Gå til innhold

Webshop i USA

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Etter at kapitalbeholdningen min ble betydelig forsterket i løpet av jula, bestemte jeg meg for å trå til og kjøpe en 19" LCD til min bærbare PC:) Jeg søkte en del rundt på norske nettbutikker, og bestemte meg til slutt for en Samsung SyncMaster 193. Etterhvert viste det seg at samtlige(!) norske nettbutikker som leverte denne skjermen til en pris rundt 6000 var utsolgt, og kunne ikke skaffe skjermen før i begynnelsen av februar. (Unntaket var vaagenconsulting.no, men de har etter drøye 2 uker enda ikke besvart min forespørsel.)

Jeg rettet derfor mine øyne utenlands, den lave dollarkursen gjør det fristende å importere fra USA. Etter å ha snust litt rundt med pricewatch.com, falt mine øyne på en NEC Multisync 1960NX, en skjerm som ligger noen hakk over Samsungen både i ytelse og pris. Men å bestille ble mer utfordrende enn jeg hadde trodd- min erfaring er at svært få butikker sender varene utenfor USA. Og de få som gjør det, forlanger som oftest at du setter inn pengene på forskudd med "wire-transfer", noe som er tungvint og koster en del penger (les webshop-guiden om mer informasjon). Provantage.com var faktisk den eneste butikken jeg fant som sendte til Norge, og der man kunne betale med VISA. Jeg slo derfor til på tilbudet fra provantage. Skjermen kostet rundt 660 dollar, pluss frakten på omlag 160 dollar. Alt i alt skulle de ha omlag 5600 norske kroner. I tillegg kommer selvfølgelig norsk toll og moms, henholdsvis 1,5% og 23%. Den samme skjermen koster ca 9000,- i Norge, pluss frakt.

Skjermen har ikke ankommet ennå, så det blir spennende å se hvordan det går. Jeg krysser fingrene for 0 døde pixler:) Det er selvfølgelig litt risikabelt å bestille fra utlandet. Skjermen har 3 års garanti fra leverandør, og i tillegg ett ekstra års garanti fra provantage, så 4 års garanti totalt, noe som er ganske imponerende selv med norske øyne. En eventuell retur blir selvfølgelig et ****** uten like, men litt bråk kan man ta for nesten 30% lavere pris.

Avslutningsvis har jeg et par spørsmål som jeg håper å få besvart:

Moms og toll beregnes selvfølgelig på vareprisen fra leverandør? Jeg tar det nesten som en selvfølge at frakten holdes utenfor.

Kan garantien fra produsent også benyttes i Norge? Kan jeg få skjermen min reparert av NEC Norge, eller må produktet helt til USA hvis noe går galt?

Hvis det er interesse for det, kan jeg legge inn et innlegg når skjermen har ankommet og alt er betalt.

Lenke til kommentar
Jeg vil absolutt tro at du kan få skjermen reparert på garanti hos NEC her i Norge - noe annet hadde vært utenkelig.......

Utenkelig? - yea right :green: - dette varierer fra produsent til produsent og produktlinje til produktlinje ... - noen produsenter har worldwide garanti, andre har det ikke.....

Lenke til kommentar
Jeg vil absolutt tro at du kan få skjermen reparert på garanti hos NEC her i Norge - noe annet hadde vært utenkelig.......

Den norske importøren av Nec (Kan gjerne hete Nec for den saks skyld) har ingen interesse i å reparere skjermer kjøpt i utlandet, på garanti, om de ikke får en slags kompensasjon fra Necs hovedkontor. Dette får de om produktet leveres med worldwide garanti. Om produktet ikke leveres med dette, har den norske importøren rett til å nekte å reparere produktet på garanti, da det ikke er de som har utstedt garantien. De har jo ikke noe ansvar for en skjerm de ikke har solgt.

Lenke til kommentar
La oss da tro at verden ikke er vanskeligere innstilt enn at NEC's hovedkontor da kompenserer for slike garantireparasjoner...........

La oss se .. på NEC's svenske sider er det spesifisert at garantien på produkter kjøpt innen EU + norge gjelder innen hele EU + Norge...

Og Fra Nec/Mitsubishi America's sider:

"In order to be covered under this warranty, the Product must have been purchased in the U.S.A. or Canada by the original purchaser. This warranty only covers Product distribution in the U.S.A. or Canada by NMD-A. No warranty service is provided outside of the U.S.A. or Canada. Proof of Purchase will be required by NMD-A to substantiate date of purchase. Such proof of purchase must be an original bill of sale or receipt containing name and address of seller, purchaser, and the serial number of the product."

No such luck altså :):cool:

Lenke til kommentar
La oss da tro at verden ikke er vanskeligere innstilt enn at NEC's hovedkontor da kompenserer for slike garantireparasjoner...........

Nec's kontor i Norge, kan være ett eget firma, og ikke direkte tilknyttet Nec's hovedkontor. Akkurat som en butikk kjøper inn kamera fra en importør og selger de videre, uten at de eies av importøren, kan en importør kjøpe kamera fra en produsent og selge de videre til butikker uten at de eies av produsenten. Det er da ikke gitt at importøren får godkjent en kompensasjon fra Nec for kamera de reparerer, men som de ikke har solgt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
[quote name='wichtom' date='16/01/2004 : 22:31'] mener jeg har lest i en tråd at det ikke er toll på pc-deler heller. bare moms [/quote]
Tror du har rett her, jeg var inne på tollvesenets sider og slik jeg forstod det, var det ikke toll på noe elektronikk mer. Det står 1,6% på "importguiden" til hardware.no, men den er sikkert utdatert.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...