NTB - digi Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Finansdepartementet stanser oljefondets investeringer i olje- og gassprodusenter Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Oh the irony !Tvert imot. Staten er mer enn nok eksponert mot oljeprisen gjennom "virksomheten", og det er derfor fornuftig å redusere den rent finansielle eksponeringen. Det er ingen etisk begrunnet de-investering. 9 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Oh the irony ! Oh the guy who doesn't get it ! 3 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Det er ingen etisk begrunnet de-investering. Jeg forstår det, men finner det fremdeles noe ironisk at Staten ønsker mindre eksponering mot oljeprisen. Hele nettoverdien på denne redusering i porteføljen utgjør ikke stort mer enn Statens inntekter fra petroleum i 2018, men så lenge det ikke er etisk begrunnet, men finansielt, og er anbefalt av Statens Pensjonsfond Utland, så okey. Spotprisen er for tiden stigende fra et ganske lavt nivå, og Norge er ikke direkte eksponert på kort sikt i særlig stor grad gjennom Petoro uansett, eksponeringen gjennom Equinor er dog noe høyere, men ganske ubetydelig ettersom det kun dreier seg som om lete- og produksjonsselskaper. Endret 8. mars 2019 av 0laf Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Over tid er statens skatteintekter tungt eksponert mot oljeprisen. Det er begrunnelsen for denne de-investeringen. Det presiseres særskilt at staten ikke vil selge andeler i petoro eller aksjer i Equinor med samme begrunnelse (selv om det vel ville vært mest konsistent). Jeg forstår likevel ikke helt hva du mener med at Norge ikke gjennom Petoro og Equinor er eksponert på kort sikt "i særlig stor grad". Er det ikke nettopp oljeprisen som bestemmer majoriteten av inntektene til Petoro og Equinor? Mye er selvfølgelig også gasspriser, men det går jo i praksis for det samme for statens resonnement. Poenget er at Norges skatteinntekter varierer med prisen på forskjellige petroleumsprodukter. Da bør vi redusere eksponeringen i selskaper hvis aksjepris avhenger primært av de samme faktorene. Endret 8. mars 2019 av Herr Brun Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Over tid er statens skatteintekter tungt eksponert mot oljeprisen. Det er likevel verdt å merke seg at rett etter Norges Bank kom med denne anbefalingen høsten 2017, gikk oljeprisen opp 20% på noen måneder, og deres anbefaling var å selge alle olje-relaterte aksjer, som ville ført til langt lavere avkastning for oljefondet i 2018. Nå har vi vært på et nytt lavt nivå i oljeprisen, og prisen er sterkt stigende igjen, så det virker som et pussig tidspunkt å selge seg ut på, halvannet år etter anbefalingen fra Norges Bank, og på det som fremstår som en lav oljepris, selv om ingen vet hva den blir i fremtiden. Regjeringen måtte jo være gale dersom de skulle solgt andeler i Petoro, det har aldri, og kommer forhåpentligvis heller aldri, til å bli aktuelt. Endret 8. mars 2019 av 0laf 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Regjeringen måtte jo være gale dersom de skulle solgt andeler i Petoro, det har aldri, og kommer forhåpentligvis heller aldri, til å bli aktuelt.Ikke at jeg er enig/uenig i om det burde selges eller ikke, men hvorfor mener de måtte være gale? Jeg regner med du skjønner at de ville fått en ekstremt høy pris for disse andelene basert på fremtidig kontantstrøm som kunne vært investert i en diversifisert aksjeportefølje rundt om i verden og gi avkastning på samme måte, men mindre oljerelatert. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Ikke at jeg er enig/uenig i om det burde selges eller ikke, men hvorfor mener de måtte være gale? Jeg regner med du skjønner at de ville fått en ekstremt høy pris for disse andelene basert på fremtidig kontantstrøm som kunne vært investert i en diversifisert aksjeportefølje rundt om i verden og gi avkastning på samme måte, men mindre oljerelatert. For det første er Petoro rettighetshaver for Norges olje- og gassforekomster, samt eier av platformer, rørledninger og infrastruktur, å selge dette er altså som å selge disse rettighetene ut av landet. For det andre er Petoro en gullgruve for Norge, det er her de største oljeinntektene til Norge kommer fra, få annet i denne verden kan vise til samme avkasting som Petoro de siste 18 årene. Endret 8. mars 2019 av 0laf Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) For det første er Petoro rettighetshaver for Norges olje- og gassforekomster, samt eier av platformer, rørledninger og infrastruktur, å selge dette er altså som å selge disse rettighetene ut av landet.Her er det mye som ikke stemmer. Du