkene selv kan her ikke beskyldes for delaktighet, utover unnlatelsessynd. Endret 9. mars 2019 av 1P4XZQB7 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg MScEnergy Skrevet 9. mars 2019 Populært innlegg Del Skrevet 9. mars 2019 Bilbransjen og spesielt de store har gått gjennom en konsolidering og styrket sin markedsmakt med tilhørende høyere marginer. Bertel O. Steen og Møller er gode eksempler på dette. Det er uanstendige priser på bildeler noe de burde vært arrestert på av Pristilsynet, men ingenting skjer. En fabrikkny turbo til merc vil BOS ha 39.000,-. Den samme turboen kan kjøpes direkte fra Tyskland kr. 12.500,-. Slik kan vi fortsette med luftbelger, luftkompressor, dynamo mv. Nærmere svindel kommer du ikke. Det blir derfor patetisk når kommunikasjonssjefer forsøker å forklare årsaken til parallellimport med vikarierende argumenter. Det er egen grådighet og markedsmakt som er årsak til at egen- eller parallellimport av både bildeler og biler oppstår. Det er bra da de norske generalimportørene lager ris til egen bak som jeg håper vil svi godt og langvarig! 15 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Bilbransjen er råtten. Bedre med Teslas modell der man ikke bruker mellommenn. 7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 (endret) Bilbransjen er råtten. Bedre med Teslas modell der man ikke bruker mellommenn.... så du er nødt til å selge Tesla'en din tilbake til Tesla når den skal selges ? (eller er det bare mangel av importør du finner fornuftig?) Endret 9. mars 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Bilbransjen er råtten. Bedre med Teslas modell der man ikke bruker mellommenn. Alt er bedre med Tesla. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Dette hadde ikke skjedd om det ikke var forskjell i avgifter og subsidier, og om den norske importørens påslag er konkurransedyktig med påslagene til importører i andre land. Det politiske virkemidlet vi kan bruke er å harmonisere avgifter og subsidier med naboland. Så får bransjens selv se om de klarer å være konkurransedyktige på påslag. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Mye av disse problemene med leveranse al elbiler har vært kravene fra EU om salg av nullutslippsbiler i EU, og Norge sto utenfor EU. Nå har heldigvis Norge blitt flyttet inn i EU-kvoten, og bilprodusentene kan nå telle med elbiler solgt direkte til Norge i EU-statistikken. https://www.tv2.no/a/10249475/ 4 Lenke til kommentar
Mkrogh Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Da får Møller starte parallell import av ipace osv da... 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Dette oppstår fordi det norske bilmarkedet har vært altfor lite konkurranse. Kundene har betalt altfor mye i alle år, men nå for alle grisebank av Tesla . Når krybben er tom bites hestene. Vil nok se enda mer aggressiv konkurranse både amatør bruktimport og rivalisering mellom forhandlere, samt mange nedleggelser av orginalforhandlere. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 nå for alle grisebank av Tesla På hvilken måte? 3 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 På hvilken måte? De har ikke samme likhusvibber som Tesla. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 (endret) Bilbransjen er råtten. Bedre med Teslas modell der man ikke bruker mellommenn. Musk er motbyelig, Møller er anonym. Teslaførere er promiskuøse, Passatførere er anonyme.Tenker det blir Passat likevel jeg. Endret 9. mars 2019 av BippeStankelbein 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 De har ikke samme likhusvibber som Tesla. Det spørs.... Kapteinen går ned med skipet. 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 nå for alle grisebank av Tesla På hvilken måte? Model 3 standard range og at model Y kommer snart. Den skikkelige norgesmodellen. En mindre model X med hengerfeste og uten vingedørene. Fraværet av kunder merkes nå fordi det er mange som setter seg på gjerdet å venter. De forhandlerne som har skikkelige elbiler i porteføljen får mindre juling, men f.eks Toyota vi kun selge til en sterkt fallende kundegruppe. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Kommer snart, dvs om 3 år? Modell 3 har tatt tett på 3 år fra lansering til levering i Norge. Toyota har nok trofaste kunder såvidt jeg vet. Mye Prius til taxi går det, så er det greit, moderat salg av biler som Auris (blir Corolla snart), RAV4 med ny modell er nå ute, Yaris hybrid selger en del. Men ja, noe rett har du, kundene er gjerne 60+, men denne gruppen blir jo bare større og større siden folk blir stadig eldre. For å si det sånn, Toyota går nok ikke ut av business med det første.... 2 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Han har skjønt hvordan markedet i EU vil reagere fra og med 2021. Lovendringen i Euro6 gjør at det blir bråstopp for diesel i B og C segmentet, godt hjulpet av dieselforbud bykjernene. Billige brukte elbiler vil selge i bøtter og spann. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 ... så du er nødt til å selge Tesla'en din tilbake til Tesla når den skal selges ? (eller er det bare mangel av importør du finner fornuftig?) Nei, du er ikke nødt til å selge Tesla tilbake til Tesla. Du kan selge den selv. Og så finnes det bruktbilforhandlere. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 De har ikke samme likhusvibber som Tesla. At salgsfolk blir deprimert når de legger ned utsalgssteder og sparker salgsfolk er vel ikke akkurat så unaturlig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå