MultiGamerClub Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Akkurat satt inn ny 2060 i pcen, slått den på og prøver 2 spill jeg vanligvis spiller med tunge-grafikker. BeamNG & Minecraft, alt på max / shaders/128x ressurs-pakke. Burde tåle det enkelt og greit, men det første jeg hører er en buzzelyd. Dette er en lyd jeg har prøvd og komme meg vekk fra min 1070 som også har den lyden. Usikker på hva som er greia.. Byttet stormforsyningen min for 5-6 måneder siden, kan ikke være den? Har akkurat fått 2060'en i posten, bestilte den i går. 2060-type: "PNY GeForce RTX 2060 XLR8 OC Twin Fan 6G" Usikker på hva jeg burde gjøre, har prøvd og unngå coil-whine med nytt skjermkort men det bare følger etter meg.. Hva mer kan skape en buzzelyd? Har prøvd og starte pcen uten skjermkort men det funker ikke for og sjekke om det kunne være noe u-lyder bak i pcen. Har 3 ssd'er (1 m2/2 vanlig ssd disker) i pcen. Hva mer burde jeg prøve på? Eller bytte ut? Gir snart opp hele pcen og må nesten finne ut om jeg må bare bytte ut alt og se om det løser saken.. Vil ikke gi opp problemet men har nå slitt med dette i snart 1 år og det dreper virkelig lysten til og spille med tunge-grafikker og en lyd som irriterer liv-shiten av meg. Lyden er akkurat like høy eller verre fra 1070'en... Noe råd jeg kan følge så jeg løser dette problemet? Endret 8. mars 2019 av MultiGamerClub Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Buzzelyd fra skjermkortet? Hvorfor går det ikke å starte den uten skjermkort? har du ikke integrert kort\er det deaktivert i bios?Har og litt buzzing på mitt 2070, men bare om jeg pusher det skikkelig.Usikker på om jeg merker noe i BeamNG da det er mere CPU heavy, men i 3Dmark med høy overclock så er det litt lyd men ikke ille. Mulig jeg bare er såppas gammel at jeg ikke hører samme frekvenser som deg. Mine gamle HD7970 kort laget akkurat samme lyd forøvrig. Er kansje vanskelig å unngå med så høye frekvenser. Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 8. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Buzzelyd fra skjermkortet? Hvorfor går det ikke å starte den uten skjermkort? har du ikke integrert kort\er det deaktivert i bios? Har og litt buzzing på mitt 2070, men bare om jeg pusher det skikkelig. Usikker på om jeg merker noe i BeamNG da det er mere CPU heavy, men i 3Dmark med høy overclock så er det litt lyd men ikke ille. Mulig jeg bare er såppas gammel at jeg ikke hører samme frekvenser som deg. Mine gamle HD7970 kort laget akkurat samme lyd forøvrig. Er kansje vanskelig å unngå med så høye frekvenser. Usikker på om 1700 har en integrert skjermkort, tror ikke det. Er mye buzzing/samme buzzing på 2060 som min gamle 1070, akkurat samme lyd. Har også en gammel Radeon 7700HD som lagde en liten buzze-lyd, men det var mye mindre enn det jeg opplever nå. Usikker på hva jeg burde gjøre.. Om jeg burde spare til en helt ny pc for så og lage en ny pc med 2060'ien og så teste videre eller bare komme til bunns i dette helsikes problem.. edit: Testet 2060'ien og 1700 prosessoren min i 3DMark og den lagde en minimal buzzelyd i 3DMark Timespy-demo. Men i Graphic-test 1 & 2 lagde den virkelig lyder fra seg i pcen.. Resultater her: https://www.3dmark.com/3dm/34337857? Endret 8. mars 2019 av MultiGamerClub Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Hvis du har riktig hk så er det hdmi output der, om det var Ryzen 1700 cpu du mente. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Prøv dette: 1) Stresstest GPU med f.eks. FireStrike, og sjekk om det gir mer buzzelyd, om det blir verre. Eller 2) Kjør mer agressiv vifteprofil for å se om buzzelyden blir sterkere. Hvis en av disse gjør lyden værre eller mer markant er det nok kjøleren på skjermkortet som skaper støyen. Og isåfall ville jeg bare sendt det tilbake på åpent kjøp og heller prøvd nytt skjermkort med en annen tredjepartskjøler Bare styr unna RTX Asus Dual OC, den sliter iværtfall med coilwhine. Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Prøv dette: 1) Stresstest GPU med f.eks. FireStrike, og sjekk om det gir mer buzzelyd, om det blir verre. Eller 2) Kjør mer agressiv vifteprofil for å se om buzzelyden blir sterkere. Hvis en av disse gjør lyden værre eller mer markant er det nok kjøleren på skjermkortet som skaper støyen. Og isåfall ville jeg bare sendt det tilbake på åpent kjøp og heller prøvd nytt skjermkort med en annen tredjepartskjøler Bare styr unna RTX Asus Dual OC, den sliter iværtfall med coilwhine. Har selv ett Asus RTX 2070 Dual OC, null coinwhine i dette! Men OT: Coilwhine er dessverre ganske normalt, vet ikke man får kjørt RMA på det? Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Har selv ett Asus RTX 2070 Dual OC, null coinwhine i dette! Men OT: Coilwhine er dessverre ganske normalt, vet ikke man får kjørt RMA på det? Mulig jeg var uheldig med kortet jeg testet. Var et Asus RTX 2080 Dual OC Har hatt Asus directCu tidligere med null coilwhine, så vet at Asus kan lage gode kjølere Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Mulig jeg var uheldig med kortet jeg testet. Var et Asus RTX 2080 Dual OC Har hatt Asus directCu tidligere med null coilwhine, så vet at Asus kan lage gode kjølere Hehe, ja sånn er det, noen ganger er man uheldig God helg! 1 Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 8. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2019 Hvis du har riktig hk så er det hdmi output der, om det var Ryzen 1700 cpu du mente. Var ryzen 1700 jeg mente ja, men den har ikke integrert skjermkort :/ Prøv dette: 1) Stresstest GPU med f.eks. FireStrike, og sjekk om det gir mer buzzelyd, om det blir verre. Eller 2) Kjør mer agressiv vifteprofil for å se om buzzelyden blir sterkere. Hvis en av disse gjør lyden værre eller mer markant er det nok kjøleren på skjermkortet som skaper støyen. Og isåfall ville jeg bare sendt det tilbake på åpent kjøp og heller prøvd nytt skjermkort med en annen tredjepartskjøler Bare styr unna RTX Asus Dual OC, den sliter iværtfall med coilwhine. Stresstestet skjermkortet med FireStrike og Timespy og fikk 7k resultat og 10k på firestrike custom 1920x1080 custom run. Lyden ble litt mer aggressiv på timespy fulle versjonen graphic test 1. 2. Aggresive vifter? Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Var ryzen 1700 jeg mente ja, men den har ikke integrert skjermkort :/ Stresstestet skjermkortet med FireStrike og Timespy og fikk 7k resultat og 10k på firestrike custom 1920x1080 custom run. Lyden ble litt mer aggressiv på timespy fulle versjonen graphic test 1. 2. Aggresive vifter? Slik at viftene nærmer seg 90-95% kapasitet ved heavy load. Dette kan gjøres i f.eks. MSI Afterburner. Evt. kan man bare sette viftene fra auto til 90-95% for å se hvordan støyen er. Men spørsmålet er også hvor mye viftene trenger å kjøre for å holde temp nede. Nå er det strengt tatt ikke vanlig at viftene må gå på så høy last. Så sikkert en ide og samtidig sjekke temp med MSI Afterburner, for å sjekke hva max nødvendig viftekapasistet for å unngå for mye varme. Mye som kan gjøres med støy om man bare fikler litt rundt Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 8. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2019 Slik at viftene nærmer seg 90-95% kapasitet ved heavy load. Dette kan gjøres i f.eks. MSI Afterburner. Evt. kan man bare sette viftene fra auto til 90-95% for å se hvordan støyen er. Men spørsmålet er også hvor mye viftene trenger å kjøre for å holde temp nede. Nå er det strengt tatt ikke vanlig at viftene må gå på så høy last. Så sikkert en ide og samtidig sjekke temp med MSI Afterburner, for å sjekke hva max nødvendig viftekapasistet for å unngå for mye varme. Mye som kan gjøres med støy om man bare fikler litt rundt Begynner og lure om problemet kan være ram-brikkene som lager lyden ettersom lyden kommer fra midt i pcen.. Eller bare skjermkortet igjen.. Er andre gangen dette skjer med et annet skjermkort så kan ikke være skjermkortet som er feil ettersom jeg byttet fra 1070 til 2060. Kan sette pcen i "Turbo-mode", men lyden kommer ikke da.. Er når jeg bruker 50% minne / 30-40% v-ram minne at jeg virkelig begynner og høre lyden.. Hvis jeg prøver og "torture" teste ram/gpu samtidig skyter den virkelig i taket.. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Begynner og lure om problemet kan være ram-brikkene som lager lyden ettersom lyden kommer fra midt i pcen.. Eller bare skjermkortet igjen.. Er andre gangen dette skjer med et annet skjermkort så kan ikke være skjermkortet som er feil ettersom jeg byttet fra 1070 til 2060. Kan sette pcen i "Turbo-mode", men lyden kommer ikke da.. Er når jeg bruker 50% minne / 30-40% v-ram minne at jeg virkelig begynner og høre lyden.. Hvis jeg prøver og "torture" teste ram/gpu samtidig skyter den virkelig i taket.. Minnebrikkene er statiske, ingen bevegelig komponent der som jeg kan se for meg at lager så mye støy at du hører/plages av det. Heller mer mot hovedkortet, men begynte å lure; hvordan kjøling har du på prisessor? Kan ikke være den som er syndebukken da? Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 8. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Minnebrikkene er statiske, ingen bevegelig komponent der som jeg kan se for meg at lager så mye støy at du hører/plages av det. Heller mer mot hovedkortet, men begynte å lure; hvordan kjøling har du på prisessor? Kan ikke være den som er syndebukken da? Har prøvd og stoppet viften men skjer ikke noe mindre lyd.. Filmet inn med både på pcen og mobil for og smashe de to sammen for og se hva som er greia.. Når jeg går ut av BeamNG og gpuen legger spillet i bakgrunnen med 20-30% stopper lyden.. Går jeg inn igjen i spillet så fortsetter lyden ganske kraftig.. 2060'ien bruker 100% av kraften nesten på BeamNG mesn 1070'ien brukte 60-70% men var mer ustabil på fps. Usikker om 2060 var noe stor oppgradering.. Usikker på om psu'en min er sterk nok, er "bare" 750w men så skjermkortet kunne trenge 500w o.o Hadde planer om og bygge om pcen / legge inn vannkjøling for prosessoren så kan hende jeg må bytte 2060 med 1070 for og slippe og høre på spetakkelet.. Lyden er blitt enda verre i spill nå på 2060'ien og jeg klarer det ikke.. Får klage til Elkjop ser det ut som.. For alt jeg vet er problemet et eller annet sted i pcen men jeg finner det ikke ut.. edit: La til "(I spill)" til tittelen ettersom det er akkurat det som gjelder når jeg bruker .. Vent, når jeg bruker 1,6 gb v-ram så er ikke det problemet.. Er når jeg bruker "3D" biten av skjermkortet.. Usikker på hva annet i pcen kan forsake dette. Endret 8. mars 2019 av MultiGamerClub Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Har prøvd og stoppet viften men skjer ikke noe mindre lyd.. Filmet inn med både på pcen og mobil for og smashe de to sammen for og se hva som er greia.. Når jeg går ut av BeamNG og gpuen legger spillet i bakgrunnen med 20-30% stopper lyden.. Går jeg inn igjen i spillet så fortsetter lyden ganske kraftig.. 