må gjerne være i mot et salg av Petoro, jeg er det selv, men du misforstår hele oppdraget og hensikten med Petoro og det virker jo egentlig ikke som du vet hva det er. For det andre er Petoro en gullgruve for Norge, det er her de største oljeinntektene til Norge kommer fra, få annet i denne verden kan vise til samme avkasting som Petoro de siste 18 årene.Petoro er en oljeavhengig gullgruve. Og den ville vært en gullgruve for en kjøper og dermed også solgt for hva den gullgruven ville vært. Så de pengene kunne staten tatt og investert i andre gullgruver som ikke var direkte oljeavhengige siden så mye annet for staten er det. Poenget er, det minner om manglende økonomisk forståelse når man tror at man ikke bør selge svært lønnsomme bedrifter. Desto mer får man igjen og du virker ikke å innse det. Endret 8. mars 2019 av Nimrad 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Men det betinger at du finner like gode selskaper eller investeringer å investere i. Det eneste man naturligvis aldri kan vite er om selskap 1 eller selskap 2 vil gi størst avkastning. Ingen kan spå sikkert. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Her er det mye som ikke stemmer. Du må gjerne være i mot et salg av Petoro, jeg er det selv, men du misforstår hele oppdraget og hensikten med Petoro og det virker jo egentlig ikke som du vet hva det er. Det kan godt være, men da får du ta det opp med Petoro, ettersom det er hentet rett fra deres nettsider? Poenget er, det minner om manglende økonomisk forståelse når man tror at man ikke bør selge svært lønnsomme bedrifter. Desto mer får man igjen og du virker ikke å innse det. Så du mener at vi bør selge det selskapet som administrerer statens egne andeler av produksjonsrettigheter i Norge, til utlendinger? Petoro er rettighetshaver for 150'ish utvinningslisenser og i 14 interessentskap for rørledninger og terminaler. Det er en særdeles god grunn til at man skilte dette ut fra Statoil den gangen det ble privatisert, og inn i det statlige Petoro i stedet. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Her er det mye som ikke stemmer. Du må gjerne være i mot et salg av Petoro, jeg er det selv, men du misforstår hele oppdraget og hensikten med Petoro og det virker jo egentlig ikke som du vet hva det er. Ikke så mye nytt der i gården, med andre ord Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Det kan godt være, men da får du ta det opp med Petoro, ettersom det er hentet rett fra deres nettsider?Det kan jeg lett gjøre, men jeg mistenker nok mer at du har omformulert noen flotte ting fra nettsidene deres og da ble det nok feil fremstilling. Så du mener at vi bør selge det selskapet som administrerer statens egne andeler av produksjonsrettigheter i Norge, til utlendinger?Nei, jeg mener Petoro bør bestå slik det gjør. Men det er av kvalitate årsaker. Rent økonomisk og i forhold til diversifisering av den norske stats inntekter er jeg derimot i tvil. Men jeg mener det er bra at vi har et organ som overser Petoro er rettighetshaver for 150'ish utvinningslisenser og i 14 interessentskap for rørledninger og terminaler. Det er en særdeles god grunn til at man skilte dette ut fra Statoil den gangen det ble privatisert, og inn i det statlige Petoro i stedet. Kan du forklare denne særdeles gode grunnen? Gassled har allerede en stor andel utenlandske og private aktører fra industrien og diverse PE-investorer allerede. Petoro sitter kun som partner i oljefelt og er underlagt operatørene i alle sine felt. De er et passivt forvaltningsorgan i praksis. Eiendelene til selskapet som sådan er relativt små, det er indirekte eiendeler i JV-ene på sokkkelen som gjør at Petoro "eier" noe. Hva er det du ser for deg ville skjedd egentlig om staten solgte sine andeler i norske oljefelt? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Det kan jeg lett gjøre, men jeg mistenker nok mer at du har omformulert noen flotte ting fra nettsidene deres og da ble det nok feil fremstilling. Da mistenker du feil, det står at Petoro er rettighetshaver for Norges olje- og gassforekomster, samt eier av platformer, rørledninger og infrastruktur, for å sitere rett fra Petoros årsberetning fra i fjor, side 8 : Petoro opptrer som rettighetshaver for statens andeler i utvinningstillatelser, felt, rørledninger og landanlegg. Kan du forklare denne særdeles gode grunnen? Du kan lese proposisjonen som førte til opprettelsen av Petoro, kanskje du finner ut av det? https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stprp-nr-36-2000-2001-/id204183/sec8 Hva er det du ser for deg ville skjedd egentlig om staten solgte sine andeler i norske oljefelt? Staten ville om ikke annet mistet 10% av sine inntekter, hva tror du ville skjedd? 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Da mistenker du feil, det står at Petoro er rettighetshaver for Norges olje- og gassforekomster, samt eier av platformer, rørledninger og infrastruktur, for å sitere rett fra Petoros årsberetning fra i fjor, side 8 : Haha, mener du at Petoro har rettigheter på all oljeforekomster på norsk sektor? Eller leser du bare noe du misforstår totalt? Du kan lese proposisjonen som førte til opprettelsen av Petoro, kanskje du finner ut av det? Nei, jeg vet godt hva det går i. Jeg ville at du skulle forklare dine standpunkt. Helt ærlig fordi keg mistenker du har googlet i 29 minutt og tror du har sannheten. Staten ville om ikke annet mistet 10% av sine inntekter, hva tror du ville skjedd?Herre min hatt. Jeg regner med du har bedre peiling enn som så. Mener du virkelig det? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Haha, mener du at Petoro har rettigheter på all oljeforekomster på norsk sektor? Eller leser du bare noe du misforstår totalt? Har jeg skrevet det? Petoro er rettighetshaver for statens utvinningstillatelser, felt, rørledninger og landanlegg, som jeg skrev ovenfor, og som er hentet rett fra deres egen årsrapport. Per 2018 dreier det seg om 198 utvinningstillatelser, 34 produserende felt og 4 felt under utbygging samt 15 rørledninger og landanlegg. Alt dette står i deres årsrapport dersom du leser den. Nei, jeg vet godt hva det går i. Jeg ville at du skulle forklare dine standpunkt. Helt ærlig fordi keg mistenker du har googlet i 29 minutt og tror du har sannheten. Pussig, i og med at jeg har skrevet hva Petoro driver med, mens du foreløpig ikke har gjort annet enn å hevde jeg tar feil, selv om jeg siterer rett fra Petoro? Herre min hatt. Jeg regner med du har bedre peiling enn som så. Mener du virkelig det? Petoro bidro med 120 milliarder i statskassen i fjor, mens Statens samlede inntekter var 1253 milliarder, så ja, dersom Petoro selges med de rettigheten de per i dag forvalter, ville Staten miste rundt 10% av sine inntekter ettersom et privat selskap neppe ville overført hele sitt overskudd til Staten. Jeg avslutter der, for du har foreløpig ikke bidratt med noe som helst annet enn kverulering, eller svart på noe av det jeg har spurt om, så dette er rimelig fånyttes, vil jeg mate troll kan jeg diskutere med Hekomo i stedet. Endret 8. mars 2019 av 0laf 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 (endret) Har jeg skrevet det? Jepp: For det første er Petoro rettighetshaver for Norges olje- og gassforekomster, Norges olje- og gassforekomster er Norge sine, ikke Petoro sine. De lisensene som Petoro/sdøe har fått tildelt har derimot Petoro rettighet på å utvinne. Alt dette står i deres årsrapport dersom du leser den.Jeg vet svært godt det. Men jeg skjønner ikke hva det har av relevans for saken her. Jeg avslutter der, for du har foreløpig ikke bidratt med noe som helst annet enn kverulering, eller svart på noe av det jeg har spurt om, så dette er rimelig fånyttes, vil jeg mate troll kan jeg diskutere med Hekomo i stedet. Hvilket spørsmål har jeg ikke svart på? Det er ikke meningen å kverulere, men jeg vil si jeg har relativt god kjennskap til Petoro uten at jeg vil gå nærmere inn på det, og det du skrev i første post var i beste fall misvisende for hva de faktisk er og gjør. Endret 9. mars 2019 av Nimrad Lenke til kommentar
50SZBEQO Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Fake news, big time. oljerelaterte investeringer er 320 milliarder, en skal selge 120 småposter verd 60 milliarder !!. vanligvis ville en kalle dette portefølje rasjonalisering. Jeg ser også at en samlet presse mener at Norge har presset aksjekursene av verdens oljeaksjer nedover.Faktum er at oljeprisen falt sterkt i går, fallet fortsatte idag, og det var dette børsene reagerte på. Lenke til kommentar
50SZBEQO Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 De store oljeprodusentene som Exxon, Shell og Total er alså fremdeles i porteføljen. En grunn for oljefondets valg kan være at de "små" e&p selskapene, som en skal selge ut, er sterkt drevet av forandringer i aksjeprisen og dermed oljeprisen, mens de store, integrerte selskapene leverer svært solid utbytte, nesten uavhengig av oljeprisen, år etter år. En skulle tro at profilen av sistnevnte passer bedre til Oljefondet. Forøvrig så skal nedsalget skje i 2021. En kan stille spørsmål med timingen og den (bevisst ??) uklare formuleringen i pressemeldingen. Var dette en håndsrekning til et hardt presset Venstre samlet på Hell denne helgen?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå