Gå til innhold

Jobbe gratis i en prøveperiode?

Gjest Slettet+987123849734

Anbefalte innlegg

Mye av erfaringen min kommer fra små startup selskaper og min CV er nok litt vanskelig å selge. Ettersom jeg primært ønsker å jobbe for å drive med noe meningsfullt, så har jeg vurdert om jeg skal tilby meg å jobbe gratis i f.eks 3 måneder for å vise hva jeg kan også kan arbeidsgiver evt gå videre eller ikke på vanlige vilkår.

Har ikke boutgifter siden bolig og bil er nedbetalt. Har også faste inntekter fra utleie, så det er ikke noe krise å jobbe gratis for en så kort periode.

Hva tror dere? Noe å presentere for en potensiell arbeidsgiver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nå si at CV er mer verdt p.g.a startup-selskapene. Du har som regel mye større ansvarsfelt og må tenke og agere mer helhetlig og er mye mer hands-on enn i store prosjekter med mer spesialiserte folk.

Det du kan tenke igjennom er om du er mer en gründer-type som trives best i den rollen eller om du også liker andre typer utfordringer/scenarioer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Liker veldig godt å jobbe som dette, da det gir et godt innblikk i hva som skjer, arbeidsprosesser osv, men savner et arbeidsmiljø og det er vel egentlig også en av grunnen til at jeg søker jobber hos etablerte selskaper.

Lenke til kommentar

Det er ikkje veldig stor kultur for gratisarbeid i norge, og det kan også potensielt være ulovleg for arbeidsgiver å inngå avtale om.

(For at det skal være lov å betale lite eller ingen lønn så må arbeidsgiver vise til at ytelse og motytelse står i stil for begge partar).

Personleg så hadde eg leita etter feil hos ein kandidat som er villig til å jobbe gratis, eg hadde umiddelbart hoppa til konklusjonen om at det er ein grunn til at personen ikkje kan få seg vanleg betalt jobb.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mye av erfaringen min kommer fra små startup selskaper og min CV er nok litt vanskelig å selge. Ettersom jeg primært ønsker å jobbe for å drive med noe meningsfullt, så har jeg vurdert om jeg skal tilby meg å jobbe gratis i f.eks 3 måneder for å vise hva jeg kan også kan arbeidsgiver evt gå videre eller ikke på vanlige vilkår.

Har ikke boutgifter siden bolig og bil er nedbetalt. Har også faste inntekter fra utleie, så det er ikke noe krise å jobbe gratis for en så kort periode.

Hva tror dere? Noe å presentere for en potensiell arbeidsgiver?

Jeg ville ha søkt jobb gjennom rekrutteringsbedrifter. Der finner du jobber hos mellomstore bedrifter, og de ansetter deg gjennom rekrutteringsbyrået i 6 måneder før de eventuelt gir deg fast jobb.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også vanlig i Norge. Flere av de større selskapene har internships.

Men praktiseringa av internship er heilt annaleis i Norge.

Norske internships er nesten alltid betalt, ofte også godt betalt for å gjere seg så attraktive som mulig.

Forskjellen på ein norsk internship jobb og ein vanleg jobb, er at ein ved internship stillingar opnar dørene for at studentar som ikkje ennå har den påkrevde kvalifikasjonen likevel skal få prøve seg på profesjonsoppgåver. 

Ubetalte internship stillingar slik vi kjenner det frå amerikansk film og TV der ein kun får hente kaffe og makulere papir heile sommaren er svært langt frå den praksisen som vi har i Norge.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Men praktiseringa av internship er heilt annaleis i Norge.

Norske internships er nesten alltid betalt, ofte også godt betalt for å gjere seg så attraktive som mulig.

Forskjellen på ein norsk internship jobb og ein vanleg jobb, er at ein ved internship stillingar opnar dørene for at studentar som ikkje ennå har den påkrevde kvalifikasjonen likevel skal få prøve seg på profesjonsoppgåver. 

Ubetalte internship stillingar slik vi kjenner det frå amerikansk film og TV der ein kun får hente kaffe og makulere papir heile sommaren er svært langt frå den praksisen som vi har i Norge.

Det du beskriver stemmer godt med virkeligheten. 

Lenke til kommentar

Som nevnt er det ikke kultur for dette i Norge. Heldigvis.

Hvis en bedrift er villig til å ta deg inn gratis, hadde den høyst sannligvis vært villig til å betale deg også. Husk at det koster uansett bedriften tid og penger å ta inn noen på opplæring.

En uheldig bieffekt ved å jobbe gratis er at det skaper presedens for å utnytte unge arbeidssøkere som ikke stiller så sterkt på arbeidsmarkedet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du kilde på dette Avatar? Meg bekjent er det kun i noen få bransjer det er begrensninger[0] og it-jobb er ikke en av de.

0: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/minstelonn/

Det er fleire forhold som har betydning, blant anna dette med sosial dumping.

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/sosial-dumping/

Men også meir generelle forhold som avtaleloven:

§ 31. Har nogen utnyttet en andens nødstilstand, letsind, forstandssvakhet, uerfarenhet eller det avhængighetsforhold, som denne staar i til ham, til at opnaa eller betinge fordele, som der ikke skal ydes vederlag for, eller som staar i aapenbart misforhold til vederlaget, blir den anden part ikke bundet ved sin viljeserklæring.

Som slår fast at ei (arbeids-)avtale ikkje kan gjerast gjeldande når ein har avtalt ein teneste utan verdelag.

Ei heller avtalar der arbeidsgiver som den sterke part har misbrukt sitt styrkeforhold til å lure ein uerfaren arbeidstaker til å akseptere dårlige betingelser.

Men, det er viktig å merke seg at vederlag ikkje nødvendgvis treng å være lønn. 

Det vil derfor være mulig å avtale at ein arbeidstaker skal utføre bestemte arbeidsoppgåver, og at motytelsen for dette arbeider skal være i form av kompetanse eller erfaring. Utfordringa då ligg i å synleggjere at verdien av arbeidet som blir utført er omtrent like stor som verdien av erfaringsutbyttet.

På grunn av hensyne til sterke og svake partar så vil det i praksis være arbeidsgiver som den sterke part som må legg fram bevis for at avtalen er i balanse og dermed gyldig.

Type arbeidsoppgåver som ein blir satt til å utføre vil derfor være av avgjerande betydning.

Ein kan vanskelig vinne fram med at det å tilby ein ungdom to månedars arbeidserfaring i sommareferien med å rydde på eit lager uten lønn er ein balansert avtale der det arbeidsgiver får utført av gratis arbeid er like mykje verdt som ungdommens nye erfaring med denne jobben.

Dersom den same ungdommen får tilbod om å jobbe to månedar gratis i sommareferien, med mange forskjellige og varierte arbeidsoppgåver, kanskje også arbeidsoppgåver som normalt krever spesialkompetanse, så vil ein i større grad kunne argumentere at arbeidsavtalen er i balanse ved at ungdommen har fått ei breid arbeidserfaring langt utover det andre ungdommar på same alder kan rekne med å få.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...