2060'ien bruker 100% av kraften nesten på BeamNG mesn 1070'ien brukte 60-70% men var mer ustabil på fps. Usikker om 2060 var noe stor oppgradering.. Usikker på om psu'en min er sterk nok, er "bare" 750w men så skjermkortet kunne trenge 500w o.o Hadde planer om og bygge om pcen / legge inn vannkjøling for prosessoren så kan hende jeg må bytte 2060 med 1070 for og slippe og høre på spetakkelet.. Lyden er blitt enda verre i spill nå på 2060'ien og jeg klarer det ikke.. Får klage til Elkjop ser det ut som.. For alt jeg vet er problemet et eller annet sted i pcen men jeg finner det ikke ut.. edit: La til "(I spill)" til tittelen ettersom det er akkurat det som gjelder når jeg bruker .. Vent, når jeg bruker 1,6 gb v-ram så er ikke det problemet.. Er når jeg bruker "3D" biten av skjermkortet.. Usikker på hva annet i pcen kan forsake dette. Hvor mye av kraften skjermkortet bruker skal ikke ha noe å si for støyen, at det kjører på 100% load er vanlig da det som regel alltid er prosessor som bottlenecker i spill. Mitt skjermkort kjører som regel alltid på 98-100% load i krevende spill, men ikke noe støy. Nå tenker jeg mer på vifteprofil, hvor mange prosent kjører viftene på? Dette kan styres i MSI Afterburner, og hvor mye er temp i forhold til viftebruk på skjermkortet, det er det som har noe å si for støy. PSUen din funker fint, hadde ikke PSUen hold ville den ikke engang startet. Og skjermkortet trekker ikke 500W alene, det er kun hva som er anbefalt for wn hel PC med 2060 kort, så da har du mye å gå på med en 750W. RTX 1060 er ca på nivå med 1080, og yter ca 20% bedre enn GTX 1070 Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 8. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Hvor mye av kraften skjermkortet bruker skal ikke ha noe å si for støyen, at det kjører på 100% load er vanlig da det som regel alltid er prosessor som bottlenecker i spill. Mitt skjermkort kjører som regel alltid på 98-100% load i krevende spill, men ikke noe støy. Nå tenker jeg mer på vifteprofil, hvor mange prosent kjører viftene på? Dette kan styres i MSI Afterburner, og hvor mye er temp i forhold til viftebruk på skjermkortet, det er det som har noe å si for støy. PSUen din funker fint, hadde ikke PSUen hold ville den ikke engang startet. Og skjermkortet trekker ikke 500W alene, det er kun hva som er anbefalt for wn hel PC med 2060 kort, så da har du mye å gå på med en 750W. RTX 1060 er ca på nivå med 1080, og yter ca 20% bedre enn GTX 1070 Laster ned MSI Afterburder nå, skal testes og sjekkes. edit: Får ikke endret noe på lyden med msi afterburner, satt den ned til 35% og 30 grader men til ingen nytte.. Usikker på hvilken komponent gjør dette mot skjermkortet.. edit2: Satt ned prosenten på viftene, men til ingen nytte mente jeg* Endret 8. mars 2019 av MultiGamerClub Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 (endret) Høres veldig ut som Coilwhine ut ifra det du beskriver altså, meget normalt!Det at skjermkortet bruker 100% istedenfor 60\70% er bare bra, det tyder på at CPU ikke holder igjen for GPU ytelsen! Når du kun har 60\70% GPU utnyttelse tyder dette på at CPU ikke henger med, derav ett forferdelig uttrykk som jeg ikke liker å bruke "bottleneck" Men du kan jo prøve å RMA`e kortet, aner ikke om RMA dekker coilwhine, da det på ingen måte er skadelig for skjermkortet Endret 9. mars 2019 av kla3torsk1 Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 9. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2019 Høres veldig ut som Coilwhine ut ifra det du beskriver altså, meget normalt! Det at skjermkortet bruker 100% istedenfor 60\70% er bare bra, det tyder på at CPU ikke holder igjen for GPU ytelsen! Når du kun har 60\70% GPU utnyttelse tyder dette på at CPU ikke henger med, derav ett forferdelig uttrykk som jeg ikke liker å bruke "bottleneck" Men du kan jo prøve å RMA`e kortet, aner ikke om RMA dekker coilwhine, da det på ingen måte er skadelig for skjermkortet Har akkurat byttet 2060'ien med 1070'en i pcen. Ønsker heller en 1070 med 70% gpu-bruk for beamng med mer stabil fps hvor jeg kan se på youtube/høre på spotify samtidig istedenfor en 2060 som henger etter når den bruker 100% av skjermkortet på beamng som ikke legger noe igjen til annet bruk. Skal spare opp og bygge en ny gaming-pc for og sjekke "every fucking component" i pcen min. Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Har akkurat byttet 2060'ien med 1070'en i pcen. Ønsker heller en 1070 med 70% gpu-bruk for beamng med mer stabil fps hvor jeg kan se på youtube/høre på spotify samtidig istedenfor en 2060 som henger etter når den bruker 100% av skjermkortet på beamng som ikke legger noe igjen til annet bruk. Skal spare opp og bygge en ny gaming-pc for og sjekke "every fucking component" i pcen min. Syntes det høres ut som det er noe annet enn GPU som er problemet i din PC, jeg kjører selv ett 2070 i min PC nummer 3, som har to eldre Xeon CPUer, å jeg har ingen problem med hvordan BeamNG fungerer! ett 2070 løper ringer rundt ett 1070 kort, any day off the week Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2019 Syntes det høres ut som det er noe annet enn GPU som er problemet i din PC, jeg kjører selv ett 2070 i min PC nummer 3, som har to eldre Xeon CPUer, å jeg har ingen problem med hvordan BeamNG fungerer! ett 2070 løper ringer rundt ett 1070 kort, any day off the week 2060: 100% BeamNG GPU bruk. 1070: 75%~ BeamNG GPU bruk. Støy-nivå 2060: Høy Støy-nivå 1070: Lav-medium Når jeg bruker 2060'ien på BeamNG skyter lyden virkelig i taket. Har nå testet 2060'ien i en annens pc (min brors pc) og den lager ikke en drit lyd så det MÅ være en annen komponent i pcen min som gjør at skjermkort lager støy/coil-whine. Men finner ikke ut hva denne lyden er før jeg har spart opp nok til ny testbenk/kabinett etc, tror jeg heller bare spiler på 1070 og sparer opp til en testbenk/nye pc-komponenter så jeg absolutt finner rakkeren i pcen min som gjør at skjermkort lager coil-whine. Vet fortsatt ikke om det er cpu-viften, skjermkortet i seg selv (og jeg bare er ekstremt uheldig) eller en annen komponent som forstyrrer. Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 2060: 100% BeamNG GPU bruk. 1070: 75%~ BeamNG GPU bruk. Støy-nivå 2060: Høy Støy-nivå 1070: Lav-medium Når jeg bruker 2060'ien på BeamNG skyter lyden virkelig i taket. Har nå testet 2060'ien i en annens pc (min brors pc) og den lager ikke en drit lyd så det MÅ være en annen komponent i pcen min som gjør at skjermkort lager støy/coil-whine. Men finner ikke ut hva denne lyden er før jeg har spart opp nok til ny testbenk/kabinett etc, tror jeg heller bare spiler på 1070 og sparer opp til en testbenk/nye pc-komponenter så jeg absolutt finner rakkeren i pcen min som gjør at skjermkort lager coil-whine. Vet fortsatt ikke om det er cpu-viften, skjermkortet i seg selv (og jeg bare er ekstremt uheldig) eller en annen komponent som forstyrrer. da er det hvertfall ikke skjermkortet sin skyld hvordan PSu har du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå